نتایج امیدوارکننده یک روش جدید ژن‌درمانی برای بازگرداندن بینایی

این پژوهش، در مجله «پناس» به چاپ رسید.

«آجی دیوید» (آجی دیوید)، از محققان این پروژه گفت: ممکن است روزی بتوان سلول‌هایی را که به طور معمول در شبکیه وجود دارد، انجام داد و آن‌ها را برای بازسازی سلول‌های دست شبکیه و بازیابی بینایی حرکت می‌کرد.

دانش «دانشگاه مونترآل» امیدوار هستند که یک روش جدید درمانی به بازگرداندن بینایی کمک کند.

اگر این پژوهش هنوز در مراحل اولیه خود به سر میبرد اما تحقیقات می‌گویند که این پژوهش، امید را برای پیشرفت شبکیه و بازگرداندن به بیماران در مراحل بیماری‌های ژنراتیو ارائه می‌کند. سایر روش‌های ژن‌درمانی، در کاهش پیشروی یا ابتلا به بیماری و همچنین، کاشت شبکیه مصنوعی برای بازدن بینایی از دست‌رفته، نویدبخش بوده‌اند.

بیماری‌های ژنتیکی مانند «ورم رنگیزه‌ای شبکیه» یا «رتینیت پیگمنتوزا» (رتینیت پیگمانتوزا) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های حساس به نور در شبکیه آغاز می‌شوند. این امر به مرور زمان بینایی را مختل می‌کند، دارای توانایی‌هایشان را در تشخیص بیماری‌ها و رنگ‌ها کاهش می‌دهد، یک اثر «دید تونلی» می‌کند و در موارد شدید می‌تواند به نابینایی کامل شود.

انتهای پیام



منبع

«سلول‌های مولر» (سلول‌های مولر)، نوعی گلیا هستند که ساختاری از نورون‌های شبکیه می‌پردازند. جالب است که در ماهی‌ها، سلول‌های مولر می‌توانند دوباره فعال شوند تا شبکیه را پس از آسیب‌دیدگی یا بیماری ایجاد کنند اما پستانداران این کار را نمی‌کنند. تحقیقات در این پژوهش جدید، مجموعه‌ای از ژن‌ها را مورد بررسی قرار دادند که هر کدام از آنها امکان‌پذیر است این امکان را فراهم کند.

دانش «دانشگاه مونترآل»(UdeM) در یک پژوهش جدید، روشی ابداع کرده است که برای معکوس کردن روند از دست دادن بینایی امیدوارکننده است. این گروه پژوهشی، راهی برای فعال کردن سلول‌های خفته شبکیه یافتند تا آنها را با برنامه‌ریزی مجدد، به سلول‌های عصبی القایی تبدیل کنند. این سلول‌ها بعدا می‌توانند به سلول‌های جدید حسگر تبدیل شوند تا دست به دست بیاورند.

بخوان  تفصیل همکاری ۷ ستاد توسعه فناوری برای همکاری‌های بین‌المللی اعلام شد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانش‌آموزی یک روش درمانی جدید ابداع کرده است که ممکن است روزی به بازگرداندن بینایی به بیماران مبتلا به بیماری‌ها در درمان بینایی ارثی کمک کند. این درمان احیاکننده، با بیان ژن‌هایی کار می‌کند که سلول‌های خفته را به سلول‌های جدید حسگر نور در شبکیه تبدیل می‌کنند تا جایگزین سلول‌های از دست رفته در اثر بیماری شوند.

تحقیقات با انجام این کار، یک جفت فاکتور رونویسی را به نام‌های «Ikzf1» و «Ikzf4» شناسایی کردند که می‌توانند در سلول‌های مولر بیان شوند تا آنها را به نورون‌های شبکیه تبدیل کنند. این نورون‌ها را می‌توان جایگزین سلول‌های کلیدی حساس به نور کرد. سایر پژوهش‌ها، نتایج امیدوارکننده‌ها را در انجام کارهای مشابه با استفاده از سایر فاکتورهای رونویسی یافته‌اند.