ماهواره‌های «استارلینک» رصدهای هابل را مختل می‌کنند

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، ستاره شناسان بار دیگر نگران ماهواره‌های اینترنتی مانند ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس بر تحقیقات علمی هستند. یک مطالعه جدید به بررسی چنین ماهواره‌هایی بر صداهای تلسکوپی هابل پرداخت و دریافت می‌کند که در حال حاضر بر تعداد ماهواره‌های مجاور قرار گرفته‌اند.

تلسکوپ‌هایی مانند هابل به دلیل موقعیت مکانی خود در منطقه‌ای به نام مدار پایین زمین (LEO) در برابر تداخل ماهواره‌ای آسیب‌پذیر هستند. این منطقه در ارتفاع کمتر از ۱۲ مایلی (۱۹۳۱ کیلومتری) از سطح زمین، هم برای پروژه‌های علمی مانند هابل و ایستگاه‌های فضای بین‌المللی و هم پروژه‌های تجاری مانند ابرصورت‌های فلکی ماهواره‌های بزرگ هستند. در حالی که سال‌هاست در این منطقه ماهواره‌ها وجود دارند، اما به تازگی تعداد این ماهواره‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است که به‌دلیل آن به‌طور ویژه پروژه‌هایی مانند استارلینک هستند که بر روی استقرار هزاران ماهواره در مدار متکی هستند.

نویسندگان این مطالعه برای نشان دادن ماهواره بالقوه مشکل، داده‌هایی را در مورد تعداد ماهواره‌های امروزی در مقایسه با تعداد پیش‌بینی‌های پرتاب‌شده در دهه آینده ارائه کردند.

وقتی این ماهواره‌ها در مقابل تلس‌هایی مانند هابل عبور می‌کنند، می‌توانند نورهای روشنی را بر روی تصاویر به دلیل بازتاب نور خورشید ایجاد کنند که این موضوع را از نظر علمی بی‌فایده می‌کند. محققان دریافتند که تنها بخش کوچکی از تصاویر هابل در حدود کمتر از یک درصد در حال حاضر تحت تاثیر قرار گرفته و تصاویر با رگه‌های غیرقابل تغییر تصویر زیر ایجاد شده است. این بزرگی برای آینده است، زیرا قرار است تعداد چنین ماهواره‌هایی طی چند سال آینده افزایش یابد.

بخوان  «ویژن» اپل شاید پس از ۴ نسل جریان‌ساز شود!

ماهواره‌های «استارلینک» رصدهای هابل را مختل می‌کنند

آنها نوشتند: تا تاریخ این بررسی، ۱۵۶۲ ماهواره استارلینک و ۳۲۰ ماهواره وان وب در مداری بودند که جمعیت ماهواره‌های نزدیک به مدار هابل را می‌دهد. با این وجود، تعداد ماهواره‌های موجود در مدار نزدیک به زمین در آینده افزایش پیدا خواهد کرد، به طوری که تعداد ماهواره‌ها در این مدار به ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ماهواره تا دهه ۲۰۳۰ برسد.

انتهای پیام



منبع

اسپیس ایکس تلاش‌هایی برای کاهش تأثیر ماهواره‌های خود بر رصدهای نجومی داده شده است. برای مثال این شرکت را با رنگ تیره‌تری رنگ کرده است تا از بازتاب نور خورشید جلوگیری کند و مدار آنها را طوری تنظیم کند که کمتر نور خورشید را منعکس کنند. اما آنچه این مطالعه نشان می‌دهد، پاسخ به این سوال است که چه کسی می‌تواند از فضا استفاده کند و بخواهد اولویت را به تحقیقات علمی داده یا شرکت‌های خصوصی به این زودی‌ها امکان پذیر نیست.

ستاره‌شناسان هشدار داده‌اند که ماهواره‌هایی مانند استارلینک می‌توانند رصدهای تلسکوپ‌هایی را که در مدار نزدیک به زمین هستند را مختل کنند.

این تحقیق در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.