دومین پرواز موشک قابل استفاده مجدد چین رقم خورد



شرکت هوافضای چینی Interstellar Glory Space Technology موشک قابل استفاده مجدد از خود را برای دومین بار با موفقیت به پرواز درآورد و فرود آورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، هوافضای چین در حال حاضر به فتوحات رسیده است، زیرا شرکت «اینتراستلار گلوری اسپیس فناوری» دومین آزمایش موفقیت آمیز پرواز موشک قابل استفاده مجدد خود موسوم به هایپربولا ۲(Hyperbola2) را جشن گرفته است.

این موشک چندی پیش با انجام اولین پرواز قابل استفاده مجدد در چین به نقطه عطفی تاریخی دست یافت و اکنون در آزمون پرواز دوم خود نیز موفقیت آمیز عمل کرده است.

بدین ترتیب موشک قابل استفاده از هایپربولا ۲ از مرکز پرتاب ماهواره جیوکان چین به پرواز درآمد و به طور قابل توجهی قابلیت‌های فضای این کشور را ارتقا داد.

این پرواز آزمایشی به ارتفاع 343 متر با زمان پرواز 63 ثانیه به انجام رسید و با دقت فرود آن با جابجایی فوق العاده کمتر از یک متر با سرعت 1.1 متر بر ثانیه قابل توجه بود.

قابلیت استفاده مجدد سریع

آزمایش پرواز برخاستن و فرود عمودی این موشک در ۲ نوامبر ۲۰۲۳ انجام شد و شرکت سازنده فرآیند تعمیر و بازرسی و استفاده مجدد از این موشک را تنها ظرف ۲۰ روز تکمیل کرد که قابلیت استفاده مجدد سریع هایپربولیک ۲ را نشان می‌دهد.

پرواز موفق این موشک، قابلیت اطمینان در ارتفاع دوم پایین آن را به نمایش گذاشت.

اخبار و نوآوری های فناوری

آزمایش موفقیت آمیز دومین پرواز موشک هایپربولا ۲ نمونه داده‌های حیاتی پروازی را ارائه می‌دهد که به پیشرفت‌های فنی برای پروازهای قابل استفاده، کمک‌رسانی می‌کند.

بخوان  بهبود بلع در بیماری سرطانی با یک فناوری جدید

همچنین موتور متان-اکسیژن مایع سوز قابل استفاده مجدد از فوکوس-1(Focus-1) قابلیت‌های استفاده سریعاً از خود نشان داد و برای استفاده از متان-اکسیژن مایع به عنوان پیشران، مانند هزینه کم، تعمیر و نگهداری آسان و دسترسی آسان ساده کرد.

فناوری‌های نوآورانه از جمله فناوری کنترل تطبیقی، سازگاری این موشک را با ویژگی‌های دینامیکی و عدم قطعیت‌های محیطی افزایش داده است.

معرفی یک سیستم نظارت بهداشتی هوشمند برای استفاده مجدد از موشک، این شرکت را به کارایی و زمان‌های گردش سریع در تعمیر و نگهداری موشک نشان داد.

تجزیه و تحلیل و مقایسه مقایسه های با اسپیس ایکس

موفقیت چین با استفاده از موشک قابل استفاده از هایپربولا ۲ به موازات شرکت های اسپیس ایکس در فناوری موشک های قابل استفاده مجدد است.

شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) یک شرکت خصوصی به رهبری ایلان ماسک، همواره در توسعه سیستم‌های پرتاب مداری قابل استفاده پیشگام بوده است. موشک «فالکون ۹» با اولین فرود موفقیت آمیز خود در دسامبر 15، زمینه را برای فناوری‌های فناوری‌های قابل استفاده مجدد در ۲۰۱۵ کرد.

در زمانی که هدف چین و اسپیس‌ایکس است، دستیابی به سفرهای فضایی مقرون به صرفه از طریق موشک‌های قابل استفاده مجدد است، روش‌های مورد استفاده آنها متفاوت است. موشک Hyperbola2 چین برای استفاده مجدد سریع، فرآیندهای آزمایشی ساده و سازگاری با محیط‌های پیچیده پیچیده دارد. در مقابل، اسپیس‌ایکس برای دستیابی به قابلیت استفاده مجدد سریع برای هر دو مرحله پرتاب مداری خود کار می‌کند و بر روی زمان تمرکز دارد.

جستجوهای آینده

شرکت چینی Interstellar Glory قصد دارد از داده ها و تجربیات ارزشمند به دست آمده از دو آزمایش هواپیمای خود برای کشف بیشتر نوآوری های فناورانه خود استفاده کند. این شرکت قصد دارد با استفاده از وسایل نقلیه پرتاب مجدد متان-اکسیژن انرژی متوسط ​​و بزرگ به توسعه سریع فناوری پرتاب قابل استفاده مجدد هوافضای چین کمک کند.

بخوان  توسعه مدل رشد سلول‌های بنیادی برای درمان نارسایی ریه نوزادان

با تشدید تلاش‌های چین در بخش موشک‌های قابل استفاده مجدد، صنعت فضای جهانی می‌تواند پس از رقابت و همکاری در مناطق اکتشاف و فناوری فضا پیش می‌برد.

در رقابت برای تسلط بر فناوری فناوری‌های قابل استفاده مجدد، هم چین و هم اسپیس‌ایکس در حال برداشتن گام‌های مهم هستند و راه را برای آینده‌های هموار می‌کنند که در آن سفرهای فضایی در دسترس‌تر و به صرفه‌تر می‌شوند.

مجموعه های کنونی این شرکت چینی نشان دهنده نقطه عطف قابل توجه در مسیر چین به سمت تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در چشم اندازه در حال تحول اکتشافات فضایی است.

انتهای پیام



منبع