ماجرای سنگ‌هایی که برق تولید می‌کنند چیست؟

یائوگو لی(Yaoguo Li)، استاد ژئوفیزیک در دانشکده معادن کلرادو، در مورد این مفهوم که سنگ‌ها می‌توانند الکتریسیته را ذخیره کنند، گفت: مکانیسمی شناخته شده است که واقعاً از چنین پدیده‌هایی پشتیبانی می‌کند.

برای اثبات آن، کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلمی را به اشتراک می‌گذارند که چند نفر در حال بازرسی یک سنگ کوچک و براق هستند. یکی از دو نفر از دو سر یک سیم را به سنگ می کند و نوری روی سیم روشن می شود.

جوویت توضیح داد که سنگ‌ها، بر خلاف باتری‌ها، نمی‌توانند به خودی خود برق آزاد کنند، زیرا واکنش‌های شیمیایی هستند که الکترون‌ها را آزاد می‌کنند و به الکترون‌ها اجازه می‌دهند جریانی را می‌دهند.

آسوشیتدپرس این ادعا را بررسی کرده و می‌گوید که چنین چیزی درست نیست. بررسی‌ها به آسوشیتدپرس گفته می‌شود، برخی از مواد معدنی می‌توانند به عنوان مجرای عبور برق عمل کنند اما سنگ‌ها نمی‌توانند برق را ذخیره کنند. به گفته، فیلمی که در ارتباط با این ادعا در حال پخش است، سنگی را نشان می دهد که احتمالاً یک سنگ پیریت است. پیریت یک ماده معدنی معمولی است که می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند اما نمی‌تواند آن را ذخیره کند.

حقیقت چیست؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ایپی، در فیلم منتشر شده فردی دو سیم متصل به یک لامپ را به دو طرف یک سنگ نقره‌ای رنگ مرتبط می‌کند و لامپ روشن می‌شود.

با این نظر می‌گویند که این ادعاها در حد یک فیلم ابرقهرمانی است. مواد معدنی خاص هستند که می‌توانند الکتریسیته را هدایت کنند، اما هیچ کدام نمی‌توانند الکتریسیته را در خود ذخیره کنند. تحقیقات به آسوشیتدپرس گفته اند که ماده موجود در این فیلم احتمالا پیریت است. یک کانی سولفیدی رایج با درخشش فلزی براق است که می‌تواند جریانی را هدایت کند.

بخوان  رباتی که گذرنامه‌ها را اسکن می‌کند

ادعاهایی مبنی بر کشف سنگ‌های دارای بار الکتریکی در این کشور آفریقای مرکزی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر، تیک‌تاک و اینستاگرام پخش می‌شود. برخی از کاربران این کشفی را به «ویبرانیوم»(vibranium) تشبیه کرده‌اند که یک فلز کمیاب تخیلی است که در کمیک‌های مارول و فیلم‌هایی مانند «پلنگ سیاه» (Black Panther) می‌توان انرژی را ذخیره و آزاد کرد.

لی افزود: فکر نمی‌کنم فیزیک طبیعی در اینجا کشف شده باشد. شک دارم که یک سنگ به تنهایی نوعی ولتاژ تولید کند.

نظرات می‌گویند، دقیقاً مشخص است که نور در این فیلم ایجاد شده است، اما هیچ سنگی نمی‌تواند بار را در خود نگه دارد.

انتهای پیام



منبع

یکی از کاربران توییتر که این فیلم را به اشتراک گذاشته است، در روز شنبه: سنگ‌های دارای بار الکتریکی در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شدند. این توییت بیش از 27 هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.

بنجامین هالت(Benjamin Hallett)، مدرس زمین‌شناسی در دانشگاه ویسکانسین-اشکوش(Wisconsin-Oshkosh)، گمان می‌کند که فردی که سنگ را در ویدیو نگه داشته است، ممکن است یک باتری نیز در دست داشته باشد.

سایت سایمون جوویت (Simon Jowitt)، یار زمین شناسی اقتصادی در دانشگاه نوادا، لاس‌وگاس، می‌گوید: مواد معدنی درون سنگ‌ها اگر می‌توانست بتواند الکتریسیته را هدایت کند، اما هیچ راهی وجود ندارد که آن را ذخیره کند.

یوژانگ لی (Yuzhang Li)، استادیار مهندسی شیمی و زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، گفت: سنگ‌های طبیعی معمولاً فاقد اجزای ضروری باتری‌ها، مانند الکترودهای مثبت و منفی هستند.

به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود سنگ‌هایی در کنگو کشف‌شده‌اند که برق تولید می‌کنند اما آیا این فیلم حقیقت دارد؟

بخوان  سامانه اعلام وضعیت اربعین بله