هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 1 بیتی

افزایش قیمتهای مواد غذایی در اردیبهشت ۱۴۰۱ موجب بروز اعتراضاتی در برخی از شهرهای خوزستان و به تبع آن قطع اینترنت در این استان شد. IBM در حال حاضر ۳۸۰ هزار کارمند دارد و تضمین امنیت شغلی تمام این افراد علاوه بر حضوری موثر در دنیای تکنولوژی باعث خواهد شد تا مدیر عامل کنونی این شرکت تغییراتی بنیادین در ساختار آن به وجود آورد. هوش عمومی مصنوعی (AGI) یا هوش مصنوعی عمومی، یک شکل نظری از هوش مصنوعی است که در آن دستگاه دارای هوشی برابر با هوش انسان است. اخیراً، این زمینه از هوش مصنوعی از پیشرفتهای موجود در حوزه یادگیری عمیق و کلان داده نیز برای توسعه بیشتر بهره برده است. در لغتنامهها و فرهنگنامهها از واژه تکنولوژی، فنشناسی یا فناوری کمتر نام برده شده است.

این روزها محصولات Microsoft شاید حتی بیشتر از نام خود شرکت و مسوولانش در جهان شناخته شده باشند. در این گزارش آمده است: ۲۰۲۱ سال خودروهای الکتریکی است و در طراحی باتریهای این خودروها هزینه کمتر و افزایش فاصله بین شارژهای الکتریکی آنها مورد توجه قرار گرفته است؛ درواقع هزینه بالا و تعدد دفعات شارژ این خودروهای الکتریکی از موانع اصلی تولید انبوه آنها در جهان محسوب میشد و همه خودروسازان جهان به آن روی خوش نشان نمیدادند، اما طبق گزارش این مؤسسه، انتظار میرود با رفع این مشکلات اوضاع به گونهای پیش برود که میزان فروش خودروهای EV از ۲.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیون در سال ۲۰۲۵ برسد. آقای تیل یک شرکت تحلیل داده به نام Palantir دارد که در ماه اکتبر موفق به جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری گشت و ارزش آن نیز حدود ۲۰.۲ میلیارد دلار تخمین زده شد. اوبر در حال حاضر با ارزش ترین برند تکنولوژیک خصوصی جهان است و ارزش آن حدود ۵۱ میلیارد دلار برآورد می شود. هوش مصنوعی به بازاریاب ها کمک می کند تا گزارش دقیق تری از فعالیت های مشتریان داشته باشند، محتوای مناسب با نیاز آن ها را تولیدکنند و جلسات تجاری تاثیر گذار تری را برگزار کنند.

در علوم کامپیوتر و رشتههای مربوطه، شبکههای عصبی مصنوعی مدلهایی الهامگرفته شده از سیستم عصبی مرکزی حیوانات (به ویژه مغز) هستند که توانایی یادگیری دستگاه و تشخیص الگو را دارند. راستش هیچ محدودیتی برای میزان یادگیری و هوشمندی یک شبکه عصبی وجود ندارد. اگر هوشمندی را محاسباتی فرض کنیم، دشواری این مسائل محاسباتی با حل مسئله اصلی هوش مصنوعی یا هوش مصنوعی قوی معادل است؛ یعنی بتوان رایانهها را به اندازه انسانها هوشمند کرد. وقتی کار انسان به آنجا میرسد که می گویند هیچ حیوانی درنده تر از انسان نیست، خیلی هم نباید از توسعه هوش های مصنوعی فاقد انسانیت هراسید! وی یکی از محترم ترین سرمایه گذاران شناخته شده در سیلیکون ولی است و گاهی موفقیت یا عدم موفقیت ایده های یک استارتاپ به تصمیمات وی بستگی دارند. ارزش دارایی هایش بیش از ۲.۳ میلیارد دلار گزارش شده اند و یکی از محترم ترین سرمایه گذاران در سیلیکون ولی به شمار می رود.

