۵ آزمایش منتخب ناسا برای مطالعه خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۴

عبور ماهانه از خورشید، بخش‌های متفاوتی از مناطق فعال را در زمان‌های مختلف می‌پوشاند و به بررسی امکان می‌دهد تا نتایج نوری را تشخیص دهد. این گروه پژوهشی از «تلسکوپ رادیویی گلدستون اپل ولی»(GAVRT) برای انجام تغییرات در تشعشعات رادیویی ساطع‌شده از مناطق فعال در طول هر دو خورشیدگرفتگی در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ خواهد شد. این روش که اولین بار در خورشیدگرفتگی مه ۲۰۱۲ مورد استفاده قرار گرفت، جزئیاتی را در مورد خورشید انجام داد که در غیر این صورت قادر به تشخیص آنها نبودند.

4. رنگتابش خورشید بر لایه‌های جو بالای زمین

در خلال خورشیدگرفتگی کامل سال ۲۰۲۴ و خورشیدگرفتگی اکتبر امسال، «ناتانیل فریسل»(Nathaniel Frissell) پژوهشگر «دانشگاه اسکرانتون»(University of Scranton)، از اپراتورهای رادیویی هام دعوت می‌کند تا در رقابت «SEQP» شرکت کنند. آنها در این رقابت می‌خواهند تا تعداد زیادی تماس رادیویی را با اپراتورهای دیگر در مکان‌های متفاوتی انجام دهند. اپراتورهای رادیویی نشان می‌دهند که معلومات آنها چقدر قوی هستند و چقدر برای مشاهده تغییر یونوسفر در طول خورشید گرفته‌ها پیش می‌روند. آزمایش‌های مشابه در گذشته داده‌اند که تغییرات رخ در الکترون یونوسفر به دلیل گیرافتادگی، تأثیرات قابل‌توجهی را بر روی حرکت امواج رادیویی دارد.

در طول گرفتن کامل، ماه کاملاً چهره خورشید را می‌پوشاند و می‌توان دید بیرونی خورشید موسوم به تاج را به خورشید می‌کند.

انتهای پیام



منبع

تاریک‌ترین قسمت سایه این خورشیدگرفتگی، از چند مکان مجهز به رادارهای «شبکه رادار سوپر دوآل اورال» یا «سوپردارن» (SuperDARN) عبور می‌کند. این شبکه، شرایط جوی فضا را در لایه‌های بالای زمین رصد می‌کند. بنابراین، خورشیدگرفتگی یک فرصت به‌فرد را برای مطالعه تأثیر تشعشعات خورشیدی بر لایه‌های بالای جو زمین در طول خورشیدگرفتگی می‌دهد.

بخوان  دلیل انصراف ماسک از خرید توئیتر، جنگ جهانی سوم بوده است

یک پروژه با استفاده از هواپیمای تحقیقاتی «دابلیوبی-۵۷»(WB-57) ناسا تصاویر خورشیدی را از ارتفاع ۵۰ هزار فوتی سطح زمین گرفت. پژوهشگران امیدوار هستند که با ثبت این تصاویر در بالای جو زمین دریای میان منابع را از ساختارهای و پایینی تاج خورشیدی ببینند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، خورشیدگرفتگی کامل قرار است بخش‌هایی از آمریکای شمالی را تاریک کند زیرا ماه در هشتم آوریل ۲۰۲۴ برای چند دقیقه جلوی نور خورشید را خواهد گرفت. خورشیدگرفتگی، یک فرصت مطالعه به‌فرد را برای خورشید، زمین و محیط‌های میان آنها به دانشمندان می‌دهد.

«پگ لوس» (Peg Luce)، سرپرست بخش هلیوفیزیک در «اداره مأموریت علمی» (SMD) ناسا گفت: هفت سال پس از آخرین خورشیدگرفتگی کامل آمریکا، ما بسیار هیجان انگیز هستیم تا پنج پروژه جدید را انتخاب کنیم که خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۴ را اعلام کنیم. مطالعه خواهند کرد. ما هیجان‌زده هستیم که ببینیم این آزمایش‌های جدید چه چیزی را در مورد خورشید ما و تأثیر آن بر زمین نشان می‌دهند.

2. تصویربرداری هوابرد و مشاهدات بررسی‌سنجی تاج خورشیدی

1. تعقیب خورشیدگرفتگی با هواپیماهای تحقیقاتی ناسا در ارتفاع بالا

هواپیماهای دابلیوبی-57 ناسا، دوربین ها و وسایل نقلیه که ترکیب نور را بررسی می کنند، به پرواز در می آورند تا اطلاعات بیشتری درباره دما و ترکیب شیمیایی تاج خورشیدی و فوران جرم از تاج به دست بیاورند. پژوهشگران امیدوارند با پرواز در امتداد مسیر خورشیدگرفتگی، زمان خود را در سایه ماه بیش از دو دقیقه افزایش دهند.

