شکست حقوقی حماسی گوگل، صنعت اپ استور 200 میلیارد دلاری را تهدید می کند


گوگل

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

شکست قانونی گوگل در دستان شرکت اپیک گیمز، سازنده Fortnite، یک فروشگاه اپلیکیشن دوگانه با شرکت اپل را تهدید می کند که سالانه نزدیک به 200 میلیارد دلار درآمد دارد و نحوه استفاده میلیاردها مشتری از دستگاه های تلفن همراه را دیکته می کند.

ضرری که روز دوشنبه توسط هیئت منصفه سانفرانسیسکو اعلام شد، ضربه‌ای به مدل کسب‌وکار این دو شرکت در برنامه‌ها است، جایی که آنها تا 30 درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که معمولاً گزینه‌های کمی دارند، کمیسیون دریافت می‌کنند.

اپیک سال‌ها را صرف اعتراض به این رویه کرده است و هیئت منصفه فدرال را بر آن داشته تا موافقت کند که واحد گوگل شرکت آلفابت به‌عنوان یک انحصار ناعادلانه عمل کرده است. این مورد احتمالاً تضعیف قوانین فروشگاه برنامه را تسریع می کند، که قبلاً مورد انتقاد تنظیم کنندگان و قانونگذاران در سراسر جهان قرار گرفته است.

تیم سوئینی، مدیر اجرایی Epic، در مصاحبه ای پس از صدور حکم گفت: “دومینوها در اینجا شروع به سقوط خواهند کرد.” پایان 30 درصد در چشم است.

اگرچه اپل در سال 2021 پرونده مشابهی را علیه Epic برنده شد، اما این حکم توسط یک قاضی صادر شد. ماهیت کت و شلوار گوگل – جایی که هیئت منصفه به اتفاق آرا از Epic حمایت می کند – به مصرف کنندگان واقعی اجازه می دهد تا دنیای برنامه های گوشی های هوشمند را بررسی کنند. در کمتر از چهار ساعت بحث، آنها دریافتند که گوگل رفتارهای ضدرقابتی انجام داده است، به Epic آسیب رسانده و به طور غیرقانونی سیستم صورتحساب خود را به توسعه دهندگان تحمیل کرده است.

این نبرد در سال 2020 آغاز شد، زمانی که Fortnite از فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل پلی حذف شد، زیرا توسعه‌دهنده بازی مخفیانه سیستم پرداخت خود را نصب کرده بود. ایده این بود که از سهم درآمدی 30 درصدی که این دو غول فناوری از خریدهای درون‌برنامه‌ای و اشتراک‌های پلتفرم‌هایشان می‌برند دور بزنند. در پاسخ، Epic از هر دو شرکت شکایت کرد.

گوگل همچنین به دلیل بستن قراردادهای جانبی با توسعه دهندگان بزرگ مانند Spotify Technology SA که کمیسیون های کمتری را ارائه می دهد، مورد انتقاد قرار گرفته است. در تصمیم روز دوشنبه، هیئت منصفه دریافت که گوگل نباید از توسعه دهندگان اپلیکیشن اندروید بخواهد از سیستم صورتحساب خود برای نرم افزارهای فروخته شده از طریق فروشگاه خود استفاده کنند – و نباید توافق نامه های سفارشی را به توسعه دهندگان خاصی ارائه دهد.

پل سوانسون، یکی از شرکا، گفت: «پیامد فوری این است که ما شاهد تغییری در بازار خواهیم بود که در آن شرکت‌های بزرگ فناوری باید تسهیلاتی ایجاد کنند – خواه دسترسی بیشتر، شرایط بهتر، گزینه‌های بیشتر برای توسعه‌دهندگان باشد – تا از قرار گرفتن در معرض قانونی جلوگیری کنند. در هلند و هارت که در زمینه فناوری و قانون ضد تراست تخصص دارد.

این مورد همچنین بر این احساس در میان بسیاری از مصرف‌کنندگان تأکید می‌کند که شرکت‌های فناوری بزرگ قدرت زیادی به دست آورده‌اند. گوگل همچنین در پاییز امسال از سوی یک قاضی وزارت دادگستری به دلیل قدرت خود در جستجو مورد بررسی قرار گرفت، اگرچه نتیجه آن محاکمه تا ماه ها مشخص نخواهد بود.

Sweeney از Epic پیش‌بینی کرد که – با شروع تغییرات Google در عملیات خود و افزایش فشار عمومی – همتای فروشگاه برنامه‌اش نیز مجبور به عمل خواهد شد. او گفت: «همین اتفاق برای اپل شروع خواهد شد.

سوینی گفت و این در نهایت به مصرف کنندگان کمک خواهد کرد. او گفت: «اقتصاد واقعی است. “وقتی مالیات 30 درصدی را از یک اکوسیستم حذف کنید، قیمت مصرف کننده بهتر می شود. یا کیفیت بهتر می شود و انتخاب افزایش می یابد.”