امنیت همیشه یکی از بحث های اصلی تکنولوژی بوده و بدیهی است که یکی تکنولوژی های جدید سال ۲۰۱۹ مربوط به امنیت کاربران در فضای اینترنت سایت 1biti و آنلاین باشد. و این مدلها وقتی تطابق می یابند که داده های جدید را کسب کنند. در این مواقع برای این که پول کمتری پرداخت کنید اگه در حال حرکت نیستید و در محلی ثابت مثل سرکار یا خونه با اینستاگرام کار می کنید بهتره از اینترنت های ثابت مثل ADSL استفاده کنید چون معمولا هزینه تمام شده پایین تری به ازای هر گیگ اینترنت به نسبت اینترنت سیم کارت دارند. امروزه شرکت های واسطه گر بسیار زیادند. برای اینکار بگذارید از یک بُعد سوم به قضیه نگاه کنیم.گوشی های بسیار ساده و بدون امکانات یا اصطلاحاً “فیچرفون” ها را در نظر بگیرید. این شرکت پیش از حضور وایتمن خرید های بی ثمر بسیاری را به ثبت رسانده بود که خانم وایتمن تصمیم به فروش بیشتر آنها گرفت. در ماه جولای آقای دورسی تصمیم گرفت به عنوان مدیر عامل موقت توییتر به ایفای نقش بپردازد در حالی که در ماه اکتبر، خبر رسید که وی به عنوان مدیرعامل دائم شبکه اجتماعی یاد شده به فعالیت خواهد پرداخت. این مطلب را نیز بخوانید: پس از مرگ یک کاربر، چه اتفاقی برای اکانت شبکههای اجتماعی او میافتد؟

بخوان  گویی یکی از شخصیتهای آن هستیم 1 بیتی

طبق پیشبینی این گزارش، اتوماسیون و روباتها نیز در ۲۰۲۱ و دهه پیش رو فعالیتی چشمگیر خواهند یافت که بخش زیادی از این توسعه در نتیجه شیوع کرونا و نیاز بیشتر به استفاده از روباتها صورت گرفته است؛ در این گزارش آمده است که تعداد زیادی از شغلهای مرتبط با ارسال و تهیه غذا، تمیزکاری و خرید به روباتها سپرده میشود. همچنین پیشبینی شده است تا سال ۲۰۳۰ بخش عمده فناوری واقعیت مجازی (VR) به هدستهایی مربوط میشود که در کلاسهای درس مدرسه و دانشگاه مورد استفاده دانشآموزان و دانشجویان قرار میگیرد. را به واقعیت تبدیل کند. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامههای این شرکت برای تبدیل به هاب ترانزیت منطقه خبر داد و گفت ایران تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه میشود. وی تسلیم نشد و در سال ۲۰۰۱، Red Swoosh را تاسیس کرد؛ شرکتی که کار انتقال فایل ها را میان کامپیوتر کاربران از راه دور انجام می داد. یک سال بعد به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره و همچنین معاون اجرایی به «PayPal» رفت و سپس در سال ۲۰۰۳، لیندکاین را تاسیس کرد؛ شبکهای که اکنون بیش از ۴۰۰ کاربر از ۲۰۰ کشور جهان دارد و ارزش آن معادل ۳۲ میلیارد دلار برآورد می گردد.

به شکل ماهانه ۸۶۰ میلیون کاربر فعال در سرویس پیام رسان QQ فعالیت می کنند و به طور کلی کمپانی Tencent Holdings تلاش می کند تا دامنه فعالیت هایش را به سایر بخش های قاره آسیا نیز گسترش دهد. وی در بسیاری از با ارزش ترین کمپانی های تکنولوژیک به کار مشغول بوده و در سال ۱۹۹۴، کارش را به عنوان یک مدیر توسعه محصول در «اپل» آغاز کرد. سهام این شرکت در سال ۲۰۰۲ به شکل عمومی عرضه شد و از همان زمان ارزش کلی این برند فراز و فرودهای بسیاری را به خود دیده است. هرچند روز پنجشنبه اعلام شد در برخی مناطق محدودیتها از مشترکان تجاری و اداری برداشته شدهاست. اما استفاده از این فناوری تنها محدود به این خودروهای مدرن و فناورانه نمیشود و میتوان رد پای آن را در موارد پزشکی (برای تشخیص و شناسایی دقیق سلولهای سرطانی در بدن)، اتوماسیون صنعتی (بهبود ایمنی کارگران کارخانه ها)، خانههای هوشمند (دستیارهای صوتی و اسپیکرهای هوشمند)، هوا-فضا (شناسایی مناطق امن برای سربازان در جبهههای جنگ) و… این سیستم هوشمند در مناطق کشاورزی استفاده میشود و از زمینهای کشاورزی به صورت دیجیتالی نقشه برداری میکند. دستگاه ThinkPad X۱ Fold مبتنی بر ویندوز ۱۰ پرو عمل میکند، به این معنی که لنوو به جای آنکه روی قابلیتهای سیستم عامل مایکروسافت تمرکز کند، خود تلاش کرده تا مشکل نمایش محتوا روی نمایشگر تاشوی این پیسی را حل کند.