5. آشکارتر بر مناطق فعال مغناطیسی خورشید

3. اپراتورهای رادیویی آماتور

«تانگاسامی ولوسامی»(Thangasamy Velusamy) دانشمند «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا، مربیان «مرکز تحقیقات آموزشی لوئیس»(LCER) در جنوب کالیفرنیا و شرکت‌کنندگان برنامه علمی شهروندی «سولار پاترول» (Solar Patrol) در خورشیدگرفتگی‌ها، مناطق آینده فعال خورشید را مشاهده خواهید کرد. مناطق فعال، نواحی پیچیده مغناطیسی هستند که در حالی که ماه بر فراز آنها حرکت می‌کند، روی لکه‌های خورشیدی شکل می‌گیرند.

بخوان  تنها مصرفی که حتی لذت مقطعی هم ندارد

پژوهشگران این پروژه امیدوارند که مشاهدات آنها، اطلاعات را در مورد ساختارهای تاج خورشیدی، منابع جریان ثابت ذرات منتشر شده از خورشید و باد خورشیدی ارائه دهنده ارائه دهند. این گروه پژوهشی توسط «شادیه حبال»(شادیه حبال)، پژوهشگر «دانشگاه هاوایی»(University of Hawaii) هدایت می‌شود.

«کلی کورک» (Kelly Korreck)، دانشمند «مرکز فرماندهی ناسا» (NASA Headquarters) گفت: تحقیقاتی را که از خورشیدگرفتگی‌ها برای اکتشافات علمی استفاده می‌کنند، گفت. خورشید گرفتگی‌ها به ما کمک کردند تا هلیوم را برای اولین بار کشف کنیم، شواهدی را در نظریه نسبیت عام ارائه کرد و به ما امکان داد که خورشید بر جو فوقانی زمین را بهتر درک کنیم.

در این گزارش، به بررسی پنج پروژه منتخب ناسا می‌پردازیم.

ناسا برای استفاده از این فرصت، پنج پروژه علمی میان‌رشته‌های را برای بررسی برداشت‌شده در سال ۲۰۲۴ تامین خواهد کرد. این پروژه‌ها که توسط پژوهشگران موسسات دانشگاهی مختلف هدایت می‌شوند، خورشید و تأثیر آن بر روی زمین را با تجهیزات مختلف از جمله دوربین‌های نصب‌شده روی هواپیماهای تحقیقاتی در ارتفاع بالا، رادیوهای آماتور موسوم به «رادیو هام» و تجهیزاتی از این دست بررسی قرار می‌دهند. دو نمونه از این پروژه ها، مشارکت دانشمند را نیز می کنند.

ناسا پنج آزمایش را برای مطالعه خورشیدگرفتگی در سال ۲۰۲۴ انتخاب کرده اند که هر کدام از آنها روش متفاوتی را برای بررسی این پدیده طبیعی در پیش گرفته شده است.

این پروژه به سرپرستی «بهارات کوندوری»(Bharat Kunduri) پژوهشگر موسسه «ویرجینیا تک»(Virginia Tech)، از سه رادار سوپردارن برای مطالعه یونوسفر در طول گرفتن خورشیدی استفاده خواهند کرد. گروه‌های اندازه‌گیری‌ها را با پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط مدل‌های رایانه‌های مقایسه خواهند کرد تا به پرسش‌هایی درباره نحوه واکنش یونوسفر به خورشیدی می‌دهند.

بخوان  استفاده از سلاح‌های مخفی کروکودیل‌ها در مقابل‌های قارچی کشنده

انرژی خورشیدی در قسمت بالای جو ما، الکترون‌ها را از اتم‌ها بیرون می‌کشد و این ناحیه را دارای بار الکتریکی یا یونیزه می‌کند. این منطقه موسوم به یونوسفر می‌تواند به ارتباطات رادیویی کمک کند تا مسافت‌های طولانی را طی کنند. یکی از این نمونه‌ها، ارتباطات رادیویی در میان اپراتورهای رادیویی آماتور یا هام در سراسر جهان هستند. با وجود این، زمانی که ماه در طول یک خورشیدگرفتگی، چهره خورشید را می‌پوشاند، یونوسفر می‌تواند به طور قطع تغییر کند و بر این ارتباطات تأثیر بگذارد.

۵ آزمایش منتخب ناسا برای مطالعه خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۴

این مشاهدات که با یک دوربین در نور فروسرخ و مری با وضوح بالا و سرعت بالا ثبت می‌شوند، می‌توانند به بررسی یک حلقه غبار در اطراف خورشید و جستجوی سیارک‌هایی بپردازند که ممکن است به خورشید بچرخند، کمک کنند. این پروژه توسط «امیر کاسپی»(امیر کاسپی)، پژوهشگر «موسسه تحقیقات جنوب غربی»(SwRI) در سن آنتونیو هدایت می‌شود، پروژه موفق کاسپی را در سال ۲۰۱۷ و مجموعه‌ای از دوربین‌های جدید را به کار می‌برد.