ماه‌نوردی زیر آب! – ايسنا

ماه‌نوردی زیر آب!

«آزمایشگاه شناوری خنثی» با شبیه‌سازی شرایط ماه در زیر آب، فضانوردان آینده را برای پیاده‌روی روی ماه می‌کند.

زیر آب، روی ماه

شرکت V2X انتظار دارد که به سرعت رشد کند و می‌خواهد با دنیای زیر آب خود نیاز به آموزش دیدن برای پیاده‌روی فضایی در محیطی کاملاً تحت نظارت دارند.

به دلیل زاویه کم خورشید، نور شدیدی در محل فرود احتمالی آرتمیس در قطب جنوب ماه وجود خواهد داشت. در آزمایشگاه شناوری خنثی تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا این صحنه در زیر آب شود.

آزمایش‌ها برای ایجاد شرایط واقعی زیر آب تا امکان ماه‌نوردان آینده ادامه دارد. از جمله راه‌هایی برای بازآفرینی گرانش جزئی ماه. مقامات V2X تاکید دارند که همه چیز در این جستجوها مهم است. این شرکت اعلام کرد که کار با دقت و رویه درست انجام می‌شود تا همه شرکت‌کنندگان مانند سایر مشتریان در حال آموزش در آزمایشگاه شناوری خنثی، ایمان و آگاهی از محیط باشند. لازم به ذکر است که این مرکز هم به ناسا و هم به خدمات تجاری می‌دهد.

درس‌های آموخته‌شده نیز از تمام تجربیات موجود استخراج شده‌اند. به عنوان مثال، ناسا سال‌هاست که در طول ماموریت‌های «عملیات محیط ناملایم ناسا» (NEEMO)، گردش‌های زیر آب را تمرین می‌کند. شنا و پیاده‌روی فضایی شبیه‌سازی شده، در نزدیکی زیستگاه «آکواریوس» (Aquarius) در سواحل فلوریدا انجام می‌شود. فضانوردان و غواصان به عنوان یکسان برای مأموریت‌های آینده به سیارک‌ها توسط انسان، در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

ناسا هنوز هیچ فراخوانی را مبنی بر پیشنهاد برای آموزش پیاده‌روی ماه منتشر نکرده است.

«کلی تاملینسون»(Clay Tomlinson)، مدیر برنامه V2X در مصاحبه با اسپورت گفت: همه باید همیشه روی امنیت داشته باشید. این یک کار بسیار مهم است که نه تنها برای مردم ما انجام می‌شود، بلکه اگر به فضایی که در حال آموزش فکر کنید، می‌بینید که ما گازی آنها را نیز تامین می‌کنیم. ما آب خنک‌کننده آنها را تامین می‌کنند و همه ویدیوهای آنها را می‌کنیم.

بخوان  ساخت پای مصنوعی هوشمند توسط سازمان تحقیقات فضایی هند

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضانوردان آینده پیش از راه رفتن روی ماه، ابتدا باید شنا کنند. «آزمایشگاه شناوری خنثی»(NBL) که در نزدیکی «مرکز فضای جانسون»(JSC) ناسا در هیوستون قرار دارد، از سال ۱۹۹۲ صدها فضانورد را آموزش داده است. همه خدمه «ایستگاه فضای بین‌المللی» ساعت‌های زیادی را به همراه ماژول‌های فضایی شبیه‌سازی شده در استخر بزرگ و سرپوشیده این آزمایشگاه می‌گذرانند. آن‌ها در آنجا به شناور شدن، چرخاندن پیچ‌ها، نصب سخت‌افزار و سایر فعالیت‌ها عادت می‌کنند.

آزمایش‌ها برای تبدیل بخشی از آزمایشگاه شناوری خنثی به منطقه تمرینی برای پیاده‌روی روی ماه ادامه دارد. کار کردن زیر آب هنوز در مراحل اولیه است اما با نمونه‌های اولیه لباس‌های فضایی و سخت‌افزار، همراه با ویژگی‌های شنی و منظره ماه انجام می‌شود.

ماه‌نوردی زیر آب!

دو آزمایشی با لباس فضایی، در یک منظره شبیه سازی شده ماهانه که زیر آب قرار دارد، در آزمایشگاه شناوری خنثی کار می کنند.

