شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن


شیشه‌های هوشمند زایس(Zeiss) می‌توان یک دوربین شفاف را در وسط یک پنجره یا شیشه خودرو قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، شرکت آلمانی مشهور «زایس» امسال به نمایشگاه CES می‌آید تا فناوری شیشه‌های هوشمند چند منظوره خود را به نمایش می‌گذارد که می‌توان هولوگرافیک و مواردی را که می‌توان به نمایش گذاشت روی شیشه‌های شفاف برای مواردی مانند HUD در خودروها، کنترل‌کننده‌های سه بعدی در خانه‌های هوشمند. و حتی ضبط یک ویدیو از وسط یک صفحه شیشه‌ای ارائه کند.

به نقل از نیواطلس، نمایشگر اچ یو دی(Head-up display) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را بدون اینکه بیننده باید مکان دیگری باشد را نگاه کنید جلوی دید وی نمایش می‌دهد. نمایشگرهای HUD در آغاز برای هواپیماهای طراحی شده بودند، ولی هم‌اکنون در هواپیماهای تجاری، تانک و وسایل دیگر از جمله خودروها می‌شوند.

شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

شرکت زایس اولین بار این خبر را در اوایل سال 2019 اعلام کرد و تا سال گذشته برای استفاده در نمایشگرهای HUD افزوده شده به هواپیمای مسافربری بلوغ کافی رسید. سپس این شرکت در نمایشگاه IAA Mobility ۲۰۲۳ برنامه‌های خود را برای حرکت به سمت برنامه‌های کاربردی این فناوری در خودروها اعلام کرد و اکنون برای تولید آنبوه در آن جستجو می‌کند.

این فناوری با یک لایه پلیمری نازک محقق شده است که می‌توان هر سطح از شیشه‌های ساختمان‌ها، صفحه‌های شفاف و پنجره‌های جانبی وسایل نقلیه را به صفحه‌ای برای ارتباط مناسب با استفاده از کاربران تبدیل کرد.

این شرکت می‌گوید که این لایه بیش از 92 درصد شفافیت می‌دهد و دارای حسگرهای نوری بسیار دقیق است و عملکردهای نمایش، تشخیص، روشنایی و فیلتر کردن را می‌کند.

بخوان  کشف فسیل لاک‌پشتی به اندازه یک خودرو

شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

این فناوری شامل نمایشگرهای روبرویی برای رانندگان خودرو خواهد بود. این می‌تواند به این معنی باشد که این شیشه هوشمند علاوه بر نمایش اطلاعات و نقشه و مسیر در میدان دید راننده، می‌تواند محتوای مختلفی از جمله فیلم‌ها را روی شیشه‌های جانبی و عقب خودرو نشان دهد یا شیشه‌ها را کمی تیره کند یا متون و تصاویر را فقط ببیند. از داخل یا خارج قابل مشاهده کند.

شرکت زایس همچنین به سطح بالایی از آزادی طراحی اشاره می کند که راه را برای نمایش هولوگرافیک باز کرده است.

مسلماً جالب‌ترین جنبه این فناوری، تعبیه یک حسگر پنهان در میان شیشه است. این امر به طور معمول نیاز به سوراخ کردن یا برش شیشه برای قرار دادن دوربین و حسگر را رفع می‌کند و حتی می‌تواند به این معنا باشد که دوربین‌ها با باز کردن آن‌ها بر درخشندگی و تصویر در وسط یک نمایشگر قرار گیرند.

شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

زایس می‌گوید این کنترل را می‌توان برای جمع‌آوری داده‌های محیطی، مانند هوا و قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش نیز گسترش داد.

سایر امکانات آن عبارتند از سوئیچ‌های شناور که در آن حرکات یا دستورات صوتی، عناصر کنترل کننده هولوگرافیک را در یک سطح صاف در یک وسیله نقلیه یا خانه هوشمند فعال می‌کنند.

همچنین این شیشه‌ها در پنجره‌ها می‌توانند روشنایی محیط را فراهم کنند و لایه‌های میکرواپتیک در سطح شیشه می‌توانند نور خورشید را جمع‌آوری کند و آن را به یک سلول خورشیدی هدایت کند تا انرژی تولید شود.

با این، زایس به دنبال خرید محصولات نهایی خود نیست، بلکه به ارائه محصولات نهایی خود نمی‌پردازد، بلکه به ارائه محصولات نهایی برای سایر شرکت‌ها می‌کند و آن را در قالب صنعتی و در قالب یک لایه شفاف به تولیدکنندگان یا مشتریانی که می‌خواهند محصولات خود را ارائه دهند، ارائه دهند. .

بخوان  خروپف می‌تواند به آسیب مغزی بزند!

تنها نمونه‌ای از فناوری برای نمایش درآمده از این محدود به تک رنگ بوده است.

اکنون احتمالا نمونه جدید این شرکت در غرفه آن در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ است که در آن از ۹ ژانویه به طور عمومی باز می‌شود، به نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام



منبع