کشف دو سیاره فراخورشیدی در آخرین نفس های «کپلر»

الیزه اینچا (Elyse Incha)، از پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین-مدیسن (UW–Madison) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این سیاره‌ها، نمونه‌های نسبتا متوسطی در طرح‌های بزرگ رصدهای کپلر هستند، اما آنها از این جهت هیجان‌انگیز به شمار می‌روند که کپلر آنها هستند. را در چند روز آخرین عملیات خود مشاهده کرد. این موضوع نشان می‌دهد که کپلر چقدر در شکار سیاره‌ها، حتی در پایان عمرش خوب بوده است.

هر دو سیاره کشف شده، کوچکتر از سیاره نپتون هستند. پژوهشگران می‌گویند که این سیاره‌ها توسط جو گرم و ضعیف احاطه شده و احتمالا غیرقابل سکونت هستند. سومین مورد است که دور ستاره‌ای شبیه به خورشید به نام «EPIC ۲۴۵۹۷۸۹۸۸» می‌چرخد، هنوز تایید نشده است.

این گروه پژوهشی برای این موضوع که دیده‌شده است، واقعاً سیاره هستند و برای مثال، دو ستاره نزدیک در حال چرخش نبوده‌اند، با کیفیت پایین‌تری که کپلر بیش از یک هفته پیش از پایان عمر خود جمع‌آوری کرده بود، بررسی می‌کردند.

یک سال بعد، راه حلی را اجرا کردند که از دو چرخ سالم تلسکوپ و راندنگرهای آن، برای حفظ کمی ناپایدار، می‌توان استفاده کرد. کپلر چهار سال دیگر مقاومت نشان داد و طی یک ماموریت جدید به نام «K2»، هر 80 روز یک بار به بخش‌های گوناگونی از آسمان خیره شد. کپلر در این ماموریت، صدها سیاره فراخورشیدی دیگر را کشف کرد.

نتایج این پژوهش در مجله MNRAS به چاپ رسید.

در این مجموعه اطلاعاتی که شامل ۳۳ هزار ستاره دیگر بود، سه سیاره فراخورشیدی در اطراف سه ستاره کم‌نور بود که دو سیاره به دور ستاره‌های کوتوله سرخ می‌چرخند و ستاره‌شناسان آنها را «مینی نپتون» (مینی نپتون‌ها) می‌نامند. یکی از آنها K2-416 ب نام دارد که 2.6 برابر پهن‌تر از زمین است و هر 13 روز زمینی یک بار به دور ستاره‌اش می‌چرخد و دیگری K2-417 ب نام دارد که سه برابر پهن‌تر از زمین است و هر 6.5 روز روز. به دور ستاره خود میچرخد.

بخوان  نشانگر زیستی ولع کشف شد

انتهای پیام



منبع

گروهی از ستاره‌شناسان از کشف دو سیاره فراخورشیدی به اندازه سیاره نپتون در آخرین داده‌های «تلسکوپ فضای کپلر» خبر داده‌اند.

تلس کپلر در مارس ۲۰۰۹ پرتاب شد تا در یک مامورکوپیت اولیه که انتظار می‌رفت ۳.۵ سال طول بکشد، ۱۵ هزار ستاره منتخب را در صورت فلکی ماکیان (Cygnus) بررسی کند. این تلسکوپ، افت نور ستارگان را ثبت کرد که سیاره‌های در حال چرخش را نشان می‌داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی کپلر (کپلر فضایی تلسکوپ) ناسا که نزدیک به پنج سال پیش، چشم قدرتمند خود را بسته، حتی در حالی که نفس‌های آخر خود را می‌کشید، به یافتن سیاره‌های فراخورشیدی ادامه داد.

اندرو واندربورگ (Andrew Vanderburg), استاد فیزیک موسسه اخترفیزیک و تحقیقات فضای کاولی (KIAA) در دانشگاه MIT و از پژوهشگران این پروژه گفت: جستجوی آخرین اطلاعات را که می‌توانستیم، از این داده‌ها بیرون بیاوریم و در چند روز گذشته، مشاهداتی کردند. کپلر جمعآوری کرده بود، پیش رفته‌ایم.

چهار سال اول کپلر در به آرامی گذشت، اما دو چرخ از چهار چرخ آن که برای رفتن به رصدخانه به سمت هدفش نیاز داشت، در سال ۲۰۱۳ از کار افتادند و کپلر دیگر قادر به دیدن دقیق روی ستاره‌ها نبودند.

این نمونه‌های به درستی، تنها سیاره‌شیدی هستند که در مجموعه‌های نهایی تلسکوپ کشف شده و همین امر هستند، آنها را می‌توان از تمام سوخت‌ها و پایان عمر خود در سال ۲۰۱۸، نگاه کرد.

در توضیح این پروژه جدید آمده است: در اوت ۲۰۱۸، قدرت رصد کپلر به قدری بدتر شد که کمپین یک‌ماهه «K2 Campaign ۱۹» که چرخه رصد نهایی کپلر بود، تنها یک هفته بود که با کیفیت بالا به دست بیاورد.

بخوان  توسعه منطقه نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر

گروهی از اخترفیزیک‌دانان و ستاره‌شناسان که آخرین ارسال‌شده توسط کپلر را بررسی می‌کنند، می‌گویند دو سیاره جدید و یک سیاره احتمالی را پیدا کرده‌اند که از نزدیک به سه ستاره کم‌نور در فاصله حدود ۴۰۰ سال نوری از زمین می‌چرخد.