از طرف دیگر شرکت های تکنولوژیک او بیش از اندازه در چین شناخته شده هستند. اکنون وظیفه خانم رومتی، این است که یکی از بزرگترین غول های تکنولوژیک جهان را همچنان سر پا نگه دارد. شرکت یاد شده در واقع یک سرمایه گذار بزرگ در دره سیلیکون است که به استارتاپ های نوپا کمک می کند ایده های خود را عملی سازند. زمانی که او به عنوان مدیر عامل eBay مشغول به کار شد، این شرکت ۳۰ کارمند داشت و درآمد سالانه اش ۴ میلیون دلار بود. آیندهی جهانی که در آن بسیاری از کارها به AI سپرده خواهد شد چگونه خواهد بود؟ تمام کسب و کارهایی که در بالا از آن ها یاد شده صرفا نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی بود. این شرکت سودی که برای سهام دارانش در نظر گرفته بود را کاهش داد و در عوض ۴ میلیارد دلار در زمینه های پردازش ابری، موبایل و دیتا سرمایه گذاری نمود. بعد از جلسه چند هفته قبل فیفا که با تعداد معدودی از کشورهای عضو برگزار شد چند کشور از جمله آلمان، آمریکا و استرالیا اعلام آمادگی کردند که در مسابقات داخلی به صورت آزمایشی از تصاویر ویدیویی برای کمک به داور در تشخیص صحنه های مشکوک از جمله کارت قرمز، گل و آفساید استفاده کنند.

در این میان گفته می شود که ارزش دارایی های آقای کالانیک به ۳.۲ میلیارد دلار می رسد. اما در هر صورت ارزش هر سهم از کمپانی یاد شده به ۱۲۶ دلار هم رسیده و حالا ارزیابی میشود که برند مورد بحث ارزشی بالاتر از ۵۰ میلیارد دلار داشته باشد. طبق این گزارش انتظار میرود که این فناوری، انقلابی جدی در خودروهای خودران جهان ایجاد کند، البته تاکنون خودروهای خودران کمپانی Waymo بیش از ۲۰ میلیون مایل رانندگی در دنیای واقعی در ۲۵ شهر از جمله سانفرانسیسکو، دیترویت و فونیکس داشتهاند که رقم قابل توجهی است و انتظار میرود در سال ۲۰۲۱ این رقم بسیار بالاتر برود. خودروهای خودران که به فناوری یادگیری عمیق تجهیز شوند هم میتوانند براحتی یک علامت توقف، میزان سرعت مجاز، سبقت ممنوع و… شاید بزرگترین برآورد جسورانه در گزارش مؤسسه ARK، این باشد که یادگیری عمیق میتواند ارزش اقتصادی بیشتری را نسبت به آنچه اینترنت تاکنون انجام داه است ایجاد کند. مؤسسه ARK Invest Big Ideas از سال ۲۰۱۷ تاکنون هرسال با ارائه گزارشهای سالانه، برترین تکنولوژیها را معرفی میکند و به نوعی یک نقشه راه را در اختیار فعالان این عرصه، دولتمردان و اقتصاددانان قرار میدهد تا برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای خود از این اطلاعات بهره بگیرند.

بخوان  فروش دستگاه تولید دستمال کاغذی توالت و حوله ای گروه تولیدی ترانه ایرانیان | ایران دستمال کاغذی