حتی شرایط عجیب تابش نور خورشید روی ماه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و شرکت «V2X» با میزان نوری آزمایش می‌کند که فضانوردان ناسا در سال ۲۰۲۵ یا پس از آن قرار است هنگام فرود مأموریت «آرتمیس۳»(Artemis ۳) در قطب جنوبی ماه با آن روبه‌رو می‌شوند.

ماه‌نوردی زیر آب!

با توجه به اینکه ناسا اکنون قصد دارد فضانوردان را روی ماه قرار دهد، بخشی از تأسیسات زیر آب به سرعت در حال تغییر است. در این منطقه آموزشی، یک جهان شبیه به ماه در حال توسعه است. ماسه و تخته‌سنگ‌های شبیه‌سازی‌شده (چه طبیعی و چه مصنوعی) کف استخر را می‌سازند. نمونه‌ای از لباس‌های فضایی و وسایل نقلیه قمری زیر آب‌غوطه‌ور می‌شوند.

همان طور که ناسا برنامه آرتمیس خود را در ماه توسعه می دهد، انتظار دارد که شرکت های تجاری نیز این برنامه را به سرعت دنبال کنند. در حال حاضر، ناسا از یک برنامه به نام «خدمات تجاری باربری قمری» (CLPS) پشتیبانی می‌کند که مجموعه‌ای از محموله‌ها، کاوشگرها و مریخ‌نوردها را دارد و با هدف قرار دادن سطح ماه انجام می‌شود.

با وجود این، آموزش ماموریت ماه در آزمایشگاه شناوری خنثی، از یک محیط کنترل‌شده‌تر بهره می‌برد. ماسه مهندسی‌شده که روی کف استخر قرار دارد، به گونه‌ای طراحی می‌شود که شبیه به رگلیت ماه باشد. برای ایجاد شیب، پنل‌هایی در پایین مخزن تعبیه شده‌اند تا به فضانوردان آماده شوند برای پیاده‌روی روی شیب‌های شنی ماه کمک کنند. تاملینسون گفت: اینجا واقعاً در حال تبدیل شدن به یک محیط چشمگیر است. گروه بعدی به دقت دقیق ادامه خواهد داد تا بیشتر به دست بیاید.

انتهای پیام



منبع

تاملینسون در بهبودی که پس از تمرین فراوان برای فرار از شرایط بیرونی به دست آمد، گفت: آنها با کسب این تجربه، به خلیج مکزیک رفتند تا تعداد بیشتری از این ماموریت‌ها را با حالت‌های واقعی در آب‌های آزاد شبیه‌سازی کنند. بدین ترتیب، گروه برای فرود آمدن در اقیانوس اطلس نیز آماده می‌شود.

آزمایشگاه شناوری خنثی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹ که برنامه «آپولو» (Apollo) انسان را به ماه برد، در دسترس فضانوردان نبود. بنابراین، اکنون اطلاعاتی برای شبیه سازی ماهپیمایی ها آموخته می شود. وزنه‌ها و شناورها برای داشتن غواصان با لباس فضایی در شرایط یک ششم گرانش زمین که شرایط ماهانه مشابه است، استفاده از آن می‌گیرند.

برای آماه‌سازی ماموریت ماه، یک کار دیگر نیز زیر آب در آزمایشگاه شناوری خنثی انجام می‌شود. شرکت V2X پس از سال‌ها تمرین در استخر، در عملیات فرود شبیه‌سازی‌شده ماموریت «آرتمیس۱» شرکت کرد. این مأموریت بدون سرنشین که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، نه تنها کپسول «اوریون»(Orion) را برای اولین بار به دور ماه فرستاد، بلکه تا حدودی به دلیل سال‌ها آموزش و آمادگی برای عملیات بازیابی، سقوط بی‌عیب و ضعیف را انجام داد.

آزمایشگاه شناوری خنثی پیشتر توسط ناسا برای ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شد. مراحل اولیه کار توسط V2X ادامه دارد تا بخشی از دانلودات استخر برای پیاده‌روی روی ماه آماده شود.

تاملینسون گفت: ما در زمان جسورانه‌ای هستیم. فضایی در حال رشد به این صنعت معنا دارد که بیشتر شبیه به عمل می‌شوند و به طور خلاصه برای رسیدن به اهداف کار می‌کنند.