مه نمی‌گذارد آب موجود در جو سیارات فراخورشیدی کشف شود



دانشمندان می‌گویند که جو مه‌آلود سیارات فراخورشیدی، مانعی برای کشف آب و پی بردن به قابلیت سکونت در آنهاست، اما شاید با شبیه‌سازی‌های رایانه‌های این مشکل را حل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یکی از وظایف اصلی «تلسکوپ فضای جیمز وب» بررسی اتمسفر سیارات فراخورشیدی برای یافتن نشانه‌هایی از قابلیت سکونت است. تا آنجا که می‌دانیم، آب برای زندگی است. بنابراین، طبیعی است که تشخیص وجود آب در یک جهان بیگانه و اطراف آن از اولویت برای مطالعات سیاره‌شناسی باشد. با وجود این، یک مشکل وجود دارد.

دلیل وجود مهی است که یک پدیده به ظاهر پیش پاافتاده است، به دست آوردن واضح و فیلتر در مورد آنچه ممکن است در جو سیارات فراخورشی وجود داشته باشد، می‌توان بدون مشکل بود. احتمال دارد که آلی حاوی ترکیبات شیمیایی گوناگون که در آسمان سیارات فراخورشیدی کمین کرده‌اند، بر روی ما در تشخیص آب و سایر نشانه‌های گویای قابلیت سکونت تأثیرگذارند. پژوهشگران این شرایط را در آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی کرده‌اند و امیدوارند که شبیه‌سازی شود تا نحوه‌گیری و توسعه آب در جو سیارات فراخورشیدی شناسایی و مدل‌سازی شود.

«چائو هی»(Chao He) پژوهشگر «دانشگاه جانز هاپکینز» و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: وقتی که می‌خواهم ببینیم یک سیاره قابل سکونت است یا خیر، اولین چیزی است که به دنبال آن می‌گردیم و هیجان‌انگیزی را در مورد آن وجود دارد. اما آزمایش‌ها و مدل‌سازی ما در مورد جو سیارات فراخورشیدی نشان می‌دهند که این سیارات به احتمال زیاد حاوی مه نیز هستند.

وی افزود: ما واقعاً مشاهدات ما را پیچیده می‌کند زیرا ما را نسبت به شیمی اتمسفر و ویژگی‌های مولکولی یک سیاره فراخورشیدی محدود می‌سازد.

بخوان  مایکروسافت به تازگی تجربه Bing مبتنی بر ChatGPT شما را ناامیدکننده‌تر کرده است

پژوهشگران به ویژه علاقه‌مند بودند که بدانند چگونه می‌توان از ویژگی‌های نوری فراخورشیدی‌ها استفاده کرد. آنها آزمایش‌هایی را در یک محفظه که به صورت سفارشی طراحی ‌شده بود، انجام دادند تا ببینند چگونه مه‌ی ممکن است در سیارات حاوی آب شکل بگیرد و بررسی شود که چگونه مه‌توان مشاهدات مربوط به مواد مهم در جو سیارات فراخورشیدی را مخدوش کند.

این گروه پژوهشی، دو مخلوط گازی متشکل از بخار آب و سایر ترکیباتی را می‌سازند که در سیارات فراخورشیدی رایج هستند. سپس، این را در معرض نور فرابنفش قرار دادند تا تأثیر گاز نور ستاره نزدیک را بر واکنش‌های شیمیایی گاز در اتمسفر سیاره فراخورشیدی تکرار کنند. از اینجا به بعد، آنها چگونه نور با ذرات موجود در محفظه را مورد بررسی قرار دادند تا ایده‌هایی را در این موضوع به دست بیاورند که چگونه سیارات فراخورشیدی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

جالب است که داده‌های به دست آمده، با امضای شیمیایی یک سیاره فراخورشی به نام «GJ 1214 b» مطابقت دارد و این حقیقت را نشان می‌دهد که ممکن است برخی از مشاهدات پژوهشگران در جو سیاره‌های گوناگون را منحرف کنند.

پژوهشگران می‌دانند که از سیارات فراخورشیدی با ترکیب‌های شیمیایی جوی متفاوت وجود دارند. بنابراین، در حال حاضر برنامه‌ریزی برای ایجاد «آنالوگ‌های مه» آزمایشگاهی بیشتر است تا بفهمند که چگونه این ویژگی سیاره‌ای ممکن است بر روی مشاهدات به دست‌آمده از نقطه نظر زمینی تأثیر بگذارد و نتیجه‌گیری را در مورد قابلیت سکونت سیارات دیگر نیز تحت تأثیر قرار دهد.

این پژوه در مجله « Nature Astronomy » به چاپ رسید.

بخوان  نجات منظومه شمسی در دوران نوزادی از یک انفجار مهیب

انتهای پیام



منبع