مار رباتیک ناسا را ​​ببینید

ناسا فیلمی از یک مار رباتیک به نام «EELS» که برای کاوش اقیانوس‌های قمر زحل استفاده خواهد شد، منتشر کرده است.

در حال حاضر، این ربات در محیط های شنی، برفی و یخبندان آزمایش شده است. این مکان‌ها شامل شبیه‌ساز مریخ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا نیز می‌شود که به عنوان یک زمین بازی برای ربات‌ها توصیف می‌شود.

عملکرد مستقل ربات به دلیل اهمیت طولانی در ارتباط بین زمین و سایر سیارات و اجرام آسمانی در اعماق فضای بسیار مهم دارد. برای مثال، یک ارسال یک رادیویی یک طرف به زحل ممکن است حدود 83 دقیقه طول بکشد. با توجه به این ارتباط ضعیف بین زمین و سایر اجرام آسمانی، مارماهی باید در حالی که به طور مستقل محیط خود را حس می کند و خطر جمع آوری داده ها را با ابزارهای علمی محاسبه می کند، به حرکت ادامه می دهد. ابزارهای علمی که در EELS قرار خواهند گرفت هنوز مشخص نشده‌اند.

برای این کار، EELS با استفاده از هشت دوربین استریو و لیدار یک نقشه بعدی از محیط اطراف خود ایجاد می‌کند. الگوریتم‌های ناوبری از داده‌های آن حسگرها برای کشف امن‌ترین مسیر برای ربات استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندین‌اکسپرس، ناسا به تازگی فیلمی از مار رباتیک خود منتشر کرده است که این ربات جالب را در حال حرکت در مکان‌های مختلف نشان می‌دهد.

ناسا می‌گوید که گروهی در آزمایشگاه پیشرانش جت این آژانس فضایی(JPL) در حال آزمایش یک ماررباتیک هستند که روزی می‌تواند اقیانوس‌های زیرسطحیان سلادوس، قمر زحل را از طریق دریچه‌های روی سطح کاوش کند.

بخوان  Google Bard چیست؟ رقیب هیجان انگیز ChatGPT توضیح داد

مار رباتیک EELS برای کاوش مستقل در مکان‌های غیرقابل دسترسی در زمین، مریخ و فراتر از آن طراحی شده است.

روهان تاکر، سرپرست این پروژه، در بیانیه‌های مطبوعاتی گفت: ماشینی را تصور کنید که به طور مستقل رانندگی می‌کند، اما هیچ علامت ایست، یا راهنمایی و رانندگی و حتی هیچ جاده‌ای وجود ندارد. ربات باید بفهمد جاده چیست و سعی کند آن را دنبال کند.

انتظار می‌رود زمانی که ربات ناسا شکل و شما نهایی خود را به دست آورد، مجهز به ۴۸ محرک یا موتور کوچک باشد. در این محرک‌ها به EELS سخت‌افزاری می‌دهند، بر پیچیدگی کار تیم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌افزایند.

این مار رباتیک در آخرین نسخه خود که EELS ۱.۰ نام دارد، حدود ۱۰۰ وزن و چهار متر طول دارد. این مار از 10 بخش یکسان ساخته شده است که به حرکت و جابه‌جایی آن کمک می‌کنند.

تیم‌های آزمایشگاه پیشرانش جت برای اولین بار توسعه نمونه‌ای از این ربات را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و از آن زمان بازنگری‌های مستعمره‌ای را بر روی آن انجام دادند. در سال ۲۰۲۲، شروع به انجام آزمایشات ماهانه میدانی کردند و در عین حال سخت افزار و نرم افزار EELS را نیز اصلاح کردند.

به گفته آزمایشگاه پیشرانش جت، ربات «Exobiology Extant Life Surveyor» یا به اختصار «EELS» برای نقشه برداری، پیمایش و کشف مقاصد غیرقابل دسترسی در سیاره ما، ماه و سایر سیارات منظومه شمسی طراحی شده است.

انتهای پیام



منبع