فریب مغز برای کمتر غذا خوردن با یک کپسول ارتعاشی


یک کپسول ارتعاشی قابل بلعیدن می‌تواند به فریب مغز کمک کند تا کمتر غذا بخورد. این قرص دارای یک عنصر ارتعاشی است که در معده فعال می‌شود و مغز را فریب می‌دهد تا آن را معدود کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام‌آیتی نیوز، مهندسان یک کپسول ارتعاشی و قابل بلع ساخته اند که می توانند به درمان چاقی کمک کند.

قورت دادن این کپسول قبل از خوردن می‌تواند سیری ایجاد کند و مغز را فریب دهد تا فرد فکر کند زمان توقف غذا خوردن فرا رسیده است.

این کپسول ارتعاشی بلعیدنی توسط مهندسان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) طراحی شده است که در معده می‌لرزد و حس سیری کاذب ایجاد می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد.

این قرص می‌تواند یک روش کم‌تهاجمی و مقرون به صرفه برای درمان چاقی ارائه کند.

زمانی که شما یک وعده غذایی حجیم می‌خورید، معده و سیر‌هایی را به مغز شما ارسال می‌کند که احساس می‌کند به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که زمان دست خوردن از غذای فرا رسیده است.

معده‌ای از مایعات نیز می‌تواند این پیام‌ها را به مغز ارسال کند، به همین دلیل است که معمولاً به افرادی که می‌خواهند رژیم غذایی و وزن کم مصرف کنند، می‌توانند قبل از خوردن یک لیوان آب بنوشند.

مهندسان MIT اکنون با استفاده از یک کپسول قابل بلع که در معده ارتعاش می‌کند، راهی برای استفاده از این روش ارائه کرده‌اند. این ارتعاش‌ها همان گیرنده‌های کششی را فعال می‌کنند که وقتی معده منبسط می‌شود، حس می‌کند و یک حس وهم‌آمیز از سیری ایجاد می‌کند.

محققان این درمان را در حیواناتی دریافت می کنند که در ۲۰ دقیقه قبل از خوردن غذا به آنها این قرص داده شده است، نه تنها باعث تحریک عوامل می شود که نشان دهنده سیری باشد، بلکه مصرف غذای این حیوانات نیز تا حدود ۴۰ درصد کاهش می یابد.

بخوان  لباس‌های ضد میکروب برای آتش نشانان و سربازان

اگر تحقیقات بیشتر نشان دهد که این فناوری می‌تواند به عنوان ایمان در انسان مورد استفاده قرار گیرد، چنین قرصی می‌تواند برای درمان چاقی ارائه کند.

شریا سرینیواسان دانشجوی سابق MIT و استادیار فعلی مهندسی زیستی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند یا اشتهای خود را کنترل کنند، می‌توانند این کپسول را قبل از هر خوراکی مصرف کنند. این راه‌حل واقعاً جالب خواهد بود، زیرا گزینه‌ای را می‌توان ارائه کرد که می‌تواند عوارض دیگری را برای درمان‌های دارویی مشاهده می‌کند، به حداقل برساند.

سرینیواسان نویسنده اصلی این مطالعه جدید است که به تازگی در مجله Science Advances منتشر شده است.

فریب مغز برای کمتر غذا خوردن با یک کپسول ارتعاشی

حس سیری کاذب

هنگامی که معده پر می‌شود، سلول‌های تخصصی به نام گیرنده‌های مکانیکی احساس می‌کنند که دچار کشش شده‌اند و سیگنال‌هایی را از طریق عصب واگ(vagus) به مغز ارسال می‌کنند. در نتیجه، مغز تولید انسولین و همچنین هورمون‌هایی مانند پپتید C، Pyy و GLP-1 را تحریک می‌کند. همه‌ی این هورمون‌ها با هم کار می‌کنند تا کمک کنند غذای خود را احساس کنند، احساس سیری کنند و از خوردن دست بکشند.

در همان زمان، سطح گرلین (گرلین) که یک حرکت گرسنگی است، کاهش می‌یابد.

سرینی‌واسان زمانی که در MIT دانشجوی کارشناسی ارشد بود، به ایده‌ای برای کنترل این روش با کشش مصنوعی مصنوعی‌های مکانیکی که روی معده قرار دارند، از طریق ارتعاش علاقه‌مند می‌شوند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که ارتعاش بر روی یک عضله اعمال می‌شود، می‌تواند این حس را القا کند که بیشتر از آنچه در حقیقت وجود دارد، عضله کند.

