مجوز پرتاب مداری از خاک کانادا صادر شد

این کار کانادا را به پیدا کردن رویای تجارت پردرآمد پرتاب ماهواره در جهان نزدیکتر می‌کند. همچنین، این طرح به کانادا امکان می‌دهد تا برای اولین بار از زمان رسیدن ماهواره «Alouette» به مدار زمین بر فراز یک موشک آمریکایی از بلند شدن از کالیفرنیا در 21 سپتامبر 62، مأموریت‌های مداری را به فضای پرتاب کند.

شرکت هوافضای «ماریتایم لانچ سرویس»(Maritime Launch Services) که مدیریت فرودگاه فضایی نوا اسکوشیا را بر عهده دارد، در یک توییت نوشت: تصمیم دولت به جهان نشان می دهد که کانادا یک بازیگر اصلی در صحنه صنعت فضای تجاری است.

به تازگی یک مانع بزرگ را از سر راه پرتاب موشک از خاک خود برداشته و مجوز لازم را برای پرتاب مداری کانادا صادر کرده است.

خطوط ساحلی کانادا که گفته می‌شود بزرگ‌ترین خطوط ساحلی در جهان هستند، ویژگی‌های خوبی برای فضاپیماها دارند. آنها مناطق روستایی هستند. عرض‌های جغرافیایی کانادا می‌توانند پرتاب‌ ماهواره‌هایی را فراهم کنند که برای رصد جهانی زمین یا کاربردهای نظامی عالی هستند.

ماریتایم لانچ سرویس سخت در تلاش است تا مجوزهای دولتی را بررسی کند. «مارک گارنو» (Marc Garneau)، یکی از اعضای لیبرال پارلمان، در جریان یک رویداد زنده در مقر «آژانس فضایی کانادا»(CSA)، از اعلام مجوز جدید گفت: این شرکت در روند انتظار برای اینکه ما اعلام کردیم، کارهایش را انجام داد. زیادی را انجام داده است.

در هر حال، مشخص است که بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شود، زمان خواهد برد. پیشنهاد پیشنهاد پرتاب مداری «استارشیپ»(Starship) در پایگاه «استاربیس»(Starbase) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) در جنوب تگزاس، واکنش عمومی را بسیار بیشتر از انتظار می‌رفت ایجاد کرد. برای مثال، پرداخت هزینه زیست‌محیطی «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» (FAA) را از دسامبر ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ به تعویق انداخت.

بخوان  ارتباط بیماری با بیمار در بیماران مبتلا به سرطان

سرویس ماریتایم لانچ، پیشروی در پرتاب‌های مداری پیشگام دارد. پایگاه فضایی آن در کنار اقیانوس اطلس، تنها نمونه در دست ساخت در کانادا است. مشتریان این شرکت عبارتند از شرکت «نانورکس»(Nanoracks) که مدیریت آزمایشگاه «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) را بر عهده دارد و «راکت داینامیکس» (Rocket Dynamics) که موشک را با فناوری پاک ارائه می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

مقامات کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به این پرسش که آیا کشوری مانند چین می‌تواند پرتابی داشته باشد یا خیر، تأکید می‌کند که پرتاب‌های بین‌المللی و داخلی به طور یکسان از خاک کانادا در نظر گرفته می‌شوند، اما هیچ تضمینی برای تأیید وجود ندارد.

همچنین، کانادا روی یک روند قابل قبول برای صدور مجوز کار خواهد کرد که ممکن است در سال ۲۰۲۶ به پایان برسد. این کار پس از بررسی با صنعت، گروه‌های بومی و مردم و با فرض برنده شدن لیبرال‌ها در انتخابات بعدی فدرال کانادا که احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

گارنو، فضانورد سابق آژانس فضایی کانادا که سه پرواز فضایی دارد، در سال ۲۰۱۴ گفته بود که پرتاب داخلی بسیار پرهزینه است اما آن دوره، زمانی متفاوت همراه با فعالیت تجاری فضایی بسیار کمتر بود. این روزها، فرودگاه‌های فضای کوچک در مانند انگلستان، استرالیا و نیوزلند ظاهر می‌شوند تا کسب درآمد از یک صنعت به سرعت در حال توسعه کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دولت کانادا به مجوز پرتاب مدارک از خاک این کشور چراغ سبز نشان داده و یک فرودگاه فضایی را در نوا اسکوشیا پاکسازی کرده است تا نه تنها برای میزبانی اولین ماموریت زیرمداری خود در سال ۲۰۲۳ درخواست دهد، بلکه برای پرتاب مدارک آزمایشی در سال ۲۰۲۴ کند.

بخوان  Google Bard به تازگی یک تقویت فوق العاده مفید Google Lens دریافت کرده است – در اینجا نحوه استفاده از آن آورده شده است