پروژه های جدید اکتشاف فضایی که چشم ناسا را ​​بردند

هرکدام از این پروژه ها، بودجه را از طریق فاز اول در سال های گذشته شروع کردند. آنها اکنون دور دوم بودجه برای تحقیقات بیشتر را تحت فاز دوم برنامه قرار داده اند که تا سقف 600 هزار دلار در طول دو سال کار می شود.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چند ایده فناوری فضایی در مراحل اولیه، بودجه برنامه «مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا» (NIAC) را جذب کرده‌اند. برنامه برنامه پیشرفته نوآورانه که توسط «اداره ماموریت فناوری فضایی»(STMD) ناسا تامین مالی می‌شود، در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. این برنامه به دنبال توسعه مفهوم‌نگر است که می‌تواند تحولی را در اکتشاف و پرواز فضایی ایجاد کند.

یکی از دریافت‌کنندگان فاز دوم در سال جاری، یک آرایه تلسکوپ رادیویی فرکانس پایین موسوم به «فارویو» (FarView) است که در سمت دور ماه با استفاده از رگولیت ماه ساخته می‌شود. این مکان می‌تواند از رصدخانه در تداخل جوی و رادیویی زمین محافظت کند. در طول فاز اول برنامه، گروه فارویو مشخص کرد که رصدخانه می‌تواند دوره مرموز موسوم به «عصر تاریک کیهانی» (Cosmic Dark Ages) را بررسی کند.

پروژه های جدید اکتشاف فضایی که چشم ناسا را ​​بردند

تصویر یک از رصدخانه «فارویو» که در سمت هنرمند دور ماه ساخته شده است.

اگر این پروژه‌ها ممکن است کمی دور از ذهن به نظر برسند اما از نظر طراحی می‌توانند اهداف را به چالش بکشند و این هدفیت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا است.

پروژه‌های بزرگ که هدف آن‌ها متحول کردن اکتشافات فضایی است، موفق شده‌اند و بودجه ناسا را ​​جذب کنند تا روش‌های نوآورانه‌ای را ارائه دهند.

فهرست کامل ایده‌ها و پژوهشگران اصلی آنها که برای کمک‌های مالی فاز دوم برنامه پیشرفته نوآورانه ناسا در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده‌اند، به شرح زیر است.

  1. رادار کوانتومی رایدبرگ برای سطح، توپوگرافی و پوشش گیاهی. «دارمیندرا آروموگام»(Darmindra Arumugam)، «آزمایشگاه پیشرانش جت»(JPL) ناسا در کالیفرنیای جنوبی
  2. پیشرانه بی‌صدا و حالت جامد برای وسایل نقلیه هوایی پیشرفته. «استیون بارت» (استیون بارت)، دانشگاه «ام‌آی‌تی» (MIT)
  3. دفاع از سیاره های. «فیلیپ لوبین» (فیلیپ لوبین)، «دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا» (UCSB)
  4. ماموریت Nyx برای رصد جهان از اعماق فضا که توسط یک سیستم محرکه الکتریکی رادیوایزوتوپ با توان ویژه بالا موسوم به «امبرکور»(EmberCore) فعال می‌شود. «کریستوفر موریسون» (کریستوفر موریسون)، شرکت «اولترا سیف نوکلییر کورپوریشن» (Ultra Safe Nuclear Corporation) در سیاتل
  5. آرایه رادیویی بزرگ موسوم به رصدخانه «فارویو». «رونالد پولیدان» (رونالد پولیدان)، شرکت «لونار ریسورسز» (Lunar Resources, Inc) در هیوستون

یکی دیگر از دریافت‌کنندگان برنامه دوم، پروژه «دفاع سیاره‌ای» (Planetary Defense) یا (PI) است که هدف دفاع از سیاره را در برابر سیارک‌ها و سایر عوامل بالقوه دنبال می‌کند. روش پیشرو دفاع سیاره‌ای مانند ماموریت «آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه» یا «دارت»(DART) ناسا، تغییر مسیر یک سیارک و تبدیل آن به قطعات کوچکی است که در زمین می‌سوزند اما این پروژه قصد دارد همین کار را انجام دهد. با کمک آرایه‌ای از نفوذگرهای جنبشی با سرعت بالا می‌دهد.

«بیل نلسون» (بیل نلسون)، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: داستان ناسا، یکی از فناوری‌هایی است که برای حمایت از مأموریت‌های ما و به نفع همه بشریت تغییر شکل داده‌اند. انتخاب‌شده تحت برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا، به پژوهشگران کمک می‌کنند تا فناوری‌های را به کار ببرند که می‌توانند اکتشاف در آسمان‌ها را متحول سازند و زندگی روزمره را در زمین بهبود بخشند.