کشف بیش از ۱۹ هزار آتشفشان زیردریایی

این کشف جدید با استفاده از داده‌های راداری با نمای بالا انجام شد که می‌توان نشانه‌های ظریف انباشته شدن آب دریا بر فراز یک کوه دریایی پنهان را که توسط گرانش آن کشیده می‌شود، شناسایی کرد.

مهم آتشفشان های زیردریایی چیست؟

آتشفشان زیردریایی (Submarine volcano) نوعی آتشفشان است که در زیر آب‌های دریا قرار دارد و از این طریق ماگما به سطح زمین راه می‌یابد. نتیجه می‌شود که حدود 75 درصد خروج ماگما از طریق این‌گونه آتشفشان‌ها صورت می‌گیرد. بخش‌های عمده این آتشفشان‌ها در نزدیکی مرز صفحه‌ی زمین‌ها واقع شده‌اند که نام پشته‌های میانی اقیانوس به می‌شوند. بیشتر این آتشفشان‌ها در نقاط ژرف دریاها و اقیانوس‌ها قرار دارند، با این حال برخی از آن‌ها در آب‌های کم‌عمق نیز می‌شوند که می‌توانند در هنگام فوران، مواد آتشفشانی را به بیرون از آب منتقل کنند.

چیزی که گفته شد، پیش از این تنها یک چهارم از کف اقیانوس‌ها توسط فناوری سونار ترسیم شده بود و این امر باعث می‌شود که تعداد کوه‌های دریایی را ندانیم. با این حال، داده‌های راداری با وضوح بالا از جمله داده‌های ماهواره CryoSat-2 متعلق به آژانس فضایی اروپا و ماهواره SARAL متعلق به آژانس‌های فضای هند و فرانسه، اکنون برای تعیین موقعیت کوه‌های دریایی به ارتفاع ۱۱۰۰ متر استفاده می‌شود.

این کشف جدید وسعت اقیانوس و اسرار موجود در زیر سطح دریاها را می‌کند. اقیانوس‌ها جدایی ناپذیر از سیاره ما هستند و پژوهش‌هایی مانند این برای درک کامل پیچیدگی‌های آن نیاز هستند.

بیش از 10 هزار آتشفشان در زیر دریا که توسط فناوری کشف نشده بودند، با استفاده از داده های راداری با وضوح بالا کشف شده اند.

بخوان  مایکروسافت با تبلیغات مرورگر Edge در ویندوز 11 به عمق جدیدی فرو می‌رود

لری مایر، مدیر مرکز نقشه برداری ساحلی و اقیانوسی دانشگاه نیوهمپشایر می‌گوید: این فهرست جدید از کوه‌های دریایی یک گام مهم رو به جلو است. این اطلاعات می‌تواند به مطالعات اک، زمین‌ساخت صفحه‌های و اختلاط اقیانوس‌ها کمک کند.

دیوید سَندوِل، ژئوفیزیکدان دریایی که سرپرست این پژوهش بود، می‌گوید: این یافته‌ها حیرت‌انگیز هستند. این کوه‌ها خطراتی را برای زیردریایی‌ها و کشتی‌ها ایجاد می‌کنند، اما مواد معدنی کمیاب را در خود جای داده‌اند که آنها را به منظور ساخت و ساز برای معدنچیان اعماق دریا می‌کند.

برخی از این آتشفشانهای زیردریایی فناوری سونا کشف نشده باقی مانده بودند و در حالی که میتوانم یک چهارم از تمام دریاهای زمین نقشه برداری شده باشد، نمیتوان دقیق آنها را دانست.

خفاش‌ها به منظور حرکت و تعیین مسیر و شکار حشرات‌عنوان غذای تاریکی مطلق، یک سامانه با قدمت بیش از 60 میلیون سال دارند که برای هر سامانه ناوبری که به وسیله فناوری تولید شده برتری دارد، استفاده می‌کند. آنها با فریاد زدن در فرکانس‌های فراصوت (معمولاً بالای کیلوهرتز) می‌توانند صداهای منعکس‌شده از اشیاء اطرافشان را تشخیص دهند و آن‌ها را به صورت «تصویر صوتی» تفسیر کنند.

سونار (Sonar) یا ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، یک فناوری ردیاب زیردریایی است که چگونه از انتشار صوتی استفاده می‌کند. این روش علاوه بر ردیابی، معمولاً به معنای ناوبری و ارتباط با دیگر ایگان‌های شناور و زیرآبی نیز می‌شود.

جان لاوِل، آژانس آب‌نگار ارشد ملی اطلاعات مکانی (NGA) که تلاش‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای ارتش ایالات متحده را اجرا می‌کند، می‌گوید که بهتر است از شکل کف برای ایجاد تغییرات آب و هوایی کمک کند.

بخوان  کپسول «اوریون» به زمین بازگشت

وجود آب در این آتشفشان‌ها می‌تواند تغییر بزرگی در ویژگی‌های فوران آتشفشانی پدید آورد. به عنوان مثال افزایش گرمایی آب باعث سرد شدن و انجماد سریعتر ماگما نسبت به فوران زمینی می‌شود و تبدیل ماگما به شیشه آتشفشانی می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، آنها واحه‌های حیاتی برای زندگی دریایی فراهم می‌کنند و نقش مهمی در کنترل جریان‌های اقیانوسی در منطقه‌ای بزرگ دارند که مسئول جذب بسیاری از کربن‌های گرما و دی اکسید هستند، ایفا می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک پژوهش جدید بیش از 10 هزار آتشفشان زیردریایی یا کوه‌های دریایی را که قبلاً ناشناخته بودند در اقیانوس‌های جهان هویدا کرده‌اند.

نقشه‌های جدید می‌تواند این استدلال را تقویت کند که کوه‌های دریایی به عنوان پله‌هایی برای عبور از حیات از اقیانوس‌ها عمل کنند. علاوه بر این، آنها سرنخ‌هایی از زمین‌ساخت صفحه‌های و ماگماتیسم دارند و به نوعی شبیه به همزن هستند که به کنترل جریان‌های اقیانوسی در بزرگ‌تر می‌پردازند که مسئول جذب بسیاری از کربن‌های گرما و کربن دی اکسید هستند، کمک می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

کوه‌های دریایی یا آتشفشان‌های زیردریایی، واحه‌های حیاتی حیاتی هستند و شیب‌های تند آن‌ها خانه‌های مرجان‌ها و دیگر موجودات دریایی هستند.

این پژوهش در مجله Earth and Space Science منتشر شده است.