نگاه تیزبین «جیمز وب» به قمر یخی سیاره مشتری

این تجزیه و تحلیل جدید برای اولین بار از نحوه شکل گیری این فرآیند در سطح گانیم را می دهد. گانیمد تنها قمر منظومه شمسی است که میدان مغناطیسی خاص خود را دارد. این امر علمی را به سوی طرح این فرضیه سوق داد که این میدان مغناطیسی احتمالاً پراکسید هیدروژن را به عرض‌های جغرافیایی بالاتر از قمر هدایت می‌کند.

پیش از تجزیه و تحلیل و تحلیل جدید جیمز وب، پراکسید هیدروژن در سطح گانیمد کشف نشده بود، البته برای اولین بار در قمر اروپا چندین دهه پیش مشاهده شده بود. قمر گانیمد بزرگترین قمر مشتری است. اما قمر اروپا بیشتر از سوی جامعه علمی را به سمت خود جلب کرده است. شاید به دلیل آن تا این باشد که دانشمندان حدس بزنند در آن حیات بیگانه یافت می شود.

نمایش اطلاعاتی در مورد گانیمد

مشاهدات نزدیک توسط کاوشگر جوس، در کنار تجزیه و تحلیل مداوم توسط رصدخانه‌های پیشرفته مانند جیمز وب، به ما کمک می‌کند تا قمرهای یخی سیارات غول‌پیکر گازی و نقش آنها در منظومه شمسی را بهتر بسازیم.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، این کشف چگونه میان میدان‌های مغناطیسی مشتری و گانیمد را نشان می‌دهد و بر روی فرآیندهای برتابش آب-یخ در سطح گانیمد تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند توضیح دهد که چرا سطح گانیمد در میان قمر یخی مراقبت به فرد است.

تجزیه و تحلیل جدید جیمز وب از گانیمد، سطح محدود به فرد این قمر یخی را نمایان می‌کند.

اکنون دانش با یک ماموریت به سمت گانیمد، به طور فزاینده‌ای توجه خود را به گانیمد معطوف می‌کنند.

بخوان  باگ عجیب ویندوز 11 که Task Manager را به هم ریخته بود، برطرف شد

در روز ۱۴ آوریل، آژانس فضایی اروپا (ESA) کاوشگر قمرهای یخی مشتری (JUICE) را در سفری هشت ساله به سمت سیاره مشتری و قمرهای آن پرتاب کرد. پس از چرخش اولیه به دور مشتری، جوس به دور گانیمد خواهد چرخید و تبدیل به اولین کاوشگری خواهد شد که در مدار قمر سیاره دیگری قرار گرفته است.

سطح قمرهای بزرگ مشتری از جمله گانیمد و اروپا، تا حدی توسط تشعشعات مغناطیس‌سپهر مشتری شکل گرفته‌اند. این تابش سطح قمر را بمباران می‌کند و یخ را به ترکیبی از جمله پراکسید هیدروژن، و ازن تبدیل می‌کند.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، آژانس فضایی اروپا به تازگی کاوشگر جوس (JUICE) خود را پرتاب کرده است که اولین کاوشگری است که با رسیدن به قمر گانیمد، به دور قمر سیاره دیگری خواهد چرخید.

در مقاله‌ای در مجله Science Advances منتشر شده است، گروهی از دانش‌آموزان به رهبری سامانتا ترامبو (Samantha Trumbo) نحوه تجزیه و تحلیل مشاهدات واحد میدان یکپارچه باغ‌نگار فروسرخ نزدیک (NIRSpec) وب را تشریح می‌کند.

در مشاهدات، نوار جذبی ۳.۵ میکرومتری را شناسایی کردند که نشان می‌دهد اکسید هیدروژن را به عرض‌های جغرافیایی بالاتر از قمر، نشان می‌دهد که در جهت حرکت مداری قرار دارد، می‌شود. در همین حال، هزینه‌های جغرافیایی پایین در نیمکره‌ای غیر فعال بود.

یک تحلیل و تحلیل جدید از مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد که پراکسید هیدروژن در بزرگترین قمر سیاره‌ای مشتری تا حد زیادی محدود به بالاترین عرض‌های جغرافیایی این جهان یخی است.

تحلیل و تحلیل بزرگ‌ترین قمر مشتری

بخوان  YouTube Music در نهایت به شما امکان می‌دهد آهنگ‌ها را فقط با آواز خواندن در تلفن خود جستجو کنید

مطالعات قبلی نشان داده است که پراکسید هیدروژن در نزدیکی استوای گانیمد بیشترین فراوانی را دارد.