کنترل واکنش‌های شیمیایی با لیزر ممکن است

شیائو گفت: این اولین مرحله از تحقیقات ما بود، که در آن کار ما منفعلانه به نظر می‌رسید، زیرا ما فقط می‌توانیم وضعیت واکنش‌ها را مشاهده کنیم، اما کنترل آنها ممکن است وجود نداشته باشد.

محققان بسیاری را از واکنش‌های شیمیایی در نظر خود اتمی و مولکولی کرده‌اند و ابزارهای ابزار برای کنترل این واکنش‌ها را بهبود می‌بخشند.

یانگ و ژانگ هر دو از اعضای آکادمی معتبر علوم چین هستند.

در سال ۲۰۰۲، این تیم شروع به جستجوی روشی برای تشخیص آزمایش‌های انجام شده در نتایج ۶ اتمی کرد. آنها در نهایت چیزی را اختراع کردند که آن را «روش تشخیص رایدبرگ» برای اندازه‌گیری حرکت اتم‌ها می‌نامیدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنیگ پست، گروه از دانشمندان چینی به نقطه عطفی در تحقیقات یک شیمی دست یافتند و اولین تحقیقاتی بودند که واکنش‌های شیمیایی را در سطح اتمی کنترل کردند.

اکنون قادرند با تغییر جهت میدان الکتریکی لیزر، جهت گیری مولکول‌های واکنش‌دهنده را به طور مستقیم کنترل کنند.

شیائو چونلی(Xiao Chunlei)، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: این کار خلاصه‌ای از نتایج حاصل از کار ما ۲۰ سال گذشته است.

در واکنش‌های شیمیایی، ذرات میکروسکوپی با برخورد می‌کنند و ساختارهای موجود را می‌دهند. جهت گیری ذرات در حال حاضر تاثیر زیادی بر نتیجه واکنش شیمیایی دارد.

شمال شرقی چین اولین کسانی هستند که واکنش‌های شیمیایی را در سطح اتمی دستکاری کردند و تحقیقات آنها نقطه عطفی برای انجام آزمایش‌های پیچیده‌تر خواهد بود که می‌توانند منجر به تولید مواد شیمیایی شوند.

در دهه‌ها، مهندسان شیمی واکنش‌ها را با افزودن کاتالیزورها و تغییر دما یا فشار تنظیم می‌کنند تا به نتایج مطلوب دست یابند و اقلامی از دارو و لوازم آرایشی گرفته تا لاستیک تولید کنند اما از آنجایی که به دنبال کنترل واکنش‌ها در سطح میکروسکوپی بودند، روش های سنتی شکست می خوردند.

بخوان  بر اساس یک پتنت جدید، یک مداد اپل ویژن پرو ممکن است در راه باشد

این تحقیق توسط یانگ شومینگ(Yang Xueming) و ژانگ دونگهوی(Zhang Donghui) از موسسه فیزیک شیمی دالیان(Dalian) در شمال شرقی استان لیائونینگ(Liaoning) رهبری شد.

این تیم از یک پرتو لیزر برای کنترل جهت‌گیری مولکول‌های هیدروژن-دوتریوم(HD) استفاده کرد.

در سال 2013، این تیم شروع به آزمایش آزمایش واکنش با استفاده از لیزر کرد.

انتهای پیام



منبع

این کار یک نظری است بر مکانیک کوانتوم ارائه می‌کند. شیائو می‌گوید در آینده ممکن است مواد بزرگ‌تر و سنگین‌تر مانند فلوئور یا کلر را وارد تحقیقات خود کنیم.

آزمایش تیم دالیان که از ساده‌ترین مولکول‌های موجود در طبیعت استفاده می‌کند، نقطه شروعی برای کنترل انواع پیچیده‌تر و پویاتر واکنش‌های شیمیایی است.

به گفته این تیم، این تحقیق ثابت می‌کند که جهت‌گیری مولکول‌ها و عوامل تأثیرگذار بر واکنش‌های شیمیایی اساسی است و نمونه‌هایی برای آزمایش‌های آینده خواهد بود.

این تحقیقات که در روز ۱۲ ژانویه در مجله «ساینس» (Science) منتشر شد، گفتند که این روش به آنها اجازه می‌دهد تا واکنش‌های اتم هیدروژن را با دقت بی‌ساب‌های دستکاری کنند، که در نهایت می‌تواند منجر به تولید مواد شیمیایی شود.

زمانی که یک اتم هیدروژن به سر یا ته یک مولکول هیدروژن-دوتریوم که ظاهری دمبلی شکل دارد، برخورد می‌کند، سه برابر بیشتر از زمانی که به مولکول دمبلی برخورد می‌کند، مولکول هیدروژن تولید می‌کند.