شاید ماموریت «آرتمیس ۳» تا سال ۲۰۲۷ به تعویق بیفتد



«دیوان محاسبات آمریکا» اعلام کرده است که شاید مأموریت «آرتمیس ۳» به جای سال ۲۰۲۵، در سال ۲۰۲۷ انجام شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis 3) که اکنون به صورت آزمایشی برای دسامبر ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است، ممکن است حداقل تا سال ۲۰۲۷ منتظر بماند.

«دیوان محاسبات آمریکا» (GAO) اعلام کرد که ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه برای اولین بار از برنامه «آپولو» (Apollo) در ماموریت آرتمیس 3، احتمالاً به تعویق خواهد افتاد زیرا با چالش‌های متعدد و برنامه‌های بلندپروازانه همراه است. .

دیوان محاسبات آمریکا گزارش داد که با توجه به مصاحبه با ناسا و مقامات صنعت و بررسی اسناد و مدارک، مقدار قابل توجهی از کارهای فنی معلق را در «سامانه فرود انسانی استارشیپ» (Starship HLS) و شیوه ناسا برای رفتن به سطح ماه پیدا کرده است. است. همچنین، در این گزارش آمده است که کار طراحی حیاتی برای استفاده از مخازن بزرگتر در لباس‌های فضایی مورد استفاده فضانوردان ماه هنوز باقی مانده است.

سامانه فرود انسانی از یک مخزن سوخت می‌کند که به محض وارد شدن به مدار زمین و پیش از رفتن به ماه باید سوخت‌گیری شود. برنامه مخزن کنونی، در یک کار چندمرحله‌ای ابتدا یک مخزن سوخت استارشیپ در مدار قرار می‌گیرند و می‌توانند برای انتقال متان و مایعات به آنزن در مدار مستقر می‌شوند؛ به طوری که پیش از رفتن به ماه به طور کامل سوختگیری انجام شود.

برنامه سامانه فرود انسانی که مقر آن در «مرکز پرواز فضایی مارشال» است، هنوز به صورت رسمی برای پرتاب در دسامبر 2025 برنامه ریزی می شود و هدف آن تکمیل توسعه آن در مجموع به مدت 79 ماه است که حدود یک سال زودتر از میزان زمان پروژه ها است. بزرگ ناسا بدون پرواز فضایی انسان خواهد بود اما دیوان محاسبات آمریکا می‌گوید که زمان‌بندی دقیق ممکن نیست زیرا کارهای فنی پیچیده‌ای باقی مانده‌اند. از جمله انتقال سوخت در مداری که شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) پیشرفتی را در بلوغ فناوری‌های آن داشته است.

بخوان  نگاهی به مهارت‌های ربات اطلس بوستون داینامیکس

برنامه سامانه فرود انسانی و شرکت اسپایکس، هشت مورد از ۱۳ نقطه عطف کلیدی را بین شش ماه تا یک سال به تعویق انداختند و باعث شد تا دو نقطه عطف به‌تعویق‌افتاده، در سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شود. این همان سالی است که در حال حاضر برنامه‌ریزی شده تا پرتاب آرتمیس ۳ در آن انجام شود. در این گزارش آمده است که در صورت توسعه فرودگر سامانه فرود انسانی به طور متوسط ​​به اندازه سایر پروژه‌های بزرگ ناسا زمان برد، ماموریت آرتمیس ۳ در اوایل سال ۲۰۲۷ انجام خواهد شد.

دومین شماره مبرم برای تعیین جدول زمانی پرتاب، مربوط به تغییر طراحی لباس‌های فضایی است که توسط شرکت «آکسیوم اسپیس» (Axiom Space) در حال توسعه هستند. این شرکت پیشتر از نمونه لباس‌های فضایی رونمایی کرد که قرار است آن را برای ماموریت‌های آرتمیس به ناسا اجاره دهد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از لباس فضانوردان در ماموریت سفر به ماه “آرتمیس”

جدیدترین گزارش دیوان محاسبات آمریکا می‌گوید آکسیوم اسپیس را دو نقطه عطف در توسعه لباس‌های فضایی تکمیل کرده است اما لباس‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند.

به نظر می‌رسد از کارهای معلق‌شده، به طراحی لباس‌های فضایی مربوط می‌شود. ناسا به آکسیوم اسپیس نیاز دارد تا لباسی را ابداع کند که 6 دقیقه پشتیبانی حیاتی اضطراری را ارائه دهد اما این گزارش، طراحی ناسا حداقل میزان حمایتی حیات اضطراری مورد نیاز برای ماموریت آرتمیس 3 را ارائه نمی‌کند.

بنابراین، آکسیوم اسپیس اکنون قصد دارد لباس‌های فضایی را به گونه‌ای انجام دهد که مخازن طراحی بزرگ‌تری را در خود جای دهد، اما اگر این کار امکان‌پذیر نباشد، باید تغییر کند و این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.

بخوان  چند نمونه از عکس‌های جالب ۲۰۲۲ از حیوانات

اگر ناسا رسما تاریخ پرتاب آرتمیس ۳ را تا سال ۲۰۲۷ به تعویق بیاندازد، در نهایت یک سال زودتر از هدف اولیه آن در سال ۲۰۲۸ خواهد بود. دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۹، جدول ۲۰۲۴ را تعیین کرد که ناسا در نهایت آن را در دسامبر ۲۰۲۵ تغییر داد.

در هر حال، حتی ناسا نیز دریافت کرد که تاریخ ۲۰۲۵ خوشبینانه است. در ژوئن ۲۰۲۳، مدیر آژانس گزارشان کرد که در توسعه سامانه فرود انسانی باعث می‌شود تا آرتمیس ۳ نتواند به این جدول زمانی برسد.

انتهای پیام



منبع