ناسا در فکر توسعه یک بالگرد مریخی جدید است

طرح‌های گریپ را برای نحوه تطبیق و توسعه سیستم هدایت، ناوبری و کنترل «نبوغ» برای بالگردهای بازیابی نمونه مریخ طرح‌ریزی کرده است. او گفت که طراحی «نبوغ» هسته‌ای جدید را می‌دهد، اما برای پشتیبانی از مفهوم بازیابی نمونه عملیات، در حوزه‌های هدایت و ناوبری، به‌روزرسانی‌هایی لازم است.

هاوارد فایر گریپ، مهندس ارشد هوایی در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا، آزمایشگاهی که توسعه بالگرد نبوغ را برعهده داشت، گزارش داد که کار بر روی یک سیستم هوایی جدید شبیه «نبوغ» برای بازگشت نمونه مریخ در حال انجام است.

به نظر گریپ، وسایل نقلیه آینده هوابرد در مریخ و به‌ویژه از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای خدمه ارائهی انسانی، روشن است.

پنجاهمین ماموریت نبوغ

ناسا توسعه یک بالگرد جدید مریخی را برای بازگرداندن نمونه‌ها از سیاره سرخ در سر دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اکنون کار برای طراحی یک بالگرد مریخ جدید ناسا در حال انجام است. به لطف نزدیک به ۵۰ پرواز در سراسر دهانه جیزرو که توسط بالگرد مریخی نبوغ انجام شده است، بسیاری از چیزهای زیادی برای ساخت یک هواگرد آینده‌نگرانه برای سیاره سرخ آموخته‌اند.

ناسا این بالگرد را طراحی کرد تا نشان دهد که پروازهای کنترل شده در مریخ امکان پذیر است و نشان می دهد که ماموریت های آینده می توانند از هواپیماهای پهپادمانند برای اکتشاف منظومه شمسی استفاده کنند. ناسا در ابتدا قصد داشت این بالگرد کوچک چهار پوندی (۱.۸ زمینی) را پنج بار به پرواز در آورد.

گریپ در مصاحبه‌ای گفت: هیچ کاری که می‌دهیم، آسان نیست و این نیز آسان نیست. سخت است، اما ما فکر می کنیم که با تلاش، انجام می شود. چالش اصلی در اینجا جرم است. ما هوای بسیار کمی برای کار روی مریخ داریم. این مقدار جرمی را که می توانم حمل کنیم، محدود می کند.

بخوان  شواهد در مورد تاثیر بینی بر پیشروی آلزایمر

راه پیش رو چقدر چالش برانگیز است؟

با این حال، پس از چند پرواز اولیه، ناسا متوجه شد که این بالگرد بسیار فراتر از انتظارات عمل می‌کند و آژانس فضایی شروع به استفاده از آن به‌عنوان یک پیشاهنگ هوایی برای مریخ‌نورد استقامت کرد که در مسیر خود در اطراف دهانه جیزرو (Jezero) قرار گرفت. مریخ در جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی است.

گریپ تاکید می کند که در حال حاضر جزئیات مربوط به یک بالگرد رباتیک جدید برای مریخ مفهومی است و جزئیات در طول سال آینده و با رشد طراحی ادامه پیدا خواهد کرد.

مریخ‌نورد استقامت ناسا قبلاً لوله‌های نمونه را در یک منطقه ویژه در مریخ انداخته است. ناسا و آژانس فضای طراحی اروپا در حال حاضر در حال حاضر در یک کمپین مشترک بازگشت نمونه مریخ هستند که نمونه هایی از سنگهای مریخ و سنگ پوشه را جمع آوری کرده و به زمین بازمیگردانند. این کمپین شامل دو بالگرد بازیابی نمونه مریخ است که لوله‌های نمونه پیش از آن را بازیابی کرده و به موشک در انتظار تحویل می‌دهد که سپس آن نمونه‌ها را در مدار مریخ قرار می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

بالگرد نبوغ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ همراه با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا به مریخ رسید. در روز ۱۹ آوریل همان سال، «نبوغ» اولین پرواز کنترل شده خارج از زمین را انجام داد.

هر یک از این بالگردها دارای چرخ و یک بازوی ربات کوچک خواهند بود. گریپ با بیان این تصمیم برای پرواز این ماموریت نهایی نشده است، گفت: همه چیز مفهومی است.

بخوان  بازگشت سارق به محل سرقت پس از جاگذاشتن سوئیچ! + فیلم

بال مریخی ناسا تقریباً دو سال است که مأموریت خود را آغاز کرده است و به طور مشخصی را از مدیران اصلی ماموریت خود فراتر گذاشته است.

طراحی یک بالگرد مریخ توسط ده‌ها پرواز نبوغ پشتیبانی می‌شود. گریپ گفت: مسئله، تنظیم و تطبیق عناصر جدید برای انجام کارهای بیشتر در مریخ خواهد بود.

این بالگرد خود به تازگی پنجاهمین ماموریت را انجام داد. بالگرد مریخی نبوغ ناسا به تازگی پنجاهمین پرواز خود را بر روی مریخ به پایان رساند. نبوغ ۱۳ فروردین پرواز کرد و مسافتی بیش از ۱۰۵۷.۰۹ فوت (۳۲۲.۲ متر) را در ۱۴۵.۷ ثانیه طی کرد. این بالگرد همچنین قبل از فرود در نزدیکی دهانه بلوا (Belva) با عرض نیم مایل (عرض ۸۰۰ متر) به رکورد ارتفاع ۵۹ فوتی (۱۸ متری) دست یافت.

مریخ‌نورد استقامت در مأموریت خود برای یافتن ردپایی از میکروبی در مریخ به جمع‌آوری نمونه‌های زیادی پرداخته است. این نمونه‌ها در نهایت در منطقه‌ای از مریخ قرار می‌گیرند، در دهه ۲۰۳۰ از طریق یک ماموریت بازگشت نمونه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین بازگردانده می‌شوند. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط استقامت و نبوغ به متخصص کمک می‌کند تا دهان جیزرو در مریخ را بهتر درک کند.