کم‌هزینه‌ترین سیستم جذب کربن در آمریکا رونمایی شد

هلدبرانت فناوری استفاده از این فناوری باعث کاهش انتشار گلخانه‌های می‌شود و همچنین می‌تواند به توسعه فناوری‌های جذب کربن و ایجاد مواد حاوی دی‌اکسید کربن کمک کند. با وجود چنین بازاری، کربن به دست آمده توسط فناوری‌های جذب مستقیم از هوا را بهتر می‌توان به موادی با عمر طولانی‌تر تبدیل کرد.

«دیوید هلدبرانت» (David Heldebrant)، آزمایشگاه شیمیدان پاسیفیک و سرپرست این گروه پژوهشی، کار سیستم جدید را با بازیافت مقایسه می‌کند. همانگونه که می‌توان بین مواد یک بار مصرف و قابل بازیافت یکی را انتخاب کرد، کربن نیز قابل بازیافت است.

آزمایشگاه ملی ملی شمال غربی پاسیفیک معتقدند که متانول می‌تواند این کار را کند. متانول، کاربردهای بسیاری به عنوان سوخت و حلال دارد و یک عنصر مهم در پلاستیک، رنگ، مصالح ساختمانی و قطعات خودرو به شماره می‌رود. تبدیل دی‌اکسید کربن به مواد سودمندی مانند متانول، مسیری را برای نهادهای صنعتی فراهم می‌کند تا کربن خود را جذب کنند و آن را تغییر دهند.

به دام انداختن دی‌اکسید کربن از شناور شدن آن در جو، یکی از روش‌های کلیدی کاهش گرمای جهانی است. با وجود این، ایجاد انگیزه برای به کارگیری جذب فناوری در کربن بزرگترین نمونه گازهای گلخانه‌ای، پیشروی مهمی به شماره می‌رود. هزینه بالای فناوری، یک مانع بلندمدت برای استفاده از آن است.

این سیستم جدید به گونه‌های طراحی شده است که در نیروگاه‌های ذغال‌سنگ، گاز یا زیست‌توده و همچنین کوره‌های سیمان و کارخانه‌های فولاد قرار دارند. سیستم با استفاده از حلال جذب ساخته‌شده در آزمایشگاه پاسیفیک، مولکول‌های دی‌اکسید کربن را پیش از انتشار می‌کند. سپس آنها را به مواد سودمند و قابل فروش تبدیل می‌کند.

بخوان  به روز رسانی ویندوز 10 باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود - از جمله خرابی های بد

ایجاد متانول از دی‌اکسید کربن، کار وجود دارد اما با استفاده از کربن و سپس تبدیل آن به سیستمی که دائما جریان دارد، جدید است. جذب و تبدیل به سنتی، به عنوان دو مرحله مجزا رخ می‌دهند و توسط شیمی منحصربه‌فرد و غیرمکمل هر فرآیندی از هم جدا می‌شوند.

دانش‌آموزان آمریکایی در جدیدترین جستجوی خود را می‌توانند کم‌هزینه‌ترین سیستم کربن جذب را ابداع کنند.

هلدبرانت گفت: این اساسا همان چیزی است که ما می‌خواهیم در اینجا انجام دهیم. به جای نفت از زمین برای ساختن این مواد شیمیایی، ما تلاش می کنیم این کار را با دی اکسید کربن گرفته شده از جو یا کارخانه های ذغالسنگ انجام دهیم تا بتوانیم آن را به محصولات سودمندی تبدیل کنیم. در این روش، کربن زنده نگه داشته می‌شود. بنابراین، این گونه نیست که آن را مانند شیشه، لوازم و پلاستیک از زمین بیرون بکشید، یک بار استفاده کنید و آن را دور بیندازید.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينمگ، نیاز به یک فناوری که کربن دی‌اکسید را جذب کند و حذف کند یا تغییر دهد، با رسیدن به هر مولکول دی‌اکسید کربن به جو زمین، بیشتر احساس می‌شود. پژوهشگران «آزمایشگاه ملی شمال غربی پاسیفیک» (PNNL) در «وزارت انرژی آمریکا» (DOE) برای نیاز به این هدف، نقطه عطف را برای جستجوی خود در مقرونبه‌صرفه‌تر و ایجاد جذب کربن ایجاد کرده‌اند. آنها سیستم‌های جدید را ابداع کرده‌اند که دی‌اکسید کربن را به طور مستقیم جذب می‌کند و آن را به متانول تبدیل می‌کند که یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی جهان به شمار می‌رود. این سیستم، کم‌هزینه‌ترین سیستم جذب کربن به شماره می‌رود که تا امروز ساخته شده است.

بخوان  دیدار فضانوردان عربستان با ولیعهد عربستان قبل از اعزام به ایستگاه فضایی

هلدبرانت گفت: ما در نهایت مطمئن هستیم که یک فناوری می‌تواند هر دو مرحله را به خوبی انجام دهد. تبدیل فناوری معمولی به دی‌اکسید کربن بسیار خالص نیاز دارد. سیستم جدید ما، اولین سیستمی است که متانول را از دی‌اکسید کربن کثیف تولید می‌کند.

این پژوهش، در مجله «Advanced Energy Materials» به چاپ رسید.