صدای «پنج‌قلوی استفان» را بشنوید!



گروهی از پژوهشگران با ترکیب‌های چند تلسکوپ، به تصویرسازی و صداسازی «پنج‌قلوی استفان» پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، یکی از اولین اهدافی که توسط «تلسکوپی جیمز وب»(JWST) هنگام آغاز عملیات علمی آن در سال گذشته مشاهده شد، «پنج‌قلوی استفان» (Stephan’s Quintet) بود. پنج‌قلوی استفان، گروهی متشکل از پنج‌کشان است که در یک ساختار ساختاری در نزدیکی منطقه قفل‌شده‌اند. اکنون داده‌های جیمز وب با داده‌های دیگر تلسکوپ‌ها ترکیب‌شده‌اند تا نمونه‌های ارائه‌دهنده را از این جرم ارائه‌دهنده و حتی روشی را برای گوش دادن به آن ایجاد کنند.

این پروژه از داده‌های فروسرخ جیمز وب همراه با نور مرئی، پرتو ایکس و فروسرخ «تلسکوپ فضای هابل»(HST)، «تلسکوپ فضای اسپیتزر»(SIRTF) و «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا»(CXO) استفاده کرد. پژوهشگران با ترکیب کردن تمام نماهای متفاوت از مشابه مشابه هستند.

ایده این پروژه است که هم به تحقیق و هم به مردم کمک کند تا بهتر را در مورد این گروه ویژه از کهکشان‌ها داشته باشند. «فرانک سامرز»(Frank Summers) پژوهشگر «موسسه علوم تلسکوپی فضایی»(STScI) گفت: تغییر دادن یک تصویر دوبعدی و تبدیل آن به یک تصویر سه‌بعدی می‌تواند به بینندگان کمک کند تا ساختار پنج‌قلوی استفان را واقعاً درک کنند. هر رصدخانه‌ای که زمانی را برای تماشای این پنج کهکشان صرف می‌کند، ما را قادر می‌سازد تا تنوع و غنی‌تری را درباره این گروه پیچیده و جمع‌آوری کنیم.

روش دیگری که در آن می‌توانید پنج‌قلوی استفان را درک کنید، «صداسازی» یا «سونفیکیشن» (Sonification) است. در این روش، یک تصویر بصری از طریق صدا تفسیر می‌شود. در این حالت، صدا از بالای تصویر آغاز می‌شود و سپس به سمت پایین حرکت می‌کند. کهکشان‌ها با تغییر فرکانس نشان می‌دهند و به اجرام گوناگون درون تصویر نیز صداهای متفاوتی داده می‌شود.

بخوان  قدرت چین در فضا بیشتر است یا آمریکا؟

نتیجه این کار، یک فایل صوتی است که تصویر را می‌گیرد و با طول موج‌های متفاوت، ویژگی‌های گروه کهکشانی را می‌دهد.

«کیمبرلی آرکاند» (Kimberly Arcand)، سرپرست پروژه صداسازی در مرکز پرتو ایکس چاندرا گفت: ستاره‌شناسی همیشه بسیار بصری بوده اما دلیلی وجود ندارد که ما مجبور باشیم تنها از این طریق نمایش دهیم. این نوع تصویرسازی، داستان علمی پنجقلوی استفان را می‌گیرد و آن را به یک تجربه شنیداری تبدیل می‌کند.

انتهای پیام



منبع