پیام مخبردزف به مناسبت موفقیت‌های اخیر فضایی کشور



دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم در پیامی موفقیت‌های اخیر مطالعات فضایی کشور را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرهنگستان علوم متن پیام به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال را شاکریم که در ایام بهمن ماه که همه ساله از خودگذشتگی، رشادت، شهامت، خودباوری و اراده پولادین ملت بزرگ ایران برای ساختن آرمانهای مقدس «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. اخبار مسرت‌بخش و غرورآفرین پرتاب‌های موفق محموله‌های فضایی به مدار زمین، شادی‌بخش قلوب همه ایرانیان آزاده و عزتمند شده است. توفیقات حاصله علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی حرکت نمایانگر با صلابت و رو به جلوی انقلاب اسلامی است که موجبات امیدواری حق‌طلبان و عدالت‌خواهان جهان و نیز ارتقاء جایگاه ایران اسلامی در جهان و منطقه است. در این پرتاب‌های موفق، ایران با استفاده از ماهواره‌بر دومرحله‌ای سوخت «سیمرغ»، سه ماهواره «مهدا»، «کیهان ۲» و «هاتف ۱» برای اولین بار در کشور با استفاده از فناوری راهبردی چندگانه ماهواره‌ها، در مدار استفاده می‌شود. بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری قرار دهد. همچنین هفته گذشته، در پرتاب تحسین‌برانگیز متخصصان دیگر فضای کشور، ماهواره «ثریا» را توسط ماهواره‌بر سوخت جامد سه مرحله‌ای «قائم ۱۰۰» در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار دهند. موفقیت‌های اخیر در حوزه ماهواره‌برها، کشور عزیزمان به دو منبع انرژی سوخت و سوخت جامد تبدیل شده است.

این برای اولین بار است که علوم و فضایی کشورمان را در مدارهای بالاتر از 500 کیلومتر با موفقیت تزریق می کنند. قرار گرفتن ماهواره‌ها در مدارات بالاتر از 50 کیلومتر نسبت به توفیقات قبلی ایران که ارتفاع کمتری دارد، از جمله مواردی است که می‌توانند طول عمر ماهواره‌ها را افزایش دهند، باعث کاهش آسیب‌های غشاشات جوی و امکان پوشش مناطق وسیع‌تر از زمین اشاره کرد. ماهواره‌های پرتاب‌شده همچنین دارای مأموریت‌های دور تحقیقاتی هستند که از نظر ارزیابی، موقعیت‌یابی فضایپایه، مخابراتی و توسعه اینترنت اشیا هستند.

بخوان  Adobe می‌تواند شانس خود را برای معامله Figma افزایش دهد

طبیعتا پیشرفت‌های فضایی، نتیجه تلاش‌های مستمر و هماهنگی بین نهادهای مختلف دولتی و دولتی است که در سند جامع توسعه هوافضا و برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور به ثمر نشسته است. بی‌تردید رهبر رهبران مندرج در سند جامع توسعه هوافضا و برنامه‌های ۱۰ ساله فضایی کشور به پشتوانه‌ها و رهنمودهای حکیمانه فرزانه انقلاب راهگشای حضوری برای دستیابی به جایگاه اول در تسخیر فضا و تسلط بر آن از طریق علوم و فناوری‌های مرتبط، انجام مأموریت‌های فضایی سرنشیندار و شهروندی. قرار دادن انسان در مدار، همچنین طراحی، ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره‌های مختلف با کاربردهای ارتباطات، سنجش از دور و غیره خواهد بود. محقق‌سازی این هدف، با عنایت و تکیه بر توانمندی داخلی و مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین‌المللی، میسر خواهد شد.

فرهنگستان علوم این موفقیت بزرگ را به همه دست اندرکاران به ویژه پژوهشگران، متخصصان و متخصصان جوان فعال در این پروژه بزرگ ملی تبریک می‌گوید و آینده‌ای روشن برای شکل‌گیری ایران قوی که شایسته ملت بزرگ ایران است، آرزومند است.”

انتهای پیام



منبع