شیر می‌تواند ابزارهای پوشیدنی را متحول کند

یونوژل‌ها ساختارپذیری را نشان می‌دهند و یونها فضای بیشتری برای حرکت دارند که آن‌ها را بسیار رسانا و حساس می‌کند.

شیر می‌تواند ابزارهای پوشیدنی را متحول کند

نانسی یوهونگ گوئو، یکی از نویسندگان این مقاله و پژوهشگر فوق دکترا در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) می‌گوید: این روش ساده و در عین حال، واقعاً امکان تولید و دسترسی سریع نوارهای پلیمری کارآمد دوبعدی از مواد مختلف زیست‌توده پایدار از جمله‌های سلولی را دارد. کیتوزان، فیبروئین ابریشم، صمغ گوار و غیره را می‌کند.

انتهای پیام



منبع

گوئیهوا یوف استاد دانشکده مهندسی در دپارتمان مهندسی مکانیک واکر و موسسه مواد تگزاس که متخصص علم مواد است، می‌گوید: از این پدیده الهام گرفتیم و آن را در موضوعات مختلف بررسی قرار دادیم تا غشاهای ژلی چند منظوره تولید کنیم که به راحتی قابل جدا شدن باشد. هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، از نوار چسب تا فناوری سونار و سلول‌های خورشیدی گرفته شده، بسیاری از اختراعات پیشگامانه با الهام از طبیعت رقم خورده‌اند. اکنون گروهی از پژوهشگران سرپرستی مهندسان دانشگاه تگزاس در آسیا، با واکنش شیر برای ایجاد یک نوار ژل، نوآوری‌پذیر است که می‌توان‌هایی در حسگرها، باتری‌ها، رباتیک و ایجاد کند، الهام گرفته‌اند.

این گروه اکنون به دنبال تنظیم دقیق این روند به سمت بهینه‌سازی خواص مکانیکی برای برنامه‌های کاربردی با فناوری‌های پیشرفته مانند الکترونیک پوشیدنی، رباتیک و هوش مصنوعی است.

با غوطهور کردن مواد زیست‌توده خاص در حلال‌های یک پروسه خاص، مولکول‌های خود را به لایه‌های نازکی در لبه‌های مواد بازآرایی می‌کنند و غشاهای یونوژل دو بعدی ایجاد می‌کنند که با مجموعه‌ای از موچین‌ها می‌شوند.

بخوان  آیا هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند با حیوانات صحبت کنیم؟

فناوری غشایی الهام از واکنش شیر می‌تواند ابزارهای پوشیدنی را متحول کند. این فرآیندهای ساده و در حال حاضر می‌توانند به سرعت غشا یونوژل ایجاد کنند که می‌تواند در باتری‌ها و فناوری‌های پوشیدنی استفاده شود.

این ویژگی‌ها، یونوژل‌ها را به کاندیداهای اصلی برای استفاده در حسگرها به ویژه برای حرکت ردیابی، ضربان قلب و سایر محصولات مرتبط با لوازم الکترونیکی پوشیدنی می‌کند.

گروه پژوهشگرانی که شامل همکارانی از دانشگاه جنگل‌داری شمال شرقی و دانشگاه فناوری شیمیایی شینیانگ در چین است، پتانسیل این غشاها را برای خدمت به برق در باتری‌های حالت جامد نیز بررسی می‌کند.

این پژوهش در مجله علمی معتبر Nature Synthesis منتشر شده است.

این فرآیند بر روی مواد مختلف کار می‌شود و هزینه آن کمتر می‌شود که با سرعت بالا، قابل توسعه و شناسایی باشد. علاوه بر این، این روند را می‌توان برای ضخیم شدن یا نازک شدن نوار در صورت لزوم تغییر داد.

این غشاهای ژلی مشابه هیدروژل‌ها هستند که در هر دو، شبکه پلیمری توسط مایعات احاطه شده است. در حالی که آب مایع در هیدروژل‌ها است، این غشاهای تازه توسعه یافته حاوی انرژی یونی هستند، از این رو یونوژل نامیده می‌شود.

هنگامی که شیر، گرم می‌شود، لایه‌های پوست‌مانند روی سطح آن تشکیل می‌شوند که از تغییر ماهیت و تغییر در قسمت‌های آن تشکیل می‌شود.