کاهش تصادفات جاده ای با هشدارهای سفارشی راننده

کاهش تصادفات جاده ای با هشدارهای سفارشی راننده

راننده

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

محققان اتحادیه اروپا در حال ارائه فناوری های پیشرفته ای هستند تا علائم اولیه خستگی و رفتار نامنظم را در افرادی که پشت فرمان هستند شناسایی کنند.

وقتی کارلو پولیدوری در حال رانندگی است و شروع به مالیدن پشت گردن خود می کند، می داند که احتمالاً زمان استراحت فرا رسیده است. این عمل نشانه خستگی او پشت فرمان است.

پولیدوری که رئیس انجمن حرفه ای ایمنی جاده ایتالیا است، برای چندین دهه بدون اینکه از عادت خود آگاه باشد رانندگی کرد. او در سال 2022 هنگام پیوستن به پروژه اتحادیه اروپا برای ارائه یک دستگاه الکترونیکی پیشرفته که می تواند عملکرد رانندگی افراد را بررسی کند، آن را مشاهده کرد.

علائم خواب آلودگی

پولیدوری، که انجمن او – همچنین به عنوان AIPSS شناخته می شود – بهترین شیوه ها را در زمینه ایمنی جاده ترویج می کند، گفت: “قبلاً نمی دانستم که این نشان دهنده خستگی من است.”

AIPSS بخشی از یک پروژه تحقیقاتی است که بودجه اتحادیه اروپا را برای ایجاد راهی بهتر برای تشخیص شروع خستگی ذهنی و جسمی در رانندگان دریافت کرده است. این پروژه که FITDRIVE نام دارد به مدت سه سال و نیم تا پایان فوریه 2025 ادامه دارد.

تیم FITDRIVE به رهبری مرکز فناوری ITCL در اسپانیا، در حال ساخت فناوری ادغام شده در نرم افزار خودرو است که هشدارهای سفارشی شده ای را برای رانندگان ارسال می کند که چه زمانی باید توجه بیشتری به جاده داشته باشند یا حتی استراحت کنند.

پولیدوری گفت: ما وضعیت فیزیولوژیکی یک راننده را مشاهده می کنیم. ما به این می پردازیم که یک راننده چه زمانی برای رانندگی مناسب است و در صورت عدم توانایی، اقدام می کنیم.

در حالی که فناوری موجود در این زمینه می‌تواند هشدارهایی را هنگام خروج افراد از خط یا رانندگی نامنظم ارسال کند، اما بیشتر نرم‌افزار آنبورد است که برای هر راننده سفارشی نشده است.

تست های جاده ای

رصدخانه ایمنی راه اروپا در گزارشی در سال 2021 اعلام کرد که خستگی رانندگان عاملی در 15 تا 20 درصد تصادفات جاده ای جدی است.

طبق گزارش کمیسیون اروپا در سال 2023 حدود 20400 نفر در تصادفات جاده ای در اتحادیه اروپا کشته شدند. در حالی که این رقم در مقایسه با سال 2022 کاهش 1 درصدی را نشان می‌دهد، کمیسیون اعلام کرد تعداد بسیار کمی از کشورهای اتحادیه اروپا در مسیر رسیدن به هدف کاهش تلفات جاده‌ای تا سال 2030 به نصف هستند.

FITDRIVE در میان تعدادی از پروژه های اتحادیه اروپا است که راه هایی برای کاهش تعداد تلفات جاده ای در اروپا پیدا می کند. محققان بر این باورند که با استفاده از فناوری مناسب، می توان افراد را به رانندگی ایمن تر تشویق کرد.

چالش تحقیق با اصول اولیه شروع می شود: دانستن اینکه دقیقاً چه زمانی یک راننده خسته می شود. تیم FITDRIVE این داده ها را از طریق آزمایش روی گروه های داوطلب جمع آوری می کند.

تا کنون، داوطلبان با یک شبیه‌ساز خودرو رانندگی کرده‌اند و در مسیرهای بسته در ایتالیا و اسپانیا تحت شرایط آب و هوایی مختلف به این سو و آن سو رفته‌اند. این آزمایشات در سال 2023 انجام شد.

قبل از پایان پروژه، برنامه انجام آزمایشات در دنیای واقعی در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا است.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در دو مجموعه آزمایش اول از دوربین‌هایی بود که چهره و هدست‌های رانندگان را برای نظارت بر امواج مغزی تماشا می‌کردند.

داده‌ها به الگوریتمی وارد می‌شوند که همراه با یک دستبند الکترونیکی می‌تواند زمان خستگی راننده را تشخیص دهد. این دستبند مواردی مانند ضربان قلب، الگوهای حرکت بازو و تعریق را کنترل می کند تا در مواقعی که راننده خسته می شود متوجه شود.

الگوریتم به یادگیری و تطبیق خود با هر راننده ادامه خواهد داد.

این سیستم با جمع‌آوری مداوم داده‌ها برای ایجاد تصویری از هر راننده و ارزیابی خطرات در طول یک جلسه رانندگی خاص، خود را به دقت تنظیم می‌کند. به این ترتیب، می‌تواند نشانه‌های فردی خستگی را تشخیص دهد – مانند زمانی که پولیدوری پشت گردن خود را لمس می‌کند.

