کاربران «نیچر» از «ChatGPT» چه استفاده‌هایی می‌کنند؟

محققان علاقه مند به انجام آزمایش با استفاده از ابزارهای مولد مصنوعی مانند چت‌بات‌های پیشرفته‌ای مانند چت‌جی‌پی‌تی برای کمک به کار خود هستند. اما آنها همچنین نگران احتمال اشتباه و ارائه اطلاعات نادرست نیز هستند.

قابل توجه به پاسخ دهندگان، یعنی ۵۷ درصد از آن‌ها گفته‌اند که از چت ‌جی‌پی‌تی یا ابزارهای مشابه آن برای «تفریح ​​خلاقانه غیر مرتبط با تحقیقات» استفاده می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظرات خود را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی و نگرانی‌های مربوط به آن را از طریق پاسخ‌های تشریحی به اشتراک گذاشتند. برخی پیش‌بینی کردند که این ابزارها با کمک کارهایی که می‌توانند خسته‌کننده باشند، طاقت‌فرسا یا تکراری باشند، مانند محاسبه‌ی داده‌ها یا تجزیه و تحلیل و تحلیل مجموعه‌های بزرگ داده‌ها و جستجوی، پژوهش‌های بزرگ‌ترین یافته‌های سودمند را بر روی آنها بگذارند.

جسیکا نیوئینت گوری (Jessica Niewint-Gori)، محقق موسسه تحقیقات آموزشی و نوآوری وزارت ایتالیا، می‌گوید: این ابزار برای انجام آموزش اصولی تا شما می‌توانید روی «تفکر بالاتر» یا شخصی‌سازی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی ساخته شده باشید.

نکته کلیدی که بسیار موافق بودند این است که این ابزار مصنوعی برای کمک به کار است، نه اینکه به طور کلی کار خود را به آن ارائه کند. هوش مصنوعی می تواند ابزار مفیدی باشد. با این حال، باید تنها یک ابزار باقی بماند.

دیلیفان مدهاو(Dhiliphan Madhav) زیست‌شناس موسسه تحقیقات چرم در چنای، هند می‌گوید: مدل‌های زبانی برای افرادی مثل من که انگلیسی برایشان زبان اول نیست، واقعاً مفید است. این به من کمک می‌کند خیلی روان‌تر و سریع‌تر از همیشه بنویسم. درست است که هنگام نوشتن یک مقاله، یک ویرایشگر حرفه ای زبان در کنار من باشد.

بخوان  ویدئو / بزرگترین فضای فضایی ۲۰۲۲

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، برای نظرسنجی انجام شده توسط مجله «نیچر»، 80 درصد از کاربران این مجله یک‌بار از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده کرده و 57 درصد آنها را می‌گویند که از «تفریح ​​خلاقانه» استفاده می‌کنند.

نگرانی‌هایی نیز در موارد قابل اطمینان بودن این ابزارها و احتمال استفاده از آن‌ها مطرح می‌شوند. بسیاری از پاسخ دهندگان در مورد احتمال خطا یا سوگیری در نتایج ارائه شده توسط هوش مصنوعی نگران بودند. ساناز میر بشیری(Sanas Mir-Bashiri)، زیست شناس مولکولی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در آلمان می‌گوید: چت جیپی‌تی یک فهرست از مقالات کاملاً ساختگی برای من ایجاد شده است. هیچ یک از این نشریات در حقیقت وجود ندارد و من فکر می کنم که این بسیار گمراه کننده است.

تولید مقالات غیرواقعی

مجله «نیچر» با انجام یک ارزیابی برای بررسی آمار کاربران از چت‌بات‌هایی که از نتایج آن استفاده می‌کنند و جالبی منتشر کرده است.

از 672 خواننده که به پرسشنامه آنلاین نیچر پاسخ دادند، حدود 80 درصد دستکم یک بار از چت جیپیتی یا ابزار هوش مصنوعی مشابه آن استفاده کرده است. بیش از یک پنجم آنها از چنین ابزارهایی به طور منظم استفاده می کنند و هشت درصد آنها را هر روز و 10 درصد در هفته از آنها استفاده می کنند. حدود 38 درصد از پاسخ دهندگان، دیگران را می‌شناسند که از این ابزارها برای تحقیق یا استفاده از آنها استفاده می‌کنند.

برخی از افرادی که دارای هوش مصنوعی هستند، می‌توانند سریع‌تر را ارائه دهند که می‌توان در نسخه نهایی آن را به صورت دقیق‌تر ویرایش کرد، وظایف ساخت را سرعت بخشیده و ساده‌تر کرد.

بخوان  حس کردن دما در اندام مصنوعی برای اولین بار امکان پذیر شد

در میان کاربردهای علمی این ابزارها، کسب ایده‌های تحقیقاتی و طوفان فکری رایج‌ترین و ۲۷ درصد از پاسخ‌دهنده‌ها هستند که آن را امتحان کرده‌اند.

دیگر پاسخ‌دهندگان نگران بودند که چنین ابزارهایی را می‌توان به عنوان تقلب‌کارانه به کار برد، برای مثال با تقلب در انجام تکالیف، یا با تولید اطلاعات نادرست علمی به شکلی قابل قبول بود. این ایده که می‌توان از هوش مصنوعی برای تولید مواد علمی جعلی استفاده کرد، به طور مثال ذکر شد، همچنین این احتمال وجود دارد که اتکای بیش از حد از حد به مصنوعی برای ساختن، خلاقیت‌ها و روش‌ها را مختل کند.

تقریباً ۲۴ درصد از پاسخ‌ها را می‌دهند که از ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن کدهای رایانه‌ای استفاده می‌کنند و حدود ۱۶ درصد از این ابزارها برای نوشتن دست نوشته‌های تحقیقاتی، مطلبی را برای بررسی مقالات کمک می‌گیرند. تنها 10 درصد از آنها برای نوشتن درخواست کمک و 10 درصد برای تولید گرافیک و تصاویر استفاده می‌کنند. این اعداد بر اساس زیر مجموعه‌ای از حدود 500 پاسخ به دست و یک خطای فنی در نظرسنجی در ابتدا باعث شد که نتوان از یک گزینه انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید:نویسنده رازآلود به نام ChatGPT