علاوه بر آن در تاریخی نزدیک به تاریخی رزروی هتل، ایمیل هایی با لحن شخصی برای شما ارسال می شود که بیشتر نقش خوش آمد گویی دارد.1. جایگزین آن که استفاده از ماشین های الکترونیکی است با موفقیت هایی همراه بوده است. این شرکت در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد اما از همان زمان توانسته پشتیبان شرکت های بزرگی همچون BuzzFeed، فیسبوک، Pinterest، اسکایپ، توییتر و Slack باشد. او همچنین ۲۰۰ میلیون دلار از سهام خود را به کارمندان توییتر اهدا کرد. کارمندان بسیاری هم پس از حضور او از Hewlett-Packard اخراج شدند. در واقع این رایانه ها قدرت تقلید از هوش انسانی را دارند. این ربات به صورت اختصاصی درکی از موسیقی ندارد اما میتواند الگوهای هارمونی، ریتم و سبک را تشخیص دهد و الگوهای جدید را هم یاد بگیرد. یادگیری عمیق یک سیستم یادگیری، بر پایه ریاضیات پیچیده است که از عملکرد شبکههای عصبی مغز انسان برای پردازش اطلاعات الهام گرفته است. اما یک شبکه عصبی و تمام نوزادهای چنین شبکه عصبی، نه عمرشان محدود است، نه خسته میشوند، نه استراحت میکنند و نه لازم است غذا بخورند. عمرشان محدود است و حدود نیمی از این عمر محدود هم به استراحت، غذا، دستشویی و حمام میگذرد. طبق این گزارش، اینترنت در طول ۲ دهه حدود ۱۳ تریلیون دلار به سرمایه بازار سهام اضافه کرده است، درحالی که از سال ۲۰۲۰ تاکنون فناوری یادگیری عمیق موفق به افزایش ۲ تریلیون دلاری میزان سرمایه بازار سهام جهان شده است؛ بنابراین انتظار میرود که این فناوری بسیار فراتر از اینترنت عمل کند و میتوان شاهد پیشرفتهای عظیم اقتصادی و فناوری در جهان با کمک این تکنولوژی در دهه پیش رو بود.

طبق این گزارش، اتوماسیون در ۵ سال آینده حدود ۵ درصد یا ۱.۲ تریلیون دلار را به تولید ناخالص داخلی امریکا اضافه خواهد کرد که رقمی قابل تأمل است. موسسه “CareerBuilder” لیست برترین مشاغل برای سال آینده میلادی را منتشر کرد. این هفت موسسه درست بعد از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ تاسیس و راهاندازی شدند. نتیجه جالبی از این بحث گرفتیم. احتمالا در آن روز سن گوگل هوم، پایگاه داده و سیستم یادگیری آن، از تمام انسانهای روی زمین بیشتر باشد و چون همیشه فعال بوده است و احتمالا بیشتر از هر انسانی در هر حوزهای، دانش خواهد داشت. سپس گروهی سوئیسی کل ژنوم را سنتز و ویروس را از آن تولید کردند. ۱۰ سال بعد و زمانی که از eBay می رفت، درآمد سالانه این وب سایت به ۸ میلیارد دلار رسیده بود و بیش از ۱۵ هزار نفر در آن کار می کردند.

با این کار دیگر نیازی به انبارهای بزرگ برای نگهداری از قطعات مختلف صنعتی نیست و تولید کننده می تواند در هر زمانی که احساس نیاز کرد به کمک پرینترهای 3 بعدی قطعاتش را حتی ارزان تر نیز تولید کند. در آن وقت موبایل ما به راحتی در جیبمان شارژ میشود و نیازی به کلی سیمپیچی برای کار با وسایل برقی نداریم. سیستم هوش مصنوعی نیازی به پیش برنامه ریزی ندارد ، در عوض از الگوریتم هایی استفاده می کنند که می توانند با هوش خود کار کنند. در سال ۲۰۱۸، این مؤسسه با دانشگاه واشینگتن همکاری کرد تا یادگیری عمیق هوش مصنوعی طراحی شده برای پیشبینی چگونگی پاسخ سگها به محرک را طراحی نماید.

بخوان  شش چیز در مورد هوش مصنوعی، {اما|اما| #{3|three} {مورد علاقه|مورد علاقه} من است

ARK انتشار ایدههای بزرگ را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و این گزارشهای تحقیقاتی سالانه سعی دارند تا آخرین تحولات نوآوری را برجسته کرده و برخی از مهمترین نتایج تحقیقات خود را ارائه دهند. کتابهای تاریخ پر از نتایج همین قواعد و ارزشهای انسانی هستند. ما انسانها این قواعد را ساختهایم و چنین نتایج ترسناکی از آنها گرفتهایم. در حوزه اسلام از همان آغاز، روحیة جویایی علم و منش عقلی تقویت گشت و اینهم راه را برای پیدایش علوم و قواعد و زیانی که بتوان با آن مسائل و مباحث اندیشهای را در میان نهاد، باز کرد. به این نتیجه رسیدیم که این ارزشها و قواعد نباید همان ارزشها و قواعد جامعه انسانی باشند.

