مولکول‌ «کیانو ریوز» قارچ‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد!

پژوهشگران اکنون در ژنوم باکتری سودوموناس، ژن‌هایی را برای گروه تازه کشف‌شده کیانومایسین‌ها با برچسب A، B و C کشف کرده‌اند. آنها می‌گویند که این محصولات طبیعی، به دسته‌هایی از مولکول‌های لیپوپتیدی مربوط می‌شوند که ویژگی‌هایی مانند صابون دارند.

«سباستین گوتزه» (Sebastian Götze)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بسیاری از قارچ‌های بیماری‌زا در حال حاضر نسبت به ضد قارچ‌ها مقاوم هستند. این موضوع به این دلیل است که آنها را در مزارع کشاورزی استفاده می‌کنند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که این گروه از مولکول‌ها می‌توانند یک جایگزین با محیط زیست برای بی‌کشش‌های شیمیایی باشند و ممکن است به عنوان جایگزینی برای مبارزه با قارچ‌ها، مقاوم‌های دارویی عمل کنند.

محققان دریافتند که کیانومایسین در برابر پوسیدگی ناشی از کپک خاکستری روی برگ‌های «ادریسی»(Hydrangea) پزشکی است. این نتیجه نشان می‌دهد که شاید این محصول طبیعی یک سازگار با محیط زیست برای آفت‌کش‌های شیمیایی باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگاه نشان می‌دهد یک محصول ضد میکروبی طبیعی که به نام «کیانو ریوز» (Keanu Reeves)، بازیگر هالیوودی نام‌گذاری شده است، در برابر قارچ‌هایی که هم گیاهان و هم انسان‌ها را بیمار می‌کنند، درمان می‌کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که پوسیدگی از کپک خاکستری می‌تواند باعث کاهش میوه و سبزیجات شود و بیش از 200 نوع میوه و سبزی گوناگون، به ویژه توت‌فرنگی و نارس را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مواد فعال در مولکول‌های کیانومایسین می‌توانند از رشد قارچ‌هایی مانند «کاندیدا آلبیکانس» (Candida albicans) که برای انسان خطرناک هستند، جلوگیری کنند.

آلمانی‌ها می‌گویند: این گروه از مولکول‌ها آن قدر قارچ‌ها را می‌کشند که ما را به نام کیانو ریوز نامگذاری می‌کنند زیرا او نیز در نقش‌های خود بسیار کشنده است.

بخوان  درمان اضطراب و افسردگی با استفاده از واقعیت مجازی

پژوهشگران در این پروژه نشان داده‌اند که کیانومایسین‌ها به طور مشابه گیاهی «کپک خاکستری» یا «بوتریتیس سینرا» (Botrytis cinerea) عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که کپک خاکستری را بیندازند که سالانه ضررهای زیادی را در برداشت محصول به همراه دارد.

این پژوهش، در «Journal of the American Chemical Society» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران جدید آلمانی نشان می‌دهند مولکول‌های طبیعی که نام آن‌ها از نام «کیانو ریوز» گرفته شده است، می‌توانند از بین بردن قارچ‌های بیماری‌زا باشند.

این پژوهش، عملکرد گروه طبیعی «کیانومایسین‌ها» (Keanumcins) را که توسط باکتری‌های «سودوموناس» (Pseudomonas) تولید می‌کند، در برابر آفات گیاهی توضیح می‌دهد.

پژوهشگران، حاصل از ترکیبات جنس سودوموناس را تجزیه و تحلیل می‌کنند و آن‌ها را می‌دانند که از این گونه‌های باکتریایی، آمیب‌هایی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، بسیار سمی هستند.