شرکتی که تراشه‌های خود را در مغز از ۳۰ نفر کاشته است!

این دستگاه اولین بار در سال ۲۰۰۴ در انسان کاشته شد. مدیران شرکت امیدوارند به زودی آن را به بازار عرضه کنند و در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند که سال آینده را مد نظر قرار دادند.

در بلندمدت می‌توانم از این فناوری برای بازیابی خاطرات از دست رفته استفاده کنم. گره گفت: حافظه یک پدیده پیچیده است اما فناوری‌های پیشرفته وسط‌های مغز و رایانه قابل استفاده از حرکت هدف نورون‌ها و مدارهای مغزی برای کمک کردن به بازیابی برخی از عملکردهای با شکل‌گیری و بازیابی مرتبط با استفاده از حافظه هستند. این امکان وجود دارد که فناوری واسط مغز و رایانه را با الگوهای مرتبط با خاطرات ویژه را ثبت کند و در صورت نیاز به بازسازی آنها بپردازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، شرکت «بلکراک نوروتک»(Blackrock Neurotech) مستقر در شهر سالت لیک سیتی، آرزوی بزرگ فلج فیزیکی، نابینایی، ناشنوایی و آسیب درمان را در سر دارد.

این تراشه که در مجموع برای مدت 8 سال در مغز داوطلبان کاشته شده بود، با هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جانبی جدید همراه نبوده است. با وجود این، تراشه مشکلاتی نیز دارد. آرایه‌های روی تراشه به مرور زمان به آرامی شکسته می‌شوند و به این ترتیب، کیفیت آن پس از حدود دو سال کاهش می‌یابد. تراشه معمولاً از حدود پنج سال باید برداشته شود و برای بیرون آوردن و تعویض آن به جراحی دیگری نیاز باشد.

به نظر می‌رسد که کاشت تراشه در مغز، یک موضوع علمی-تخیلی باشد اما یک واقعه در ایالت یوتا، تراشه‌هایی را در مغز دهها بیمار کاشته است.

بخوان  با خانواده اولین نئاندرتال آشنا شوید!

شرکتی که تراشه‌های خود را در مغز از ۳۰ نفر کاشته است!

تراشه با استفاده از حدود 100 میکروسوزن به مغز و خواندن سیگنال‌های تولید شده توسط افکار دیگران کار می‌کند. به گفته شرکت بلکراک نوروتک، بیش از ۳۰ نفر تراشه نوروپورت آری را دریافت کرده اند.

تراشه این شرکت، «نوروپورت اری» (NeuroPort Array) نام دارد. این شرکت به کاربر امکان می‌دهد تا بازوهای رباتیک و صندلی چرخ‌دار را کنترل کند، بازی‌های ویدیویی را انجام دهد و حتی حس‌ها را بفهمند.

گرهارت گفت: هدف این وسیله پزشکی، افزایش دادن استقلال تحمیل و در نهایت کیفیت زندگی افراد مبتلا به فلج اندام است. هر چند نمونه‌های خانگی واسط مغز و رایانه در قرار گرفتن، به این افراد کمک می‌کنند تا زندگی را بسازند که ممکن است پس از ناتوانی آنها غیرممکن است که به نظر برسد. ما باور داریم که شاهد بازگشت افراد مبتلا به فلج اندام به کار، به دست آوردن استقلال بیشتر و داشتن با جهان به روش‌های جدید بود. چشم‌انداز بلندمدت ما این است که تراشه‌ها به همان راحتی در درمان بیماران مبتلا به فلج اندام می‌شوند که می‌توانند در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی دچار حمله شوند.

فناوری بلک‌راک نوروتک از یک ریزتراشه قابل کاشت می‌کند که دارای ۹۶ آرایه است. این آرایه‌ها تراشه‌های مغزی سوزنی‌شکل کوچکی هستند که می‌خوان هدایت‌های الکتریکی را می‌دهند و حرکت می‌کنند. این تراشه را می‌توان در هر نقطه از سطح مغز قرار داد و چند تراشه را روی مغز یک شخص اعمال کرد.

گرهارت معتقد است که این فناوری را می‌توان در آینده نزدیک برای مقابله با مشکلات گوناگون، از بازگرداندن خاطرات از دست دادن تا اختلال اضطراب پس از سانحه و آسیب مورد استفاده قرار داد. تراشه می‌تواند به داشتن بیماری‌هایی مانند عوارض و نحوه تشخیص و درمان آنها کمک کند.

بخوان  کاهش مرده‌زایی با یک دستگاه پوشیدنی جدید

تراشه پس از کاشته شدن، سیگنال‌های تولید شده توسط کاربر را تشخیص می‌دهد. نرم‌افزار ماشینی، این برنامه‌ها را به صورت دستورات دیجیتالی مانند مکان‌های رمزگشایی می‌کند که می‌توان از آن برای کنترل پروتزها و تجهیزات رایانه‌ای استفاده کرد.

این شرکت در حال توسعه ارتباطات مغز و رایانه برای بازیابی شنوایی و بینایی است. گره داد: با ادامه پیشرفت، ما شاهد ظهور واسط‌های مغز و رایانه با نشانه‌هایی برای بهبود حافظه و درمان بیماری‌های سلامت روان شبیه‌سازی فناوری و تشخیص بود.

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، غول فناوری نیز طرح‌های مشابه را با تراشه «نورالینک» (Neuralink) آغاز کرده و امیدوار است که دستگاه کاشتنی او به گروه‌های مشابه کمک کند. قانون‌گذاران در اوایل سال جاری از برنامه‌های اولیه ماسک جلوگیری به عمل آوردند و پیشنهاد آزمایش تراش در انسان را انجام دادند.

بلک‌راک نوروتک اکنون به دنبال داروی «سازمان غذا و آمریکا» (FDA) برای دستگاه‌هایی است که با هدف استفاده در خارج از آزمایشگاه ساخته شده‌اند تا در خانه توسط افراد مبتلا به فلج اندام استفاده شود.

انتهای پیام



منبع

«مارکوس گرهارت» (Marcus Gerhardt)، یکی از بنیانگذاران بلکراک نوروتک در مصاحبه با دیلیمیل گفت: ما تنها شرکتی هستیم که ایمپلنت‌های واسط مغز و رایانه را در انسان به کار می‌گیرند.