در نمایشگاه CES سالهاست نشانی از اپل نیست چراکه این شرکت رویدادهای خود را بهصورت مستقل برگزار میکند اما رقبای اپل همواره از این نمایشگاه برای معرفی محصولاتشان استفاده میکنند. این مفهوم، در هوش مصنوعی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. پس از آن شاید بتوانیم با قواعد انسان خوشتعریفی که ساختیم، هوش مصنوعی را پرورش دهیم. قواعد و ارزشهای انسانی که به جنگ، تبعیض، کشتار، نژادپرستی، زبانپرستی، اعدام، تحقیر و بسیاری از مشکلات جوامع انسانی منجر شده است، قطعا نباید در هوش مصنوعی گنجانده شوند. مدتی پیش با دوست عزیزی در مورد ارزشها و قواعدی که باید هوش مصنوعی بپذیرد و از آنها تبعیت کند، بحث میکردیم. پیش از حضورش در مجموعه HP، برای مدتی طولانی در نقش مدیر عامل eBay ایفای نقش نموده و اکنون گفته می شود ارزش دارایی های او به ۲.۱ میلیارد دلار می رسد.

بلندگوهای هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ میلیارد فرمان صوتی پاسخ دادند که این رقم افزایشی ۷۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان میدهد و انتظار میرود در سال ۲۰۲۱ رشدی بسیار بیشتر داشته باشد. هدف این است که یک سیستم هوش مصنوعی طراحی شود که بتواند با موفقیت متون را بخواند، یاد بگیرد و استدلال کند و در نهایت دانش کسب شده خود را با پاسخ به سؤال و توضیح پاسخ نشان دهد. این رشته ها از الگوریتم های هوش مصنوعی تشکیل شده اند که به دنبال ایجاد سیستم های متخصصی هستند که بر اساس داده های ورودی پیش بینی یا طبقه بندی می کنند. وی اخیرا کلاس هایی هم برای موفقیت استارتاپ های کوچک در دانشگاه استنفورد و برخی دیگر از موسسه های آموزشی خصوصی برگزار می کند. به این ترتیب لیگ فوتبال استرالیا که به صورت دو مرحله ای برگزار میشود (یعنی شش تیم اول جدول دوباره چند بازی حذفی انجام میدهند تا دو تیم برتر قهرمان را در بازی فینال مشخص کنند)، از مرحله دوم مسابقات استفاده از تصاویر ویدیویی را به مرحله اجرا خواهد گذاشت. در بخش دیگری از این گزارش به توسعه و پیشرفت خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۱ اشاره شده و از آن بهعنوان یکی از فناوریهای برتر این سال یاد شده است.

آمازون در روزهای نخست شیوع پاندمی جزو معدود کسبوکارهایی بود که تعطیل نشد و حتی مجبور به استخدام بیشتر نیرو برای ساماندهی به فرآیندهای توزیع خود شد. برای بحث در مورد عوامل مصنوعی فراهوش که به صورت قابل اعتمادی ارزش های انسانی را پیاده سازی می کنند، ابداع شد. پیش از این چندین کشور صاحب نام فوتبال در دنیا موافقت خود را برای استفاده از تصاویر ویدئویی برای تشخیص بهتر صحنه های مشکوک و کمک به داوران اعلام کرده بودند که حالا استرالیا هم به این جمع اضافه شد. این در حالیست که بایدو با همکاری BMW، در حال توسعه یک خودروی بدون راننده است که احتمالا تا مدتی دیگر رونمایی خواهد شد. شرکت مورد بحث مدتی پیش و در ماه مه، قادر گشت تا با Daimler برای تهیه سیستم های نرم افزاری هوشمند بکار رفته در خودروهای مرسدس بنز که در چین به فروش می رسند به توافق برسد. Tencent Holdings یکی از بزرگترین کمپانی های تکنولوژیک در چین به شمار می رود. در کشور چین یک مثلث تکنولوژیک بسیار قدرتمند وجود دارد که از شرکت های Baidu، علی بابا و Tencent تشکیل شده است.