در طول این پرونده، Epic بر توافق‌هایی که گوگل با توسعه‌دهندگان برتر بازی، از جمله Activision Blizzard Inc. و Nintendo Co. با هزینه‌های کمتری انجام داده است، تاکید کرد. Sweeney گفت که هر توسعه دهنده اکنون باید یکی از آن معاملات را درخواست کند.

هم برای اپل و هم گوگل ثروتی در خطر است. طبق پیش بینی شرکت تحقیقاتی Sensor Tower، هزینه های درون برنامه ای در سال آینده به 182 میلیارد دلار و در سال 2025 به 207 میلیارد دلار خواهد رسید.

در حال حاضر، قانون بازارهای دیجیتال در اتحادیه اروپا باعث تغییرات خواهد شد. برای اولین بار، اپل باید به فروشگاه های اپلیکیشن و سیستم های صورتحساب شخص ثالث در منطقه اجازه دهد.

حتی قبل از اجرایی شدن این قانون در سال آینده، این دو شرکت در حال انجام تنظیمات هستند. اپل اکنون به برنامه‌های به اصطلاح خواننده (مانند نرم‌افزار برای ذخیره‌سازی ابری، تماشای ویدیو و خواندن کتاب) اجازه می‌دهد تا به وب‌سایت‌های خارجی پیوند دهند تا به کاربران امکان پرداخت بدهی را می‌دهند. این کاهش درآمد اپل را دور می زند.

هر دو اپل و گوگل نیز سیاست های خود را تغییر داده اند تا از برنامه های اشتراک کمیسیون دریافت کنند. و اپل مجبور شده است به برنامه های دوستیابی در هلند اجازه دهد سیستم صورتحساب آن را دور بزنند.

اما پیروزی Epic در برابر گوگل این پتانسیل را دارد که تغییرات عمده ای را در کشور اصلی این شرکت ها ایجاد کند. به گفته مارک لملی، استاد حقوق دانشگاه استنفورد، این شامل بازگرداندن نرم افزارهای اینترنتی به محیط بازتر، به جای اکوسیستم های بسته فروشگاه های اپلیکیشن است.

لملی گفت: «دو دهه گذشته شاهد تغییر عمیقی از اینترنت باز به سمت باغ‌های دیواری بوده‌ایم. این یکی از چیزهایی است که بازار اینترنتی را تا این حد متمرکز نگه داشته است. این حکم فقط یک سوراخ بزرگ در دیوار باغ ایجاد کرد.

اگرچه اپل در زمان اتخاذ این تصمیم در سال 2021، 9 مورد از 10 مورد را در برابر Epic برنده شد، اما یک موضوع هنوز مطرح است: آیا اپل باید به همه توسعه دهندگان شخص ثالث اجازه دهد تا مشتریان را به وب‌سایت‌ها معرفی کنند تا برای خرید پرداخت کنند و هزینه‌های اپل را دور بزنند. اکنون ممکن است برای سازنده آیفون سخت تر باشد که از این سرنوشت دور شود.

گوگل که قصد دارد از حکم خود درخواست تجدید نظر کند، گفت که “به دفاع از مدل کسب و کار اندروید ادامه خواهد داد و عمیقاً به کاربران، شرکای خود و اکوسیستم اندرویدی خود متعهد خواهد ماند.” اپل به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

اپل گفته است که هیچ معامله جانبی با توسعه دهندگان ندارد، اگرچه به برخی از شرکای پخش ویدیو مانند Amazon.com Inc نرخ های تخفیفی ارائه می دهد. در طول دادگاه، وکلای Epic گفتند که گوگل همچنین برخی از سوابق داخلی مرتبط با آن را به درستی حفظ نکرده است. مورد.

جیسون کینت، مدیرعامل Digital Content Next، یک انجمن تجاری برای شرکت‌های محتوای دیجیتال، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم بحث زیادی وجود داشته باشد که یافته‌های انحصاری گوگل در مورد اپل نیز صادق باشد. تمایزی که در مورد آن مشخص خواهد شد این است که آیا اپل از آن سوء استفاده کرده است یا خیر.

2023 بلومبرگ LP
توزیع شده توسط Tribune Content Agency، LLC.

نقل قول: شکست حقوقی حماسی گوگل، صنعت فروشگاه اپلیکیشن 200 میلیارد دلاری را تهدید می کند (2023، 12 دسامبر) بازیابی شده در 12 دسامبر 2023 از

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.





منبع

بخوان  امکان دسترسی فناوران و صنعتگران به «جان» تا ۲ هفته آینده/تکمیل زنجیره تولید از طریق پارک‌ها