وی می‌گوید: من می‌خواستم بدانم آیا می‌توانیم کششی معده را با ارتعاش دریافت کنم و کل معده را درک کنم، تا حس کاذبی را برای ایجاد ایجاد کنیم که می‌توانم ایجاد کند و الگوهای غذایی را تغییر دهد؟

بخوان  راز گرفتار نشدن برخی افراد به کوید-19 کشف شد

سرینیواسان برای این مطالعه با گروهی از محققان دیگر، کپسولی اندازه یک مولتی ویتامین را ساخته اند که شامل یک عنصر ارتعاشی است. زمانی که این یک باتری کوچک فعال، موتورهای اسیدی می‌کند، به معده می‌رسد، مایعات اسیدی معده یک غشای ژلاتینی را که کپسول را می‌پوشاند، حل می‌کند و مدار الکترونیکی آن را تکمیل می‌کند که در نتیجه ارتعاشی را می‌کند.

پژوهشگران در یک مطالعه بر روی حیوانات نشان دادند که وقتی قرص شروع به ارتعاش می‌کند، گیرنده‌های مکانیکی را می‌کند و سیگنال‌هایی را از طریق حرکت عصب واگ به مغز ارسال می‌کند.

سطح‌های بزرگ‌ها را در دوره‌هایی که در حال ارتعا، ردیابی می‌کنند و می‌کنند که آن‌ها دستگاه‌های تولیدی را می‌سازند که بعد از خوردن غذا می‌توانند، حتی زمانی که حیوانات چیزی نخورده باشند، می‌شوند.

پژوهشگران سپس نتایج این حرکت را بر اشتهای آزمایش کردند. آنها دریافتند که وقتی قرص برای حدود 20 دقیقه فعال می شود، قبل از اینکه به حیوانات غذا داده شود، آنها به طور متوسط ​​40 درصد کمتر از زمانی که قرص فعال می شد، غذا می خوردند. حیوانات همچنین در دوره‌هایی که با قرص ارتعاشی درمان می‌شوند، افزایش وزن‌شان روند کندتری داشت.

محققان می‌گویند، ما این پتانسیل را داریم که برای برخی از چالش‌ها و هزینه‌های مرتبط با داروهای بیولوژیک با تعدیل سیستم عصبی غلبه کنیم.

نسخه فعلی این قرص به گونه‌ای طراحی شده است که 30 دقیقه پس از ورود به معده ارتعاش داشته باشد، اما پژوهشگران قصد دارند حدوداً امکان تطبیق آن را دارند برای مدت زمان طولانی‌تری بررسی کنند، جایی که می‌توانند آن را در صورت نیاز به انجام دهند. صورت بی‌سیم خاموش و روشن کرد.

بخوان  آپدیت بعدی iOS 16 دو مشکل آزاردهنده آیفون 14 را برطرف خواهد کرد

در مطالعات حیوانی، این کپسول‌ها در چهار یا پنج روز از دستگاه‌های گوارشی خارج شدند.

این مطالعه همچنین نشان داد که حیوانات هیچ نشانه‌ای از انسداد یا سایر موارد منفی را در زمانی که قرص در دستگاه گوارش آنها بود، نشان ندادند.

یک جایگزین

به گفته‌گران، این نوع قرص می‌تواند برای پژوهش‌های فعلی در درمان چاقی باشد. مداخلات غیرپزشکی مانند ورزش و رژیم همیشه کارساز و بسیاری از مداخلات پزشکی موجود نسبتاً تهاجمی هستند. این مدلات شامل جراحی بای‌پس معده و همچنین معده است که به دلیل نگرانی‌های سلامتی، دیگر در ایالات متحده آمریکا به طور خاص استفاده نمی‌شود.

داروهایی مانند آگونیست‌های GLP-1 نیز می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما بیشتر آنها باید تزریق شوند و برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه باشند.

طبق گفته سرینی‌واسان، این کپسول‌های ارتعاشی را می‌توان با هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای تولید کرد تا در معرض خطر قرار گیرند که به گزینه‌های درمانی گران‌تر دسترسی ندارند.

وی می‌گوید: برای بسیاری از مردم، برخی از درمان‌های بسیار پرترتر برای چاقی هستند. در عوض، دستگاه ما می‌تواند با قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای تولید شود.

این افراد قصد دارند راه‌هایی را برای تولید این کپسول‌ها بررسی کنند که می‌توانند بالینی را در انسان امکان پذیر کنند.

چنین مطالعاتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی این کپسول‌ها و همچنین تعیین بهترین زمان برای مصرف آن قبل از غذا و تعداد مصرف مصرف آن مهم است.

انتهای پیام



منبع