نانوفناوری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | 1biti

امیدواریم از این مقاله که در خصوص مروری کلی بر فناوری نانو به زبان ساده بود استفاده و لذت برده باشید. این شاخه به مطالعه در مورد سيستم های زنده ای می پردازد كه اساساً در محيط های آبی وجود دارند و ساختمان مولد ژنتيكی، غشاها و سایر تركيبات سلولی در مقياس نانومتر را مورد مطالعه قرار می دهد. این در حالی است که اگر آن ماده به ابعاد بسیار کوچکتر (ابعاد نانومتری) برسد، خواص آن به شکلی تغییر می کند که دیگر قابل توضیح با قوانین فیزیک معمول نیست. حتماً تا به حال نام «نانو» یا «فناوری نانو» به گوش شما خورده و با برخی از کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا شده‌اید. نانوذرات اکسید روی دارای کاربردهای گسترده‌ای است که می‌توان به استفاده از آن در حسگرهای زیستی، حسگرهای گاز، … مواد زیست سازگار با کارآيي بالا، از توانايي بشر در کنترل نانوساختارها حاصل خواهدشد.

نانو تکنولوژی و کاربرد آن در مصرف انرژی

فناوری نانو فناوری ای می باشد که اصول و پایه ی آن بر اندازه ی مواد و کنترل مواد در سطح مولکولی بنا شده است و امکان طراحی و ساخت مواد، دستگاه ها و سیستم هایی با کنترل در ابعاد نانو متر را میسر میکند. درک، شکل دادن و ترکیب ماده در مقیاس اتمی و مولکولی، فناوری نانو نامیده می‌شود. نانو تکنولوژی یا فناوری نانو در علوم مختلف مثل پزشکی، مهندسی، محاسبات، رباتیک، تولید و غیره کاربرد دارد و می‌تواند به این علوم برای پیشرفت سریع تر کمک کند. این صنعت پتانسیل بالابردن سرعت رایانه‌ها، کارآمدسازی منابع انرژی باقی مانده و درمان‌های دارویی را برای علم پزشکی فراهم می‌کند. البته نانو تکنولوژی معایبی بالقوه مثل ایجاد اختلال در اقتصاد، تهدیدهای احتمالی برای امنیت، حریم خصوصی، بهداشت و محیط زیست هم دارد.

  • میکروسکوپ های مورد نیاز برای دیدن چیزهای در مقیاس نانو در اوایل دهه ۱۹۸۰ اختراع شد.
  • فناوری های جدید نانو امکان بازیافت مجدد از مواد را فراهم کرده اند که این امر در ذخیره انرژی و منابع آبی نقش مهمی دارد.
  • موضوع شگفت آور آن است که میتوانیم داروهای لازم برای غدد سرطانی را بدون تاثیرگذاری برسلول های سالم به طور منظم به سلول مورد نظر برسانیم و تومور ایجاد شده را به طور اختصاصی مورد درمان قرار دهیم .
  • هر چقدر فضای بین دو قطعه شیشه کوچک و کوچک‌تر شود، سرعت حرکت آب افزایش می‌یابد.
بخوان  10 تکنولوژی برتر سالهای پیشرو/ فناوری که جهان را قبضه میکند 1 بیتی

نانو تکنولوژی امروزه در همه ی ابعاد زندگی انسان ها نفوذ کرده است. یکی دیگر از کاربردهای این فناوری استفاده از آن در فیلترهای آب است. با استفاده از این قابلیت امکان از بین بردن ذرات در اندازه ی نانو همچنین به صورت تقریبی حذف همه ی باکتری ها، ویروس ها و …. نانو تکنولوژی به صنایع اتومبیل سازی این امکان را داده است که با استفاده از مواد نانو کامپوزیت قطعات خودرو را بسازند. نانو کامپوزیت از فلز سبک تر است و از لحاظ شیمیایی قوی تر و مقاومت بیشتری دارد.

http://118amoozesh.ir

همین متفاوت بودن ریز ذرات مواد در مقیاس نانو، باعث کاربردهای متفاوت آنها در صنایع مختلف می‌شود. امروزه صنایع مختلفی وارد حوزه تولید و استفاده از مزایای نانو فناوری شده اند. علم شیمی رقیبی قدرتمند برای برچسب فناوری نانوست با این وجود تفاوتی اساسی در رویکرد استفاده این دو وجود دارد .

کاربرد نانو مواد

تغییر در فرآیندهای تولید که توسط فناوری نانو ایجاد شده‌ ممکن است منجر به از دست دادن شغل بسیاری از افراد در سراسر دنیا شود. جنبه زیست محیطی نانوتکنولوژی, یافتن درمان های طولانی مدت برای آلودگی های زیست محیطی است. هدف از فن آوری نانو مجله خبری 1 بیتی تکنولوژی افزایش پایداری از طریق ساخت نانو محصولات سبز است. هدف آن تولید محصولاتی است که برای محیط زیست بی ضرر باشند, از دماهای پایین استفاده کنند و نانوتکنولوژی سبز تولید محصولات موجود با نانو مواد سازگار با محیط زیست را افزایش دهد.

ممان اینرسی مستطیل – فرمول و محاسبه + مثال و حل تمرین