ناسا بالاخره X-59 را به نمایش گذاشت


ناسا که وعده داده بود، بامداد امروز از اولین هواپیمای مافوق صوت خود به نام X-59 در یک مراسم رسمی رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، امروز ناسا و لاکهید مارتین هواپیمای مافوق صوت X-59 را در مراسمی در کارخانه معروف اسکانک ورکز(Skunk Works) در کالیفرنیا رونمایی کردند.

ناسا به عنوان یک نقطه عطف مهم در تاریخ هوانوردی، مردم سراسر جهان را تشویق کردند تا این مراسم را به تماشا بنشینند.

این مراسم 35 دقیقه‌ای در نهایت برگزار شد، اما به جای توضیحات و اطلاعات بیشتر، از بیان شعف و سخنرانی طولانی بود. با این حال، این اولین باری بود که عموم مردم این فرصت را دارند که X-59 را از نزدیک و در شکل نهایی خود ببینند.

پم ملروی، جیمز فری، بابس، جان کلارک، و گرگ اولمر از ناسا و شرکت لاکهید مارتین معاون در این مراسم سخنرانی پیر کردند.

ناسا بالاخره X-59 را به نمایش گذاشت

ناسا هواپیمای مافوق صوت X-59 را ساعت 00:30 بامداد امروز به نمایش عموم درآورد. این رویداد، نقطه عطف مهمی در ماموریت کوئست(Quesst) ناسا است که هدف آن هدف تجاری مافوق صوت است.

مراسم رونمایی از X-59 به صورت زنده از سرویس پخش ناسا پلاس، ناسا اپ، کانال یوتیوب ناسا و وب سایت ناسا پخش شد و نتایج دهه ها تحقیقات هوانوردی و پروازهای مافوق صوت را به نمایش گذاشت.

در این مراسم نگاهی اجمالی به فناوری پیشگامانه‌ای شد که می‌توان آینده سفرهای هوایی را متحول کرد. به گفته ناسا، X-59 فقط یک هواپیمای پرسرعت نیست، بلکه یک انقلاب در پرواز مافوق صوت ایجاد می‌کند.

داستانی که همه می‌دانیم، پرواز مافوق صوت سنتی با یک عارضه جانبی وحشتناک همراه است و آن، شکسته شدن دیوار صوتی و صدای مهیب و گوش خراش از آن است. هنگامی که یک جسم دیوار صوتی را می‌شکند، می‌تواند باعث ایجاد آسیب در زمین شود.

بخوان  کشف بیش از ۱۹ هزار آتشفشان زیردریایی

این ضربه‌ها، کسانی هستند که در هواپیمای مافوق صوت هستند، اما می‌توانند به سازه‌ها آسیب برسانند و افرادی را که در نزدیکی هواپیما مزاحمت و درد ایجاد می‌کنند نام ببرند.

این در حالی است که هواپیمای مافوق صوت X-59 هر چند این صدای مهیب و خروجی از آن را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما آن را به یک «ضربه صوتی» آرام می‌کند.

طراحی کنید که می توانید سریع تر از سرعت و بدون ایجاد سر و صدای آزاردهنده روی زمین که معمولاً با سفر مافوق صوت همراه است، پرواز کنید. هواپیمای X-59 با 30 متر طول و ارتفاع 4.2 متری دقیقاً این را نوید می‌دهد.

ناسا بالاخره X-59 را به نمایش گذاشت

این هواپیمای سوزن شکلی که با همکاری شرکت لاکهید مارتین با ناسا است، یک جت تک موتوره است که در ارتفاع 55 هزار فوتی (16 هزار و 700 متری) حرکت می کند و به سرعت 100 کیلومتر در ساعت یا 1.4 ماخ می‌رسد. چیزی که آن را متمایز می‌کند، کمتر از آن صدایی می‌شود که در حدود ۷۵ PLdB(سطح نویز بر حسب دسی‌بل) درک می‌شود. صدایی که با صدای بسته شدن درب یک خودرو قابل مقایسه است.

هواپیمای X-59 که در ابتدا قرار بود در سال 2023 معرفی شود، با احتمالاتی که به دلیل یکپارچه‌سازی، چالش‌های رایانه‌ای، آزمایش‌های ساختاری و ارزیابی‌های زمینی بود، انجام شد. این نگرانیها هر چند که زمان معرفی آن را به عقب راند، اما بر ناسا و لاکهید مارتین به اطمینان از تنظیم دقیق قابلیت‌های این هواپیمای مقصد دارد.

کاهش مخرب صدای مهیب سنتی

نقش X-59 در ماموریت QUESST ناسا بسیار مهم است. این هواپیمای آزمایشی با مطالعه صدا و با هدف کاهش مخرب ضربه‌های سنتی، پرواز مافوق صوت را بازتعریف می‌کند. تأخیرهایی که پروژه X-59 با آن روبه‌رو شد، گواهی بر فرآیند دقیق آزمایش و اصلاح آن است.

بخوان  اندروید 14: آخرین اخبار، شایعات و هر آنچه که تاکنون می دانیم

همینطور که X-59 برای اولین پرواز رسمی خود آماده می شود، چشمان جهان هوانوردی به پتانسیل آن برای ایجاد انقلاب در صنعت حمل و نقل دوخته شده است.

هدف هدف QUESST درک واکنش مردم به پرواز مافوق صوت آرام‌تر است، که نه تنها در پیشرفت این فناوری بلکه در تغییر شکل عمومی درک می‌شود.

هواپیمای X-59 در صورت موفقیت می‌تواند شتاب‌دهنده‌ها برای لغو ممنوعیت پروازهای تجاری مافوق صوت بر روی زمین باشد و عصر سفرهای هوایی در دسترسی‌تر و کارآمدتر را رقم بزند.

انتهای پیام



منبع