فرودگر قمری ژاپن به مدار ماه رسید

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت۱ به صورت متوالی با دو پرواز رباتیک دیگر به سطح ماه دنبال خواهد شد. «ماموریت۲» و «ماموریت۳» به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پرتاب می‌شوند. نمایندگان آی‌اسپیس گفته‌اند که فرودگر مأموریت۳، محموله‌هایی را به سطح زمین خواهند آورد و همچنین، دو ماهواره ارتباطی را در مدار ماه مستقر خواهند کرد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فرودگر قمری ژاپن موسوم به «هاکوتو-آر» (Hakuto-R)، اواخر شب ۲۰ مارس به مدار وارد شد و نقطه عطف بزرگی را برای شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» (Ispace) رقم زد که برنامه‌های بزرگی را برای فضای زمین-ماه انجام داد. دارد.

نماینده شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» اعلام کرد که فرودگر قمری خصوصی این کشور، خود را به ماه می رساند.

هاکوتو-آر در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ بر فراز موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) پرتاب شد و یک پرواز آزمایشی را آغاز کرد که آی‌اسپیس آن را «ماموریت۱» (Mission 1) می‌نامد. سپس فرودگر، یک مسیر را به سمت ماه طی کرد و سرانجام پس از روشن شدن موتور خود به آنجا رسید. نمایندگان آی‌اسپیس در ادامه: پس از روشن شدن کنترل‌شده موتور فرودگر که چند دقیقه طول کشید، مانور با موفقیت به پایان رسید.

این مأموریت در واقع یک نقطه عطف خواهد بود، زیرا هیچ فضاپیمای ویژه ای به نرمی روی ماه فرود نیامده است. تنها کاوشگرهایی که تا به امروز به این شاهکار دست یافته‌اند، توسط آژانس‌های فضای ملی آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین پرتاب شده‌اند. اگر هاکوتو-آر این فرود را انجام دهد، مریخ‌نورد کوچکی به نام «راشد» (راشد) را برای «آژانس فضای امارات متحده عربی» (UAESA) مستقر خواهد کرد.

بخوان  خلق تصاویر زیبا با ترکیب داده های "جیمزوب" و "چاندرا"

با موفقیت هاکوتو-آر، اکنون دو فضاپیمای خصوصی وجود دارد که به دور ماه می‌چرخند. فضاپیمای دیگری که «کپستون»(CAPSTONE) نام دارد، یک مکعب کوچک است که توسط شرکت «ادونسد اسپیس»(Advanced Space) مستقر در کلرادو برای ناسا مدیریت می‌شود.

نمایندگان آی‌اسپیس نوشتند: قرار دادن موفقیت‌آمیز فرودگر در مدار ماه، گام مهمی در جهت ایجاد سرویس حمل‌ونقل محموله به شماره می‌رود، زیرا نشان می‌دهد که آی‌اسپیس قادر است محموله‌های مشتریان را به ماه مدار منتقل کند. ماموریت‌های فضای آینده شامل استقرار ماهواره‌ها در مدار ماه خواهند بود.

با وجود این، ماموریت هاکوتو-آر هنوز انجام نشده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر در آینده ماه آینده تلاش خواهد کرد تا سطح ماه را لمس کند. آی‌اسپیس هنوز تاریخ دقیقی را برای این آزمایش برجسته اعلام نکرده است.