شامپانزه‌های جوان‌پذیر از مسن‌ها هستند

در این مطالعه به بررسی ۴۰ شامپانزه نیمه آزاد و وحشی از پناهگاه شامپانزه چیمپونگا(Tchimpounga) در جمهوری کنگو پرداخته شد.

شامپانزه‌ها نیز مانند انسان‌ها در طول سال‌های نوجوانان، تغییرات سریعی در سطح‌های مغزها دارند که باعث می‌شوند دوستی‌های خود را با همسالان خود حفظ کنند و همچنین بر روی آن‌ها باعث افزایش پرخاشگری و رقابت برای کسب موقعیت اجتماعی در آنها می‌شود.

در این بازی شامپانزه‌ها می‌توان با خیال راحت ظرف بادام زمینی را بردارد یا شانس خود را به امید پیدا کردن موز امتحان کنند.

پروفسور روزاتی می‌گوید: تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که شامپانزه‌ها در مقایسه با حیوانات دیگر کاملاً صبور هستند و مطالعه ما نشان می‌دهد که می‌توان آنها را برای کاهش رضایت‌مندی بر خلاف انسان‌ها در سنین نوجوانی کامل کرد. با این وجود، شامپانزه‌های نوجوان در مقایسه با بزرگ‌ترهایشان در یک دقیقه انتظار بیشتر خشم می‌شوند.

شامپانزه‌ها می‌توانند تا ۵۰ سال عمر کنند، بنابراین سال‌های نوجوانی آنها بین سنین هشتم تا ۱۵ سالگی است.

به شامپانزه‌ها یک تکه موز داد که می‌توانستند فوراً آن را بخورند یا یک دقیقه منتظر بمانند تا سه تکه موز دریافت کنند.

یک ظرف پر از بادام زمینی بود. بادام زمینی غذایی است که شامپانزه ها تا حدودی دوست دارند. در حالی که در ظرف دیگری یک غذای ناپسند به عنوان مثال یک تکه خیار یا یک غذای مورد علاقه برای مثال یک تکه موز پنهان شده بود.

مطالعات نشان می دهد که شامپانزه های جوان پذیرنده از شامپانزه های مسن هستند.

اولین آزمایش با حضور شامپانزه‌های نوجوان و بالغ انجام شد که با دو ظرف وارد شدند.

بخوان  رونمایی از بزرگ‌ترین کتاب‌خوان آمازون با پشتیبانی از قلم لمسی

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، والدین نوجوانان ممکن است با سرکش بودن آنها آشنا باشند اما اکنون مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که تنها نوجوانان انسان‌هایی هستند که طغیان می‌کنند.

دور دوم آزمایش، نتیجه را با تاریك بررسی قرار داد و در آن آزمون معروف مارشمالو الگوبرداری شد، كه در آن به كودكان گفته می‌شود كه می‌توان یك مارشمالو را درست انجام داد كه روی آن‌ها قرار می‌گیرد را مصرف می‌كند یا مدت زمانی را كه صبوری كنند. تا سه مارشمالو دریافت کنند.

این آزمایش بارها انجام شد و در آن واکنش‌های احساسی شامپانزه‌ها و همچنین صدای آنها را ضبط کردند. این صداها شامل صدای ناله، جیغ، کوبیدن روی میز یا خاراندن خود بود. نمونه‌های بزاق نیز برای ردیابی سطح هورمون‌ها برداشته شد.

اساتید دانشگاه «میشیگان» نشان دادند که شامپانزه‌های نوجوانان نیز بیشتر پذیرفته‌اند و از شامپانزه‌های مسن‌پرخاش می‌کنند.

این مطالعه در طول دو دهه انجام شد و در آنات ۲۱ شامپانزه نر در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۸ سال مشاهده شد.

شامپانزه‌ها برای دریافت خوراکی باید داوطلبانه در بازی شرکت می‌کردند.

نتایج نشان داد که شامپانزه‌های نوجوان بیشتر از شامپانزه‌های بالغ می‌کنند. شامپانزه‌های جوان به هرحال انتخاب پررنگ‌تر واکنش منفی مشابه شامپانزه‌های بالغ نسبت به دریافت خیار نشان دادند.

انتهای پیام



منبع

آمار همه شامپانزه‌هایی که در این آزمایش شرکت می‌کردند در انتخاب رضایت با کمترین میزان مشابه بود، در حالی که تحقیقات قبلی نشان می‌دهند نوجوانان انسان‌های جول‌تر هستند و بنابراین احتمالاً به زودی توسط آنها بیشتر می‌شود.

در این مطالعه که در مجله «Experimental Psychology: General» منتشر شد، دو آزمایش غذایی بر روی ۲۱ شامپانزه نر و ۱۹ شامپانزه ماده در سنین مختلف انجام شد.

بخوان  فرار جنگلبانان از چنگال شترمرغ شاخدار + فیلم

شامپانزه های نر سالخورده در مقایسه با شامپانزه های جوان دوستی دوجانبه و مثبت تر می شوند.

شامپانزه‌های مسن‌تر مانند انسان‌ها می‌توانند در کنار دوستان ثابت خود باشند و زمان کمتری را برای یافتن دوستان جدید صرف کنند.

الکساندرا روزاتی(Alexandra Rosati) محقق اصلی این مطالعه و استاد روانشناسی و انسان شناسی در دانشگاه میشیگان، می‌گوید: شامپانزه‌های نوجوان به نوعی با طوفان روانی مشابه نوجوانان انسان روبرو هستند.

تحقیقات قبلی پروفسور روزاتی در نحوه تغییر شخصیت شامپانزه‌ها با افزایش سن، نشان می‌دهد که این حیوانات نسبت به دوستان خود گزینشی‌تر عمل می‌کنند.