عصر یخبندان مریخ ۴۰۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است

عصر یخبندان مریخ ۴۰۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مشاهدات مریخ‌نورد ژورانگ چین نشان می‌دهد که تپه‌های شنی مریخ احتمالاً در اثر تغییرات شدید بادهای غالب پس از آخرین عصر یخبندان این سیاره شکل گرفته‌اند.

مدت‌ها حدس می‌زدند که آب و هوای مریخ در طول زمان تغییر کرده است. با این حال، به دست آوردن داده‌های دست از سطح مریخ برای ارزیابی اولیه‌های اقلیمی این سیاره در طول تاریخ آن مشکل بوده است. اکنون نرم افزار، مجموعه تجهیزات مریخ ژورانگ امکان جمع آوری مستقیم داده ها از سطح مریخ را فراهم کرده است.

دوران آمازون

پروفسور لی چونلای از رصدخانه ملی دانشگاه آکادمی علوم چین(NAOC) و پژوهشگر ارشد این مطالعه را در بیانیه‌ای گفت: درک آب و هوای دوره آمازون برای توضیح مناظر کنونی مریخ، مخازن مواد فرّار و وضعیت جوی آن ضروری است و این مشاهدات و فرآیندهای فعلی فعال است. را به مدل‌هایی از آب و هوای باستانی مریخ مرتبط می‌کند. مشاهدات آب و هوای فعلی مریخ می‌توان به اصلاح مدل‌های فیزیکی آب و هوا و محیط‌های زیبای مریخ و حتی الگوهای بدنی که شکل می‌دهند، کمک کند.

عصر سطح‌شناسی کنونی در مریخ به عنوان عصر آمازون می‌شود که تقریباً از 3.55 تا 1.88 میلیارد سال پیش آغاز شد و مریخ نورد ژورانگ چین به تازگی کشف کرده است که عصر یخبندان مریخ 400 هزار سال قبل به پایان رسیده است.

بنابراین پژوهش، جهت باد تقریباً ۷۰ درجه از شمال شرقی به شمال غربی تغییر کرده است و تپه‌های شنی در نتیجه این انتقال، از شکل هلال به برآمدگی‌های دنباله دار طولی تغییر شکل داده شده است.

بخوان  تامین سوخت ماه‌نورد تویوتا با یخ‌آب ماه!

با این وجود، داده‌های جمع‌آوری شده در این مدت‌ها بینش‌های ارزشمندی را در آب و هوا و سطح‌شناسی مریخ به بشر ارائه می‌دهند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، تغییر در محور شیب چرخشی مریخ به خروج این سیاره از آخرین دوره یخبندان خود و این تغییر آب و هوا در شکل و قرارگیری تپه‌های شنی در منطقه جنوبی Utopia Planitia مشهود است.

این مطالعه توسط رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین، موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک و موسسه تحقیقات فلات تبت آکادمی علوم چین(CAS) با همکاری پژوهشی دانشگاه براون در ایالات متحده انجام شد و نتایج آن در مجله نیچر(Nature) منتشر شد.

عصر یخبندان مریخ ۴۰۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است

مریخ در حال حاضر در سطح‌شناسی به نام عصر آمازون است که بین 3.55 تا 1.88 میلیارد سال پیش آغاز شده و بهترین استفاده را از کاوشگرهای رباتیک و مدارگردها برای انجام بررسی دقیق اکوسیستم‌های مریخ و آب و امروز و گذشته آن انجام می‌شود. دارند.

این پژوهش نشان داد که سیاره سرخ تغییرات اقلیمی را تجربه کرده است که باعث تغییر در الگوهای باد غالب شده است.

انتهای پیام



منبع

تغییر اقلیم چشمگیر

این تغییر باد در حدود ۴۰۰ هزار سال پیش، مصادف با پایان آخرین عصر یخبندان مریخ اتفاق افتاده است.

مریخ نورد اداره ملی فضایی چین (CNSA) تپه‌های شنی را در منطقه Utopian Planitia بررسی کرد که با قطر تخمینی 330 کیلومتر به عنوان بزرگترین حوضه برخوردی درظومه شمسی شناخته می‌شود.

پژوهشگران جمع‌آوری شده‌اند از ابزارهایی مانند دوربین‌های سطحی و چندطیفی، تحلیل‌گرهای ترکیبی و دستگاه‌های سنجش هواشناسی را مورد مطالعه قرار دادند. علاوه بر این، دوربین‌های مداری با نمای بالا نیز برای تصویربرداری از سطح مریخ مورد استفاده قرار گرفتند.

بخوان  جشن روز شکری در ایستگاه فضایی بین‌المللی

مریخ نورد ژورانگ در ماه مه ۲۰۲۱ بر روی خاک سرخ سیاره مریخ فرود آمد. با این حال، وضعیت فعلی آن در معرض حدس و گمان است، زیرا از ماه سال گذشته در خواب زمستانی به سر می‌برد. اداره ملی فضایی چین اخیراً اعلام کرد که به احتمال زیاد این مریخ نورد به دلیل تجمع شدید غبار روی صفحات خورشیدی آن مرده است.