کشف یک موجود عجیب با ۲۴ چشم در هنگ کنگ

انتهای پیام



منبع

گفتنی است عروسی جعبه‌های استرالیایی سمی‌ترین حیوان در جهان در نظر گرفته می‌شود.

این مطالعه در مجله علمی Zoological Studies منتشر شده است.

این ذخیره‌گاه دارای تالاب‌هایی با استخرهای کم‌عمق است که به رودخانه شام‌چون، رودخانه شان‌پوی و تین‌شویی و نولا می‌ریزد.

جیان‌ون می‌گوید: این گونه در حال حاضر فقط در مای شناخته شده است. ما معتقدیم که این گونه در آبهای مجاور نیز پراکنده شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک موجود مرموز با ۲۴ چشم در برکه‌ای گل آلود در هنگ کنگ کشف شده است.

اما آنچه گفته شد، این عروس تازه کشف شده ۲۴ چشم دارد که به طور مساوی به چهار گروه شش‌تایی تقسیم می‌شوند و درون یک فرورفتگی حسی به نام روپالیوم در هر طرف سر آن قرار دارند.

کشف یک موجود عجیب با ۲۴ چشم در هنگ کنگ

کشف یک موجود عجیب با ۲۴ چشم در هنگ کنگ

وقتی یکی از شاخک‌های این نوع عروس دریایی به پوست انسان برخورد می‌کند، اقدام به پمپاژ یاخته گزنده به همراه زهر به درون پوست قربانی می‌کند که باعث درد و سوزش شدید می‌شود. مکان با محلول سرکه برای غیرفعال نمودن یاخته‌های گزنده تشخیص نشده و همچنین جلوگیری از انتشار سموم اضافی بسیار قوی است. هر، برخی از تحقیقات خلاف این موضوع را نشان می‌دهند که چند مورد انتقاد و عدم صحت ادعا قرار گرفته است.

این موجود تازه کشف شده دارای سه شاخک به طول ۱۰ سانتی‌متر در گوشه‌های بدن خود است.

نوع نر و ماده این عروس دریایی جعبه‌های هر دو در سال ۲۰۲۲ از این تالاب جمع شدند.

عروسک جعبه‌هایی که به خاطر شکل بدن‌های خاص این گونه نام‌گذاری می‌شوند، شاخک‌هایی مانند دارت‌های سمی است که سمی را آزاد می‌کند که می‌تواند باعث فلج شدن، ایست قلبی و حتی مرگ شود و همه اینها در چند دقیقه پس از نیش زدن رخ می‌دهند.

بخوان  انتخاب یک نام شگفت انگیز برای سیارک هدف کاوشگر ناسا

این گونه جدید از خانواده «عروس‌های دریایی جعبه‌ای»(box jellyfish) است که بدن شفافی را کمتر از یک اینچ و سه شاخک بلند می‌کند.

این گونه نزدیکی با گونه‌های جامائیکا، فلوریدا، سنگاپور، استرالیا و هند دارد.

سازمان هنگام رصد شرایط آب این تالاب، این موجود را کشف کردند و دریافتند که این یک گونه کاملاً جدید از عروسی های دریایی است.

پروفسور کیو جیان‌ون پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: عروس دریایی جعبه‌های دریایی در آب‌های دریایی چین به‌دست می‌آید و می‌داند که این کشف نشان‌دهنده «تنوع غنی» حیات دریایی در اطراف هنگ‌کنگ است.

گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه باپتیست هنگ کنگ(HKBU) این حیوان دریایی را به مدت سه سال بررسی کردند و تعداد فزاینده‌های آنها را در آب شور استخرهای پرورش میگو در ذخیره‌گاه طبیعی Mai Po ظاهر می‌شود.

این اولین گونه از عروس‌های کشتی‌های دریایی در آب‌های چین و چهارمین گونه از خانواده Tripedaliidae است که شامل تعدادی از سمی‌ترین حیوانات دریایی در آب‌های استوایی است.

هیچ‌کدام از آمارهای رسمی وجود ندارد، اما تخمین زده‌شده‌اند که سالانه بیش از صد نفر با نیش‌های مختلف این نوع عروسی را در سراسر جهان کشته می‌شوند. طبق معیارهای بنیاد ملی علوم آمریکا، تنها در فیلیپین سالانه ۴۵ انسان توسط این حیوان می‌شوند. حداقل ۵۱ گونه از عروسی‌های جعبه‌های تا سال ۲۰۱۸ شناخته‌شده‌اند که اکنون با کشف این عضو جدید، یک عضو به خانواده آنها اضافه شده است.

دانشمندان این عروس‌های دریایی را از این تالاب جمع آوری کردند و دی‌ان‌ای و بافت آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند و با یک جانوری جدید مواجه شدند.

بخوان  دلیل اهمیت ماموریت آرتمیس ناسا

عروسی جعبه جعبه های جانوری از رده‌زیان ((Cubozoa) در شاخه مرجانیان است. این جانور کشنده ژلاتینی به اندازه یک توپ فوتبال است و تا شاخک با طول 4.5 متر دارد. انسان است.

این گونه جدید تنها گونه شناخته شده از نوع خود در این منطقه است و آن را به افتخار منطقه‌ای که در آن یافت شده Tripedalia maipoensis نامیده شده است.

عروس‌های جعبه‌ای معمولاً ۲۴ چشم دارند و می‌گویند که دو گونه از آنها عدسی‌هایی دارند که امکان تشکیل تصویر را برایشان فراهم می‌کنند، در حالی که چهار گونه دیگر فقط می‌توانند نور را حس کنند.

عروسی جعبه‌های می‌تواند در حین شنا به سرعت چهار گره درآید، در حالی که انواع دیگر آن تنها در جریان آب شناور می‌شوند.

یک ساختار صاف پدالی در پایه هر شاخک مانند یک پاروی قایق به نظر می‌رسد و به عروسی می‌رسد وقتی بدن خود را منقبض می‌کند، رانش‌های قوی ایجاد می‌کند و این ویژگی به آن کمک می‌کند تا سریعتر از انواع دیگر عروس‌های دریایی. .

محققان برای اولین بار در یک تالاب در هنگ کنگ موجودی عجیب با ۲۴ چشم کشف کردند که مشخص شد یک نوع جدید از عروس‌های دریایی فوق سمی است.