او گفت: «این تفاوت بزرگ با سیستم‌های موجود برای تشخیص خستگی است. “این سیستم خود را برای هر راننده سفارشی می کند. می تواند آنها را در مورد مسائل قبل از اینکه خودشان متوجه شوند راهنمایی کند.”

ارتقاء سیستم

فن‌آوری‌های فعلی که می‌توانند تشخیص دهند که یک فرد در حال رانندگی نامنظم یا انحراف از یک لاین است، بر اساس آزمایش‌هایی است که روی تعداد زیادی داوطلب انجام شده است و یک الگوریتم یک‌اندازه برای همه رانندگان را نشان می‌دهد.

از آنجایی که هر فردی سبک رانندگی متفاوتی دارد، این روش ها همیشه به اندازه کافی دقیق نیستند.

این پروژه دارای 10 شریک از هفت کشور از جمله فرانسه، آلمان، اسپانیا و سوئد است. در میان شرکت کنندگان Advanticsys، یک شرکت اسپانیایی که در زمینه حسگرها و نرم افزار تخصص دارد، و انجمن آموزشگاه های رانندگی اروپا هستند.

فناوری FITDRIVE حتی ممکن است در خودروهای خودران مفید باشد، که برای آینده قابل پیش‌بینی مسافران را ملزم می‌کند تا بر عملیات نظارت داشته باشند و در صورت لزوم آماده کنترل باشند.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، شخصی که در وسیله نقلیه است باید در لحظات کلیدی به جای خواب یا خواندن هوشیار باشد. سیستمی مانند FITDRIVE را می توان در خودروهای خودران برای نظارت بر افراد داخل و اطمینان از هوشیاری کافی برای مداخله استفاده کرد.

حمل و نقل ایمن تر

کمک به اطمینان از هوشیاری رانندگان وسایل نقلیه سنگین پشت فرمان، تمرکز پروژه دیگری بود که توسط اتحادیه اروپا تامین می شد.

به نام i-DREAMS، پس از چهار سال در آوریل 2023 به پایان رسید و راهی برای اطلاع رانندگان کامیون در هنگام شروع رانندگی در راه های ناایمن ارائه کرد. خودروهای سنگین 14 درصد از کل تلفات جاده ای در اتحادیه اروپا در سال 2020 را تشکیل می دهند.

این پروژه 13 شریک از هشت کشور از جمله اتریش، بلژیک، یونان، هلند و اسلوونی را گرد هم آورد. این شرکت آزمایشاتی را بر روی 600 راننده در سایت های پنج کشور انجام داد.

تیم پروژه با استفاده از داده های وسایل نقلیه، راننده و محیط اطراف، یک معیار آماری از زمان کنترل راننده را ایجاد کرد و در غیر این صورت، یک هشدار صوتی از طریق یک برنامه گوشی هوشمند به فرد ارسال کرد.

هنگامی که شخصی خیلی نزدیک به وسیله نقلیه جلویی رانندگی می کرد، به خصوص زمانی که جاده خیس بود، یک سیگنال ارسال می شد.

این برنامه همچنین می تواند رانندگان را راهنمایی کند تا بهتر عمل کنند. در طول پروژه، امتیازاتی به رانندگان آزمایشی بر اساس میزان خوب رانندگی آنها تعلق می گرفت.

تام بریج، که رهبری i-DREAMS و استاد بخش مهندسی ترافیک در دانشگاه هاسلت بلژیک است، گفت: «سیگنال های صوتی کیفیت رانندگی رانندگان آزمایشی را بهبود می بخشد. “کیفیت رانندگی برای آن دسته از رانندگانی که در برنامه آموزش دیده بودند، حتی بیشتر بهبود یافت.”

ضمانت بیمه

این برنامه در حال حاضر توسط برخی از مشاغل استفاده می شود.

به عنوان مثال، یک شرکت بیمه از این برنامه برای نظارت بر رانندگان کامیون های بیمه شده خود استفاده می کند – به ویژه در حمل و نقل هایی که شهرت ضعیفی دارند.

برخی از شرکت ها، به ویژه آنهایی که نرخ تصادفات بالاتر از حد متوسط ​​دارند، دسترسی کمتری به بیمه مقرون به صرفه دارند.

برنامه i-DREAMS به این گونه حمل و نقل ها امکان می دهد تا زمانی که همه رانندگان آنها از این برنامه استفاده می کنند بیمه شوند.

سازندگان خودرو همچنین ممکن است در آینده از این فناوری برای بررسی اینکه آیا رانندگانی که از کروز کنترل استفاده می کنند، به ویژه در شرایط خطرناک توجه دارند یا خیر استفاده کنند.

بریج گفت: «ما باید راننده را وادار کنیم تا ایمن تر رانندگی کند، به ویژه اکنون که خودروها تا حدی مستقل می شوند.

ارائه شده توسط Horizon: The EU Research & Innovation Magazine

نقل قول: زنگ بیدارباش: کاهش تصادفات جاده ای با هشدارهای سفارشی راننده (2024، 11 آوریل) بازیابی شده در 11 آوریل 2024 از https://techxplore.com/news/2024-04-road-accidents-customized-driver.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.



منبع

بخوان  کنترل یک سگ رباتیک از فضا