ژاپنی‌ها یک موتور موتور با سوخت فضولات گاو ساختند


یک استارآپ ژاپنی به نام «اینتراستلار تکنولوژیز»(Interstellar Technologies) موفق به انجام آزمایش آتش ثابت برای موشک خود موسوم به «زیرو»(صفر) شده است که از سوخت بیومتان استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، استارت‌آپ فضای ژاپنی اینتراستلار تکنولوژیز یک نمونه آزمایشی موفقیت‌آمیز موتور موشک با انرژی بیومتان مایع(LBM) مشتق شده از کود گاوی موسوم به موشک زیرو(Zero) ساخته شده است.

این شرکت مجموعه‌ای از آزمایش‌های آتش ثابت را برای موشک‌های خود در مجتمع پرتابی فرودگاهی هوکایدو انجام داد.

در طول این آزمایش، «زیرو» برای حدود ۱۰ ثانیه یک شعله افقی آبی و نارنجی ایجاد کرد.

طبق بیانیه رسمی این شرکت، سوخت بیومتان این موتور موشک از فضولات گاو که از مزارع لبنیات محلی جمع آوری شده بود، به دست آمده و بالقوه، آن را به عنوان یک سوخت سوخت دوستدار محیط زیست به نمایش گذاشته شده است.

ژاپنی‌ها یک موتور موتور با سوخت فضولات گاو ساختند

سوخت سازگار با محیط زیست

این سوخت سازگار با محیط زیست با مشارکت شرکت ژاپنی «ایر واتر»(Air Water) ساخته شده است.

شرکت ایر واتر یک زنجیره تامین چرخشی منطقه‌ای را در منطقه هوکایدو پیاده‌سازی کرده است، جایی که بیوگاز از کود دامی به LBM تبدیل می‌شود.

این تحقیق تعاونی شامل مشارکت کشاورزان محلی است که از تجهیزات در مزرعه برای تبدیل کود دامی به بیوگاز استفاده می‌کنند. سپس شرکت ایر واتر این بیوگاز را جمع‌آوری و آن را به سوخت موشک تبدیل می‌کند.

موشک زیرو علاوه بر بیومتان از متان مایعات نیز می‌تواند به عنوان پیش‌ران استفاده کند که می‌تواند از جمله هزینه‌های کم، در محیط زیست و تأثیرات زیست‌محیطی آن‌ها را ارائه دهد.

بخوان  ماه‌نورد امارات فردا به فضای می‌رود

متان مایعات برای بسیاری از شرکت‌های فضایی از جمله اسپیس‌ایکس، برای ارسال موشک استارشیپ به انتخاب ارجح تبدیل می‌شود.

ژاپنی‌ها یک موتور موتور با سوخت فضولات گاو ساختند

تکنولوژی محفظه احتراق

این موشک با طراحی دو مرحله‌ای، دارای یک انژکتور میله‌ای است که باعث کاهش تعداد اجزا و بهبود بازدهی احتراق می‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی شرکت سازنده آمده است: تعداد قطعات به یک دهم موتورهای معمولی کاهش می‌یابد که اساساً هزینه‌های ساخت موتور را می‌دهد و می‌تواند نیمی از هزینه‌های کلی را کاهش دهد.

انژکتور میله‌ای، پیش‌ران‌ها (سوخت مایع و تحریک‌کننده) را به صورت کنترل‌شده به محفظه احتراق موتور موشک می‌رساند. این تکنیک در موتورهای موشک‌های ساخت شرکت اسپیس‌ایکس نیز به کار می‌رود.

برای دستیابی به عملکرد احتراق عالی، محفظه احتراق موشک زیرو با همکاری دانشگاه توکیو و سازمان فضایی ژاپن(JAXA) تحت تحقیق‌های تحقیق و توسعه قرار گرفته است.

اکنون این آزمایش‌های موفقیت‌آمیز گام مهمی به سوی پرتاب واقعی این موشک ماهواره‌بر تا سال ۲۰۲۵ است.

شرکت اینتراستلار تکنولوژیز قصد دارد از این سوخت برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار پایین زمین استفاده کند. به گفته این شرکت، موشک ویژه زیرو با هدف پاسخگویی به درخواست فزاینده برای خدمات پرتاب ماهواره‌های کوچک در سطح جهان به مناطق آسیا و اقیانوسیه می‌شود.

در بیانیه این شرکت آمده است: خدمات حمل و نقل و انتقال فضای زیرو با قیمت رقابتی – با هزینه کمتر از 800 میلیون در هر پرتاب (در صورت تولید انبوه) – که از طریق یک پیشرفت و ساخت یکپارچه ممکن است، متمایز شود.

کود گاوی می‌تواند به طور قابل توجهی به خنثی کردن تولید کربن کمک کند. گاوها قوی قابل توجه متان آزاد می‌شوند، متانی که یک گاز گلخانه‌ای است که به کره زمین کمک می‌کند.

بخوان  از لوازم آرایشی، خطرات جدی برای کودکان در پی دارد

جستجوهای مشترک شرکت اینتراستلار تکنولوژیز و ایر واتر به سمت اطمینان از پایداری بیشتر سوخت موشک هدایت می‌شود و از طریق سهمی ملموس در کاهش آب و هوا خواهد بود.

انتهای پیام



منبع