میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از بدن مادر به اندام‌های جنین برسند

انتهای پیام



منبع

دکتر «لویزا کامپاگنولو» (Luisa Campagnolo)، متخصص بافت‌شناسی و جنین‌شناسی در «دانشگاه تورورگاتا رم» (University of Tor Vergata) هشدار داد که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها به بافت انسان می‌رسند.

دموکریتو گفت: ما نمی‌توانیم به عصر حجر برگردیم اما به عنوان یک جامعه باید باهوش‌تر بماند و پایداری کند تا از بحران‌هایی که این دست‌ها را کنترل کنیم. همه ما دانش‌آموزان، مردم، جامعه و به‌طور کلی تنظیم‌کننده‌ها باید در نحوه تولید و استفاده از مواد و به ویژه مواد شیمیایی به طور کلی نظر بدهند.

پیشین نشان داده است که ذرات میکروسکوپی پژوهشی از تجزیه و تحلیل خون پلاستیک می‌تواند در جریان انسان و حتی جفت قرار بگیرد اما یک پژوهش جدید که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که پلاستیک‌های بلعیده شده می‌توانند به آن‌ها جنین راه پیدا کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند ذرات پلاستیکی که به انسان‌ها نفوذ می‌کنند، می‌توانند بر روی تولید مواد شیمیایی تأثیر بگذارند و فرآیندهای بیولوژیکی را مختل کنند.

پژوهش دموکریتو که روی جوندگان انجام شد، ماه گذشته در مجله «Nanomaterials» به چاپ رسید. گمان می‌رود که این پژوهش، اولین شواهد را مبنی بر این موضوع نشان می‌دهد که پلاستیک بلعیده‌شده می‌تواند جنین منتقل شود.

دموکریتو خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در پژوهش‌هایی با هدف تأثیر ذرات پلاستیک برای سلامت انسان و تلاش‌های مجدد برای بازیافت مواد یا پیشنهادات زیستی پذیرفته می‌شود. وی افزود: من نمی‌خواهم مردم را بترسانم اما این یک آلاینده نوظهور است و ما خطرات ناشناخته‌های زیادی را پیش رو داریم. هر شخص در هفته پنج گرم میکروپلاستیک و نانوپلاستیک مصرف می‌کند.

بخوان  مایکروسافت در حال ارتقای Windows Copilot با Power Automate است و قول می‌دهد به لطف هوش مصنوعی کارهای خسته کننده را حذف کند.

دکتر «فیلیپ دموکریتو» (Philip Demokrito)، متخصص علوم نانو و مهندسی زیست‌محیطی «دانشگاه راتگرز» (Rutgers University) گفت: یافته‌های اخیر مطالعات حیوانی، بسیار نگران‌کننده هستند.

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از بدن مادر به اندام‌های جنین برسند

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، تحقیقات به دلیل ترس فزاینده مبنی بر اینکه ذرات ریز پلاستیک ممکن است سلامت ما را به خطر بیندازند، نوشیدن از بطری‌های شیشه‌ای یا فلزی را توصیه کرده‌اند.

تحقیقات در بررسی رشد به این نتیجه رسیده‌اند که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از بدن مادر به اندام‌های جنین برسند و با توجه به پیامدهای منفی میکروپلاستیک‌های موجود در بطری‌های پلاستیکی، زنان باردار حتما باید از شیشه‌های استفاده کنند.

کامپاگنولو که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت: نشانه‌هایی وجود دارد بر این که جنین به احتمال زیاد هدف پلاستیکی قرار می‌گیرد زیرا هدف قرار گرفته است. من از پر کردن جفت با ذرات پلاستیکی خواهم کرد تا جنین تحت تأثیر قرار نگیرد.

بطری‌های پلاستیکی یک بار مصرف می‌توانند ذرات مضر را منتشر کنند. به ویژه زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند. سپس، ما نوشیدنی درون آنها را می‌نوشیم.

کامپاگنولو گفت: پژوهش‌ها در مورد تأثیر ذرات پلاستیکی برای سلامت انسان هنوز در مراحل ابتدایی هستند و مهم هستند که در مورد خطرات احتمالی، نتیجه‌گیری عجولانه‌ها همیشه ساده‌ای وجود دارند که همه ما می‌توانیم آنها را برای محافظت از سلامتی خود انجام دهند.

این پژوهش، در نشست سالانه «انجمن پیشبرد علم آمریکا» (AAAS) ارائه شد.

کامپاگنولو ادامه داد: احتمالا این راهبرد کمتر سودمند است اما نباید آب را در بطری‌های پلاستیکی بنوشیم. اگر روی یک صندلی پلاستیکی می‌نشینیم، لازم نیست، اما فکر می‌کنم باید از هر چیزی که یکبارمصرف است و با غذا تماس بگیرد، خودداری کنیم. برای مثال، نباید ظروف پلاستیکی را در مایکروفر بگذارید و باید از شیشه برگردیم استفاده کنید. پلاستیک‌ یکبارمصرف احتمالاً از 30 تا 40 سال پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما می‌توانیم در این روش چند نظر داشته باشیم.

بخوان  کاربران ویندوز 11 برای بررسی این ویژگی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی باید Paint را هم اکنون راه اندازی کنند

دموکریتو ادامه داد: ما میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌هایی که از معده حیوان وارد شده بودند، ۲۴ ساعت بعد در جفت یافتیم. مهمتر اینکه ما آنها را در آن دسته از اندام جنین یافتیم که به بالقوه رشد مرتبط هستند.