نانو Nano به زبان ساده فرادرس مجله‌ | 1biti

براي نانوتکنولوژي کاربردهاي بسياري را در حوزه‌هاي دارو و غذا و بهداشت، درمان بيماريها، محيط‌زيست، انرژي، الکترونيک، کامپيوتر و اطلاعات، مواد، ساخت و توليد، هوافضا، بيوتکنولوژي و کشاورزي و امنيت ملي و دفاع برشمرده‌اند. به همين دليل بر تمام فناوريها تاثير گذاشته و دير يا زود بايد شاهد محصولات آنها بود. به عنوان نمونه مجله خبری 1 بیتی در بخش پزشکي و بهداشت، يک زمينه کاري بسيار مهم، سيستم توزيع دارو در داخل بدن مي‌باشد. مصرف دارو در حال حاضر به صورت حجمي است در حالي که سلولهاي خاصي از بدن نيازمند آن مي‌باشند. در روش جديد دارو با وسايل ترزيق متفاوت با امروزه به صورت مستقيم به سمت سلولهاي مشخص جهت‌گيري شده و دارو به محل نياز تحويل داده مي‌شود.

پودر سرامیک نسوز؛ چیستی، انواع و کاربردها

مقیاس ابعاد مورد استفاده برای کاربرد فناوری نانو معمولاً ایده هایی که وی مطرح کرد به طرز چشمگیری پیشگامانه بودند. به عنوان مثال، وی تکنیک هایی را که می توان برای ساخت مدارهای مجتمع در مقیاس بزرگ و تأثیرات انقلابی استفاده از این مدارها بر محاسبات را به کار برد، پیش بینی کرد. وی در مورد ساخت ماشین هایی برای تعیین توالی ژن ها با خواندن مولکول های DNA صحبت کرد. وی استفاده از میکروسکوپ الکترونی را برای نوشتن اطلاعات عظیم در مناطق بسیار کوچک پیش بینی کرد. وی همچنین در مورد استفاده از ماشین آلات مکانیکی برای ساخت ماشین های دیگر با افزایش دقت صحبت کرد.

نانو تکنولوژی و کاربرد‌های آن در زندگی امروزی

ایجاد تغییراتی در مواد در سطح اتمی و ریز مولکولی می تواند راه را برای ایجاد تحولاتی عظیم در علوم زیست شناسی، شیمی، مواد و حتی پزشکی هموار کند. با وجود اینکه پیشرفت های زیادی که در زمینه فناوری نانو بوجود آمده است ، هنوز هم دانشمندان به بیشتر توانایی های این فناوری شگفت انگیز پی نبرده اند و می توان گفت تنوع کاربردهای این فناوری انقلابی ، از تصور ما بسیار فراتر است. فناوری نانو امکان تولید دستگاه‌های ضبط میکروسکوپی را افزایش می‌دهد که عملا غیرقابل شناسایی هستند. به طور جدی تر، این امکان وجود دارد که فناوری نانو قابلیت استفاده در صنایع تسلیحاتی را داشته باشد.

  • ذرات طلا و نقره به اندازه جایگزین صدها سال پیش در شیشه های ویترای کلیساهای قرون وسطایی رنگ ایجاد کردند.
  • علم و فناوري نانو (نانو علم و نانو تكنولوژي) توانایي به دست گرفتن كنترل ماده در ابعاد نانومتري (مولكولي) و بهره برداري از خواص و پديده هاي آن در مواد و ابزارها است.
  • فرض کنید برای توصیف پارامترهای فیزیولوزیکی ای مثل ضربان قلب، فشار خون و اکسیژن رسانی به خون بتوانیم از میکروچیپ هایی استفاده کنیم که قادر باشد اطلاعات مورد نیاز ما را درکمترین زمان و با بیشترین دقت در هر لحظه به ما نشان دهند .
بخوان  نانو تکنولوژی و کاربرد‌های آن در زندگی امروزی | 1biti

وی تحولات تکنیک های ماشینکاری را طی دوره ۱۹۴۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ مورد مطالعه قرار داد و (به درستی) پیش بینی کرد که در اواخر دهه ۱۹۸۰ تکنیک ها تا حدی پیشرفت می کنند که دقت ابعادی بهتر از ۱۰۰ نانومتر قابل دستیابی است. وی اصطلاح فناوری نانو یا همان نانوتکنولوژی را در این باره به کار برد. فناوری های نانو عبارتند از طراحی، توصیف، تولید و کاربرد سازه ها ، دستگاه ها و سیستم ها با کنترل شکل و اندازه در مقیاس نانومتر. علوم نانو و فناوری نانو مطالعه و کاربرد موارد بسیار جزئی است و می تواند در سایر زمینه های علمی مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک، علوم مواد و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.

http://118amoozesh.ir

محققان CU Boulder یک دستگاه پوشیدنی جدید و ارزان ساخته‌اند که بدن انسان را به یک باتری زیستی تبدیل می‌کند. این وسیله که توسط دانشمندان دانشگاه کلرادو بولدر در مجله Science Advances توضیح داده شده است به اندازه کافی انعطافی است که می توانید آن را مانند انگشتر، دستبند یا هر وسیله جانبی دیگری که پوست شما را لمس می‌کند، بپوشید. ایجاد رایانه‌های نانومقیاس برای استفاده در مراقبت‌های بهداشتی دقیق از دیرباز رویای بسیاری از دانشمندان و ارائه دهندگان مراقبت­های بهداشتی بوده است. اکنون، برای اولین بار، محققان در دانشگاه Penn State یک عامل نانومحاسباتی تولید کرده‌اند که می‌تواند عملکرد پروتئین خاصی را که در حرکت سلولی و متاستاز سرطان نقش دارد، کنترل کند. محققان دانشگاه توهوکو و دانشگاه گوتنبرگ یک فناوری جدید اسپینترونیک برای محاسبات الهام گرفته از مغز ایجاد کرده اند.

بخوان  آیا در هوش مصنوعی خوب هستید؟ این است یک سریع امتحان برای جستجو

نانو تکنولوژی چیست و چه کاربردهایی دارد؟