فسیل جانور ۱۲۵ میلیون ساله که یک دایناسور را زنده خورده است

این کشف، لحظه‌های را به تصویر می‌کشد که یک پستاندار گوشتخوار با گیاه دایناسور بزرگ‌تری برخورد کرده و آن را شکار کرده است.

علاوه بر این، وضعیت درهم‌تنیده این دو نشان می‌دهد که این دایناسور احتمالاً در طول حمله زنده بوده است و Repenomamus را به عنوان معرفی می‌کند.

انتهای پیام



منبع

از سوی دیگر، Repenomamus به سمت راست پیچیده و بالای طعمه‌اش قرار گرفته، در حالی که فک و پای عقب دایناسور را گرفته و دنده‌هایش را گاز می‌گیرد.

دیرینه‌شناسان قبل از این کشف شواهدی داشتند که بر استخوان‌های فسیل شده بچه دایناسور که در معده Repenomamus پیدا شد، نشان می‌داد این پستاندار، برخی دایناسورها از جمله Psittacosaurs را شکار می‌کردند.

بر اساس مطالعات علمی که در گزارش‌های علمی منتشر شده است، پژوهشی از این نبرد ماقبل تاریخ است که در یک فسیل ۱۲۵ میلیون سال حفظ شده است، پرده‌برداری می‌شود.

یک فسیل نادر متعلق به ۱۲۵ میلیون سال پیش، پستانداری را می‌دهد که دایناسورها را شکار می‌کرد و زنده می‌خورد.

پژوهشگران به سرپرستی دکتر مالون می‌گویند، عدم وجود رد دندان بر روی استخوان‌های دایناسور نشان می‌دهد که این دایناسور هنوز نمرده بوده، بلکه تازه شده است.

فسیل جانور ۱۲۵ میلیون ساله که یک دایناسور را زنده خورده است

مالون توضیح داد: Repenomamus در واقع Psittacosaurus را در حالی که هنوز زنده بود می‌خورد، قبل از اینکه هر دو بر اثر فوران آتشفشان و عواقب تلخ آن کشته شوند.

نویسندگانی هستند که نمونه‌های مشابهی را از حیوانات کوچکتر که به طعمه‌های بزرگتر حمله می‌کنند، می‌توانند مشاهده کنند. برای مثال، گرگ‌های تنها به شکار حیوانات بزرگ‌تر معروف هستند. شکارچیان مختلف آفریقایی مانند سگ‌های وحشی، شغال‌ها و کفترها نیز به طعمه‌های زنده و بزرگتر از خود حمله می‌کنند.

بخوان  مشاهده طوفان گرد و غبار در یک سیاره فراخورشیدی با «تلسکوپ فضای جیمز وب»

پستاندار شکارچی دایناسورها

این گروه پژوهشی بر این باور است که بسترهای فسیلی لوجیاتون (Lujiatun) را در ادامه بینش‌های را در مورد موارد مختلف بیان می‌کنند و اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌کنند که در بقیه سوابق فسیلی وجود ندارد.

دکتر جردن مالون، دیرینزیست‌شناس موزه طبیعت کانادا و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: این دو حیوان در حال نبرد، محبوس شده و کاملاً در هم تنیده شده‌اند. این یکی از اولین شواهدی است که نشان می‌دهد واقعاً یک پستاندار درنده روی یک دایناسور چگونه بوده است.

بررسی دقیق این دو موجود فسیل شده نشان می‌دهد که Psittacosaurus در حالت درازکش بوده و اندام‌های عقبی آن در کنار بدنش قرار گرفته است.

مالون افزود: آنچه از طریق این فسیل شگفت انگیز برای دنیای علم جدید است، «رفتار شکاری» است که نشان می دهد.

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

فسیل جانور ۱۲۵ میلیون ساله که یک دایناسور را زنده خورده است

اما یکی از بزرگترین پستانداران زمان خود در دوره‌ای بوده که پستانداران هنوز به تسلط در طبیعت نرسیده بودند.

این دو فسیل متشکل از یک Psittacosaurus، گونه‌ای از دایناسورهای شاخدار شبیه به یک سگ بزرگ و یک Repenomamus robustus، یک پستاندار شبیه به گورکن است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، محققان از یک نبرد ماقبل تاریخی پرده‌برداری کردند که این باور را به چالش می‌کشد که دایناسورها شکارچی‌های دیگری را نیز می‌کردند.

از کجا میفهمیم که این یک حمله بوده است؟

این فسیل‌ها در استان لیائون چین از تخت‌های فسیلی لیوجیتون که به «پمپی دایناسور چین» معروف است، کاوش شده است. این سایت حاوی تعداد زیادی فسیل از دایناسورها، پستانداران کوچک، مارمولک ها و دوزیستان است که به خوبی حفظ می شود و همگی به صورت فوری توسط گِلرود و مواد جاری بر اثر فوران‌های آتشفشانی مدفون می‌شود.

بخوان  مایکروسافت – از قبل با ترفندهای مشکوک برای ارتقاء ویندوز 11 آن را متوقف کنید