هایپرتایمزی؛ یک بیماری یا یک کار خارق العاده؟

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال نیوز، هایپرتایمزی (Hyperthymesia)، نوعی بیماری نادر است که به طور تقریبی به یاد آوردن تمام رویدادهای زندگی به انسان می دهد. تحقیقات نشان می دهد که تنها تعداد محدودی از افراد با چنین توانایی هایی دارند. هایپرتایمزی نیز به‌عنوان حافظه اتوبیوگرافیک برتر (حافظه اتوبیوگرافیک بسیار برتر) یا HSAM شناخته می‌شود. این بیماری با استفاده از حافظه‌های زندگی‌نامه‌های افراد محدود می‌شود و به این معنی است که افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به خود و تجربیات شخصی گذشته را به خاطر داشته باشند.

این بیماری با احساس ترس بیگانه است

بیماری اورباخ-ویته، Urbach-Wiethe یا UWD بیماری ژنتیکی نادر همراه با علائم پوستی و مغزی است که از زمان کشف آن تنها ۴۰۰ مورد از آن گزارش شده است. این اختلال به دلیل جهش ژنتیکی منجر به کلسیفیکیشن مغز (کلسیفیکیشن مغز) و تجمع رسوبات کلسیم در رگ‌های خونی مغز می‌شود که باعث می‌شود آن، فرد ترس را حس نمی‌کند.

اورباخ-ویته به فرد بیمار شهامت انجام می دهد هر کاری را می دهد و از نشانه های آن می توان صدا را در اوایل دوران نوزادی و آسیب به حنجره و پوست در دوره های بعدی زندگی فرد اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد که این مشکل ممکن است به دلیل آسیب به قسمتی از مغز به نام آمیگدال باشد. درنتیجه این اختلال، تشخیص ترس در فرد از بین می‌رود و به عبارت دیگر، شخص قادر نخواهد بود در موقعیت‌های ترسناک عکس‌العمل مشخصی از ترس از خود نشان دهد.

بخوان  ماموریت اصلی ماهواره‌های استارلینک چیست؟
هایپرتایمزی با داشتن حافظه خوب متفاوت است. برخی از محققان معتقدند که این افراد دارای ویژگی‌های مشترک با افراد مبتلا به بیماری وسواس فکری عملی (OCD) هستند. در واقع، افراد مبتلا به این دو بیماری، در برخی از قسمت‌ها و ساختار مغزی، تفاوت ویژه‌ای با خانواده‌هایشان. با این حال، با وجود برخی از شباهت‌ها، هیچ ارتباطی قطعی میان داشتن HSAM و OCD وجود ندارد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که علت هایپرتایمزی ممکن است بیولوژیکی، ژنتیکی یا وجود داشته باشد، با این دلیل روانی به این بیماری می‌انجامد.

علاوه بر این، افراد مبتلا به هایپرتایمزی می توانند اطلاعات را به شکل خاطرات کوتاه مدت یا بلند مدت به حافظه بسپارند. این احتمالاً خاطرات کوتاه مدت را به روشی مشابه افراد دیگر پردازش می‌کنند. با این وجود، افراد مبتلا به HSAM حافظه بلند مدت بهتری دارند.

ایسنا/اصفهان برخی از بیماری‌ها وجود دارند که نه تنها باعث ایجاد اختلال و اختلال در زندگی روزمره افراد نمی‌شوند، بلکه ممکن است باعث پیشرفت و حتی عملکرد خارق‌العاده آن‌ها شوند.