کمک لباس رباتیک جدید به بیماران پارکینسون


استاد دانشگاه هاروارد و بوستون یک لباس رباتیک نرم ابداع کرده است که تحرک و استقلال را برای افراد مبتلا به وضعیت ناسازگار در اثر بیماری پارکینسون ارائه می کند.

به گزارش ایسنا، برای بیماری که با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می‌شود، با دست دادن به تحرک هنگام راه رفتن معروف به «انجماد» یک ناتوان کننده است. این اختلال عصبی که بیش از 9 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند، برخی از علائم ظاهری می‌شوند که دوره‌های انجماد یکی از شایع‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین آنها است.

هر گاه مبتلا به بیماری پارکینسون می‌شوند، به طور خودکار می‌توانند حرکتی را انجام دهند که این اتفاق در هنگام گام برداشتن رخ می‌دهد. این اتفاق یکی از بزرگترین عواملی است که در میان افراد مبتلا به بیماری پارکینسون هستند.

درمان «انجماد» با انواع مختلف درمان‌های دارویی، جراحی یا رفتاری درمان می‌شود که هیچ‌کدام از آن‌ها را درمان می‌کند.

به نقل از ام‌ای، اکنون پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد و کالج علوم بهداشت و توانبخشی سرنت دانشگاه بوستون از یک ربات نرم‌افزار و پوشیدنی برای کمک به افراد مبتلا به پارکینسون استفاده کرده‌اند تا بدون نیاز به حالت انجماد راه بروند.

این لباس رباتیک که در اطراف باسن و ران پوشیده می‌شود، وقتی پا برای راه رفتن حرکت می‌کند، فشار ملایمی را به ران وارد می‌کند و به کمک می‌کند گام بلندتری بردارد.

این دستگاه، انجماد شرکت‌کنندگان در این مطالعه را در حین راه رفتن در خانه کاملاً از بین برد و به آنها اجازه داد با کمک این لباس، سریع‌تر و بیشتر از حالت بدون آن راه بروند.

بخوان  آلبوم تصاویر جدیدترین رخدادهای فضایی

کنر والش استاد مهندسی و کاربردی در دانشگاه هاروارد و نویسنده همکار این مطالعه گفت: ما متوجه شدیم که فقط مقدار کمی کمک مکانیکی از لباس نرم افزار علوم پزشکی ما آنی را ارائه می کند و به طور مداوم راه رفتن را در شرایط خاص برای فرد فراهم می کند. مبتلا به پارکینسون بهبود می‌بخشد.

این تحقیق پتانسیل رباتیک نرم را برای درمان این علائم ناامیدکننده و بالقوه خطرناک در بیماری پارکینسون نشان می‌دهد و می‌تواند به آن آسیب برساند که با این بیماری زندگی می‌تواند این امکان را داشته باشد که نه تنها تحرک داشته باشد، بلکه استقلال خود را بازیابند.

برای بیش از یک دهه، آزمایشگاه والش در دانشگاه هاروارد در حال حاضر فناوری‌های رباتیک کمکی و توانبخشی برای بهبود تحرک افراد پس از سکته مغزی و بیمارانی که به بیماری ALS یا سایر بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، هستند که بر آنها تأثیر می‌گذارند، بوده و برخی از فناوری‌ها هستند. ابداعی وی، به ‌ویژه یک لباس رباتیک برای بازآموزی راه رفتن پس از سکته مغزی، توسط شرکتی به نام ReWalk Robotics مجوز گرفت و تجاری شد.

اکنون پژوهشگران دانشگاه هاروارد و کالج سرجنت علوم بهداشت و توانبخشی دانشگاه بوستون یک ربات نرم و پوشیدنی برای کمک به بیمار مبتلا به پارکینسون استفاده کردند تا بدون درمان به عارضه انجماد راه بروند.

والش که تیمش از نزدیک با تری الیس، استاد فیزیوتراپی و رئیس و مدیر مرکز توانبخشی عصبی در دانشگاه بوستون همکاری داشت، گفت: استفاده از ربات‌های پوشیدنی برای جلوگیری از انجماد راه رفتن در بیماران مبتلا به پارکینسون نیازمند همکاری بین مهندسین، توانبخشی، درمانگران، بیومکانیست‌ها و طراحان پوشاک هستند.

بخوان  نرم افزار تشکیل پرونده مالیاتی در حال ارسال اطلاعات مالی شخصی به Meta: گزارش

کمک لباس رباتیک جدید به بیماران پارکینسون

این 6 ماه با یک مرد 73 ساله به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند که با استفاده از درمان‌های جراحی و دارویی، بیش از 10 بار در دوره‌های انجماد قابل توجه و ناتوانی را تحمل می‌کنند و این عارضه باعث می‌شود که زمین بخورد. این عارضه او را از قدم زدن و رفتن در میان جامعه باز می‌داشت و باید برای رفتن و آمدن از خانه به یک اسکوتر وابسته باشد.

در تحقیقات قبلی، والش و تیمش شبیه به این روش در افراد سالم ساختند تا نشان دهند که یک دستگاه نرم افزاری و پوشیدنی می تواند برای افزایش خمیدگی تاثیرگذار باشد و کمک به حرکت دادن پا به منظور ارائه کارآمدی برای کاهش مصرف انرژی در حین راه باشد. استفاده شود.

اکنون پژوهشگران از همان راه حل برای استفاده به «انجماد» کردند. این دستگاه پوشی از محرک‌های کابلی و حسگرهایی استفاده می‌کند که در اطراف کمر و ران‌ها قرار می‌گیرند و الگوریتم‌ها با استفاده از حرکت‌های جمع‌آوری شده توسط حسگرها، حالت‌های راه‌اندازی را پیش‌بینی می‌کنند و نیروهای کمکی را همزمان با حرکت حرکتی تولید می‌کنند.

پژوهشگر می‌گویند اثربخشی این راه حل، آنی است و بدون آموزش، بدون بیمار بدون تجربه حالت انجماد برود و حرف بزند، چیزی نادر که این دستگاه امکان پذیر نیست.

جینسو کیم از اعضای این تیم پژوهشی می‌گوید: تیم ما از دیدن این فناوری بر روی راه رفتن شرکت‌کنندگان واقعاً هیجان‌زده بود.

یکی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه به پژوهشگران گفت: این لباس رباتیک به کمک می‌کند، بلندتری بردارم و وقتی فعال نیست، متوجه می‌شوم که پاهایم را خیلی بیشتر می‌کشم. این لباس واقعاً به من کمک کرده است و احساس می کنم گام مثبتی رو به جلو است. این لباس می‌تواند به من کمک کند تا راه بروم و زندگی خود را حفظ کند.

بخوان  واتس‌اپ 3 ویژگی فوق‌العاده مفید دریافت می‌کند – در اینجا نحوه دریافت آنها آورده شده است

این دستگاه همچنین می‌تواند برای درک بهتر مکانیسم‌های انجماد در هنگام راه رفتن مورد استفاده قرار گیرد، موضوعی که شناخت آن از آن وجود دارد.

والش می‌گوید: از آنجایی که ما واقعاً انجماد را خوب نمی‌شناسیم، نمی‌دانیم که چرا این کار را به خوبی انجام می‌دهد. اما این کارمند بالقوه این ابتکار را برای درمان انجماد در هنگام راه رفتن نشان می دهد. ما اکنون می‌بینیم که بازیابی بیومکانیک معمولی، پویایی محیطی را تغییر می‌دهد و می‌تواند بر روی کنترل کنترل کننده راه‌اندازی تأثیر بگذارد.

این پژوهش در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع