پرتاب ۳۶ ماهواره اینترنتی “وان‌وب” با موشک هند

تعداد 36 ماهواره وان‌وب روز گذشته از مرکز فضایی “ساتیش داوان” (Satish Dhawan) در سری‌هاری‌کوتا بر فراز موشک “ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک 3” (GSLV Mark III) به فضا پرتاب شدند که قوی‌ترین موشک استفاده از “سازمان پژوهش‌های فضای هند” (ISRO) ) است.

۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت «وان‌وب» با موشک سازمان پژوهش‌های فضایی هند به مدار پرتاب شدند.

به گفته باسکر، محموله شامل 36 وان‌وب، بیش از شش تن وزن بود که آن را به سنگین‌ترین محموله موشک ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک 3 تبدیل کرد.

شرکت وان‌وب در ماه مارس اعلام کرد که یک قرارداد پرتاب را با شرکت “اسپیس ایکس” (SpaceX) امضا کرده است. سپس، یک ماه بعد فاش شد که وان‌وب، قرارداد مشابهی را با موسسه نیو اسپیس ایندیا لیمیتد هند امضا کرده است. شرایط این اقدامات، از جمله هزینه‌ها و تعداد ماموریت‌های آنها فاش نشده است.

«تادئوس باسکر» (Thaddeus Basker)، مدیر مسئول در سازمان پژوهش‌های فضای هند، پس از پرتاب گفت: این درخواست بود که رئیس سازمان‌های فضایی هند از ما خواسته بود تا مأموریت را در مدت زمان بسیار کوتاهی سه ماه اجرا کنیم. مکان برای لغزش وجود نداشت و همه چیز باید در همان بار اول درست انجام شود.

اسپیس ایکس، یک شریک پرتاب جالب برای وان‌وب است زیرا این دو شرکت در زمینه اینترنت ماهواره‌های رقیب هستند. مجموعه ماهواره‌های “استارلینک” (Starlink) شرکت اسپیس ایکس که حدود ۳۲۰۰ ماهواره قوی و در حال توسعه هستند، در حال حاضر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهند.

این پرتاب جدید، اولین پرتاب تحت قرارداد با موسسه نیو اسپیس ایندیا لیمیتد بود و ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ ظاهرا نقش خود را به عنوان جایگزین سایوز به خوبی انجام داد. کمتر از دو ساعت پس از پرتاب، همه ۳۶ ماهواره وان‌وب با موفقیت در مدارهای مورد نظر خود مستقر شدند.

بخوان  با جدیدترین خودروی بوگاتی آشنا شوید

موشک ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ با ارتفاع ۴۳.۵ متر که با نام “LVM3” نیز شناخته می‌شود، قوی‌ترین پرتابگر هند است. صفحه مشخصاتی که سازمان پژوهش‌های فضای هند ارائه کرده است، این موشک سه مرحله‌ای می‌تواند 80 عدد محموله را در مدار پایین قرار دهد و 400 متر را به مدار انتقال زمین‌ایستا برساند که در فاصله دورتری قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت هوافضای بریتانیایی “وان‌وب” (OneWeb) تعدای ماهواره را به مجموعه ماهواره‌های اینترنتی خود اضافه کرده است.

«سریدارتا سوماناث» (Sreedhara Somanath)، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند پس از این پرتاب موفقیت‌آمیز که مصادف با جشنواره چراغ‌ها یا دیوالی در هند بود، گفت: دیوالی بر همه شما مبارک. ما همین حالا جشن را آغاز کرده‌ایم.

وانوب در حال حاضر، پوشش اینترنت را برای مناطق شمالی زمین فراهم می‌کند. این پوشش جهانی خواهد بود که مجموعه کامل ۶۴۸ ماهواره گرد هم بیایند. این هدف این است که وانوب قصد دارد سال آینده به آن برسد.

باسکر تاکید کرد که گروه پرتاب سازمان‌های فضایی هند، در آماده‌سازی خود کوشا بود. وی افزود: هیچ کار انجام‌شده‌ای باقی نمانده و لغزشی در کار نبوده است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: با این پرتاب، تعداد ماهواره‌های وان‌وب به ۴۶۲ ماهواره می‌رسد که بیش از ۷۰ درصد ماهواره‌های مورد نیاز وان‌وب را برای رسیدن به سطح جهانی تشکیل می‌دهند. این کار می‌تواند شکاف دیجیتال را در سراسر جهان کند.

انتهای پیام



منبع

وانوب در حال تکمیل مجموعه‌های 648 ماهواره پهن‌بند است. پیش از این پرتاب جدید، ۴۲۶ ماهواره‌ها به مدار رسیده‌اند که همگی بر فراز موشک‌های “سایوز” (Soyuz) ساخت روسیه قرار گرفته و راه‌اندازی آنها توسط شرکت فرانسوی “آریاناسپیس” (Arianespace) صورت می‌گرفت؛ اما با درگیری میان روسیه و روسیه، این همکاری در پروازهای فضایی قطع شد و شرکت وان‌وب را بر آن داشت تا به دنبال همکار دیگری در این زمینه باشد.

بخوان  هوشمندتر کردن ربات های حمل و نقل

پرتاب ۳۶ ماهواره اینترنتی "وانوب" با موشک هند

وان‌وب در توییتر خود: همه ماهواره‌های ما با موفقیت از موشک جدا شدند و اکنون منتظر می‌مانیم تا گروه ما کار خود را برای پاسخ به همه ماهواره‌ها آغاز کنند.

این مأموریت، اولین مأموریت وان‌وب از فوریه بود؛ یعنی زمانی که روسیه به حمله کرد و چشم‌انداز پرواز فضایی را تکان داد. این دومین عملیات موشکی ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ هند و اولین مأموریت تجاری چندماهواره‌ای در نوع خود برای موشک هندی بود. این پرواز توسط موسسه “نیویس ایندیا لیمیتد” (NSIL) نظارت می‌کند که سازمان بازوی تجاری پژوهش‌های فضایی هند به شماره می‌رود.