پهپاد مجهز به ایربگ است که در هنگام برخورد با آسیب آسیب نمی‌بیند

این پژوهش، در مجله «Soft Robotics» به چاپ رسید.

پهپاد مجهز به ایربگ است که در هنگام برخورد با آسیب آسیب نمی‌بیند

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اگر تا به حال سعی کنید یک پهپاد را هدایت کنید، می‌دانید که پهپادها همیشه در نهایت به دیوارها می‌رسند، درختان هر چیز دیگری را می‌پذیرند یا در این فرآیند می‌بینند. یک پهپاد آزمایشی جدید که آن باد می‌شود و به نوعی بدن ایربگ دار می‌شود، از رد می‌شود و حتی می‌توان به آنها بچسبد.

پژوهشگران «دانشگاه ایالتی آریزونا» نوعی پهپاد باد می‌شوند ساخته‌شده‌اند که به خاطر آسیب‌پذیری خود، پس از برخورد با آسیب‌دیدگی نمی‌بینند.

زمانی که می‌گیرد به شدت روی جسمی مانند فشار می‌شود، فنرهای صاف قبل به طور خودکار پایین می‌آیند و در اطراف آن قفل می‌شوند و سوبار را در جای خود نگه می‌دارند. این بدان معناست که پهپاد می‌تواند به طور نامحدود در آن مکان قرار گیرد و با معلق بودن، قدرت باتری خود را افزایش دهد. فنرهای مکانیکی، از هیچ نیرویی برای باز یا بسته شدن استفاده نمی‌کنند.

انتهای پیام



منبع

این پهپاد موسوم به «سوبار»(SoBar) توسط پژوهشگران «دانشگاه ایالتی آریزونا»(ASU) ساخته شده است. قطعات الکترونیکی «سوبار» مانند پهپادهای معمولی، صاف و سخت هستند و قاب نایلونی محکم آن را که روکش پلیاورتان دارد، قابل باد کردن است.

در ویدئوی زیر می‌توانید مانور سوبار را در کنار یک دیوار ببینید.

پژوهشگران محل امیدوارند فناوری سوبار را در نهایت می‌توان برای کاربردهایی مانند عملیات جستجو و نجات در مکان‌های بلایای طبیعی مورد استفاده داد. پهپاد در این شرایط ممکن است به حرکت در فضاهای تنگی شود که ممکن است با آوار یا سایر خرابه‌ها وجود داشته باشد.

بخوان  راه‌های در امان ماندن از برخورد فاجعه‌بار یک سیارک با زمین

زمانی که زمان ترک کردن مأموریت فرا می‌رسد، یک محرک یکپارچه، آستین‌ها به گیره را باد و سفت می‌کند و باعث می‌شود که فنرهای محصور شده به پیکربندی صاف خود بازگردند. فقط حدود سه میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا می‌شود به اجسام بچسبد و کمتر از سه سال طول می‌کشد تا خودش را رها کند.

«ونلونگ ژانگ» (Wenlong Zhang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: په‌پادها برای انجام دادن بیمه‌ای از وظایف، نیاز به طبیعت با محیط اطراف خود دارند. یک بدنه نرم نه تنها نیروی لازم را برای ایجاد توان پذیری در برابر برخورد می‌کند، بلکه با مواد لازم برای مانورهای پویا نیز سازگار می‌شود.

طراحی سوبار به آن امکان می‌دهد که نه تنها به طور بی‌ضرر از دیوارها بپرد، بلکه بدون آسیب دیدن به سطح افقی برخورد کند. پژوهشگران با در نظر گرفتن این قابلیت، په‌پاد را به یک گیره نصب‌شده در قسمت پایین آن نصب کردند که از فنرهای فولادی در یک آستین نایلونی ساخته شده است.