نقش کلیدی میکروبیوم روده در شکل گیری متابولوم

این یافته‌های جدید به چند دلیل امیدوارکننده هستند. اولین تعداد متابولیت‌های اختصاصی میکروبیوم نشان می‌دهد که بیشتر متابولوم را می‌توان از طریق رژیم غذایی، پروبیوتیک و سایر مداخلات سبک زندگی اصلاح کرد. دوم، متابولیت‌هایی که تحت کنترل ژنتیکی‌گیرانه‌تر هستند، ممکن است به اصلاح سبک پاسخ‌گو نباشند که این امر آنها را برای زندگی مفید برای درمان دارویی تبدیل می‌کند که مستقیماً مسیرهای سختی را که هدف قرار می‌دهند تغییر می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی ۹۳۰ متابول خون را که در بیش از ۱۵۰۰ نفر وجود داشت، بررسی کردند. بیش از ۶۰ درصد از متابولیت‌های شناسایی شده به طور قابل توجهی با منبع ژنتیک یا میکروبیوم روده مرتبط بودند. دکتر کریستین داینر، گفت: ۶۹ درصد از این ارتباط صرفاً توسط میکروبیوم، ۱۵ درصد صرفاً توسط ژنتیک و ۱۶ درصد تحت کنترل هیبریدی ژنتیکی-میکروبیومی انجام شده است. داینر و یکی از نویسنده‌های ارشد، چنگژن دای، داده‌های متابولومیک، ژنومی و بیومی از بیماران را در یک برنامه سالم مصرف‌کننده تجزیه و تحلیل می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

عبارت “شما همان چیزی که میخورید” نتایج رشد دارد. دانشمندان مؤسسه زیست‌شناسی سیستم‌ها دریافت کرده‌اند که میکروبیوم روده تا حد زیادی مسئول تغییر متابولیت‌های خون در گردش بین افراد است. این یافته‌ها به راهنمایی مداخلات هدفمندی که برای تغییر متابولوم خون انسان طراحی شده، کمک می‌کند. این یافته‌ها در مجله Nature Metabolism منتشر شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، متابولیت‌ها به مجموعه متابولیت‌های کوچک شامل متابولیت‌های واسط، هورمون‌ها و مولکول‌های گازدار و همچنین متابولیت‌های ثانویه در یک نمونه زیستی اطلاق می‌شود. اخیرا کارشناسان آمریکایی اظهار کرده اند میکروبی روده نقش کلیدی در شکل دادن متابولوم ما دارد.

بخوان  سوختن بقایای موشک چینی بر فراز آسمان تگزاس

جمع‌کننده‌ها متوجه می‌شوند از عوامل تعیین‌کننده متابولوم خون، دریچه‌ای به ما می‌دهد که چگونه این سطح متابولیت را در گردش می‌توان مهندسی و برای سلامتی بهینه کرد. متوجه شوید که کدام مولکول های کوچک در گردش به کنترل در مقابل میکروبیوم می‌گیرند، به هدایت مداخلات برای طراحی‌شده آب و یا درمان وسیعی از بیماری‌ها کمک می‌کنند.

دکتر شان گیبونز، یکی از اعضای این مؤسسه و نویسنده این مقاله، گفت: ما می‌دانیم که فرد فرد را در متابولوم خون تغییر می‌دهد – مولکول‌های کوچک در جریان خون که می‌توان با تمام سیستم‌های بدن ما همیشه داشت – می‌توان چیزهای زیادی در مورد سلامتی داشت. و وضعیت بیماری به ما بگوید. کشف اینکه چه چیزی بر این تنوع حاکم است، یک گام نیاز است که ما را به دقت مراقبت‌های بهداشتی نزدیک می‌کند.

آنها دریافتند که تغییرات متابولیت خون توضیح داده شده توسط میکروبیوم تا حد زیادی از تغییرات داده شده توسط ژنوم است، حتی برای متابولیتهای هیبریدی که به طور قابل توجهی با ژنتیک و میکروبها مرتبط هستند، هستند. علاوه بر این، برخی از ارتباط‌های متابولیت-میکروبی تنها در افراد با زمینه‌های ژنتیکی خاص معنی‌دار بود که این امر نشان‌دهنده تأثیر متقابل بین میکروبیوم و ژنتیک میزبان در شکل‌دهی متابولوم خون است.

دانشمندان مؤسسه زیست‌شناسی سیستم‌ها (ISB) آمریکا در مطالعه اخیرشان بیان کردند که میکروبیوم نقش کلیدی در ارائه متابولوم ما دارد.