کشف یک ماده شیمیایی برای فریب موش‌ مزاحم!

این فرومون روی موش‌های وحشی که می‌تواند مشکلاتی را در شهرها ایجاد کند نیز کارآمد بود. یک موش وحشی معمولی می‌خواهد از یک شیء جدید ناشناخته دوری کند. حتی اگر حاوی غذا باشد، اما محققان سینی‌های غذا را در مکان‌های گوناگونی قرار می‌دهند که یکی از آنها حاوی ۲-متیل‌بوتیریک اسید بود، موش‌ها آنقدر شجاع بودند که غذای بیشتری را از آن سینی بخورند.

کشف یک ماده شیمیایی برای فریب موش‌ مزاحم!

تصاویر میکروسکوپی از «آمیگدال» مغز موشها در زمان انتشار یا عدم انتشار فرومون

دکتر «یاسوشی کیوکاوا»(Yasushi Kiyokawa)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در دو مکان متفاوت آزمایش کردیم تا ببینیم آیا موش های وحشی به ۲-متیل بوتیریک اسید پاسخ می دهند یا خیر. مانند موش‌های آزمایشگاهی آنها واکنش نشان دادند. ۲-متیل‌بوتیریک اسید، ترس آنها را نسبت به چیزهای جدید کاهش داد.

آزمایش در شرایطی که موش‌ها معمولاً با شنیدن صدای بوق همراه با شوک الکتریکی خفیف می‌رسیدند، اما موش‌هایی که فرومون را انجام می‌دادند، رفتار نشان دادن ترسیدند. همچنین، احتمال ورود موش‌ها به محفظه‌هایی که می‌دانستند می‌توانند فرومون کنند را استشمام کنند، بیشتر از ورود به محفظه‌هایی که در آن فرومون وجود نداشت.

انتهای پیام



منبع

نتایج پژوهشگران نتایج این آزمایش را نشان داد که اسید ۲-متیل بوتیریک در اندک روی موشها کار می‌کند، می‌تواند برای کنترل آفت‌ها استفاده شود. از این فرومون می‌توانم برای فریب دادن موش‌های شهری و گیر انداختن آنها در تله‌های غیر کشنده استفاده کنم. با کمک این روش می‌توانم موش‌ها را آرام نگه دارم تا از مناطقی که باعث ایجاد مزاحمت شده‌اند، خارج شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانش «دانشگاه توکیو» (UTokyo)، نوعی «فرومون» (فرومون) را کشف کرده‌اند که موش‌ها را آرام می‌کند و میزان احتیاط آنها را کاهش می‌دهد. فرومون به ترکیبات بیولوژیکی آزاد شده در هوا گفته می شود که جوندگان برای تبادل اطلاعات از آنها استفاده می کنند.

هدف پژوهشگران این بود تا از فرومون‌های طبیعی موش‌ها استفاده کنند. آنها یکی از این ترکیبات را می‌شناختند که وقتی از بدن موش‌های آرام آزاد می‌شوند، کمک می‌کنند تا موش‌های اطراف آن‌ها کمتر بترسند و آرام‌تر شوند.

موش‌ها بسیار زیرک هستند و در فرار از دستگیری خوب عمل می‌کنند اما می‌گیرند موش را به زودی ساده‌تر کنند.

وی افزود: این مهم است زیرا وجود ترس از چیزهای جدید یا «نئوفوبیا» (Neophobia) در موش‌های شهری، تولید تله‌های بیماری را بسیار می‌کند. من معتقدم که با مطالعه زندگی اجتماعی موش‌ها ممکن است بتوانیم اطلاعات را در مورد موضوعات اجتماعی انسان کشف کنیم. یکی از انگیزه‌های ورای موضوع پژوهش ما این است که پدیده‌ها را با جزئیات بیشتر از پیش بررسی می‌بینید و نشان می‌دهد که موش‌ها می‌توانند به وضعیت عاطفی اطرافیان خود بپردازند.

فرومونی که توسط یک موش آرام آزاد می‌شود و بر موش‌های دیگر تأثیر می‌گذارد، «۲-متیل‌بوتیریک اسید» (۲MB) است. زمانی که این فرومون روی موش‌های آزمایشگاهی آزمایش شد، آنها را آرام‌تر کرد.

پژوهشگران برای یافتن فرومونی که این اثر را می‌کند، یک موش آرام را بیهوش کردند تا از انسان نگران نباشند. سپس، از آب برای جذب دهها با ترکیب آزاد شده از بدن موش استفاده کردند.

بخوان  خطر خطرناک سیارک ۴ میلیون ساله برای زمین