اگر زمانی را به خاطر دارید که اینستاگرام تعداد زیادی فیلتر قدیمی بود و پینترست شبکه اجتماعی بزرگ بعدی بود، شاید Vine را به یاد بیاورید – برنامه ویدیویی کوتاهی که وارد شد. ده سال پیش امروز (در برگه جدید باز می شود).
Vine TikTok اصلی بود که سه سال قبل از اپلیکیشنی که اکنون بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه دارد راه اندازی شد. Vine حتی قبل از اینکه در چنین روزی در سال 2013 راه اندازی شود به عنوان “روشی جدید برای اشتراک گذاری ویدئو” در شبکه اجتماعی توسط توییتر خریداری شد. پس چه مشکلی پیش آمد؟ و چرا ممکن است توییتر، حداقل به گفته ایلان ماسک، به فکر بازگرداندن شبکه ویدئویی شش ثانیه ای باشد؟
Vine در زمان بیگناهتری برای رسانههای اجتماعی وارد شد، زمانی که «کسب درآمد» یک فکر بعدی بود و سامسونگ گلکسی S3 با صفحه نمایش 720p (نفسزده) خود بر بازار گوشیهای هوشمند حکومت میکرد. ویدیوی اجتماعی چیز جدیدی بود و Vine خیلی جلوتر از زمان خود بود. این زمینه را برای TikTok و Instagram Reels ایجاد کرد، اما تنها سه سال بعد در سال 2016 از بین رفت – عمر بسیار کوتاهی برای شبکهای که بر اساس ویدیوهای حلقهای شش ثانیهای ساخته شده بود.
امثال TikTok چماق آن را گرفتهاند، اما کسانی که Vine را به خاطر میآورند، شیوهای را که طنز عجیب و غریب اینترنت اوایل دهه 2010 را به تصویر میکشید به خاطر خواهند آورد – و حتی به اشکال جدیدی از ویدئو آرت اشاره کرد، قبل از اینکه اسپانسرها و رقابت اجتنابناپذیر از راه برسد. برای ارسال واین به کتاب های تاریخ سقوط کرد.
یک ترکیب پربار
جذابیت بزرگ Vine این بود که به شما امکان میداد به راحتی ویدیوهای شش ثانیهای حلقهای را بگیرید و به اشتراک بگذارید. این ایده ساده که به ویدیوهایش حسی شبیه به گیف می داد، اکنون به طرز مضحکی ساده به نظر می رسد، اما در سال 2013 منحصر به فرد بود – و آن را به بهترین گزینه برای توییتر تبدیل کرد که آن را در سال 2012 خرید.
رابط کاربری عالی Vine نیز به جذابیت آن افزوده است. برای ضبط یک Vine، فقط باید انگشت خود را در جایی روی صفحه نگه دارید – و همچنین می توانید متوقف شوید و شروع به برش دادن کلیپ خود به یک ویدیوی برجسته کوتاه کنید، با یک نوار پیشرفت که مدت زمان باقی مانده را به شما نشان می دهد.
محدودیت های قالب – در ابتدا حداکثر شش ثانیه، با حلقه خودکار – به Vine کمک کرد تا با سازندگان کنار بیاید و آن را از اینستاگرام که کلیپ های 15 ثانیه ای آن لوپ نمی شد، متمایز کرد.
در ابتدا، این یک زمین بازی برای خلاقیت بود، با گیف های بی نهایت حلقه (در برگه جدید باز می شود) و سینماگراف ها – یا عکس های ثابت با حرکات جزئی مکرر – تبدیل به یک قالب جدید محبوب شدند که به ناچار در اواسط دهه 2010 به یکی از اجزای اصلی کمپین های بازاریابی تبدیل شدند.
اما از آنجایی که Vine تا سال 2015 به اوج 200 میلیون کاربر رسید، برخی از کاربردهای ویدئویی فرم کوتاه را که امروزه بیشتر آشنا هستند نیز محبوب کرد. صحنههای کمدی کوتاه، شیرینکاریهای خیابانی اجرا شده، و میمهای نقلقولشده، همگی واین را به TikTok اصلی تبدیل کردند – و به آن کمک کردند تا برخی از بزرگترین ستارههای رسانههای اجتماعی امروزی مانند لوگان پل و شاون مندز را به دنیا بیاورند. متأسفانه، Vine نیز واقعاً برنامه ای برای کمک به جلوگیری از پرش آن ستاره ها به شبکه های رقیب نداشت…
چه چیزی اشتباه پیش رفت؟
نابودی سریع Vine در عرض تنها سه سال به دلیل افزایش شدید رقابت رقبا – از جمله اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و در نهایت TikTok – همراه با ناتوانی آن در ارائه انگیزه مالی به سازندگان برای ماندن در این پلتفرم بود. بنیانگذاران جانشینانی مانند هادل و بایت ساختند، اما تلاش کردند در فضایی که به طور فزایندهای پر آب میشد برجسته شوند.
روس یوسوپوف، یکی از بنیانگذاران Vine (که همچنین HQ Trivia، یک بازی موبایلی را که در سال 2017 افزایش یافت) تأسیس کرد، اظهار داشت. در توییتر (در برگه جدید باز می شود) این برنامه “به سازندگان کمکی به کسب درآمد نکرد” و همچنین “روند ویدئوی همگام سازی لب را به عنوان یک مورد استفاده واقعی برای ساختن ندید”. با خرید Musical.ly (برنامهای برای همگامسازی با لبها) و در نهایت تبدیل آن به TikTok، دومی به خود سوخت موشک موسیقی داد که آن را به سریعترین برنامه در حال رشد تاریخ تبدیل کرد.
در حالی که به نظر میرسد TikTok اکنون به دوردستها رفته است، توییتر میتواند به دنبال بازگرداندن Vine باشد – اگرچه این نیز میتواند یکی دیگر از طرحهای خندهدار و در نهایت بیثمر ایلان ماسک باشد. در اکتبر 2022، ماسک یک نظرسنجی ارسال کرد (در برگه جدید باز می شود) با این سوال که آیا توییتر باید Vine را بازگرداند، با 69.6٪ رای مثبت کاربران.
اما ده سال بعد، دنیای رسانه های اجتماعی بسیار متفاوت است. با توجه به مواردی مانند YouTube Shorts، Instagram Reels، و Snapchat که در حال حاضر با ویدئوهای کوتاهی سروصدا می کنند، چگونه Vine می تواند آنقدر برجسته باشد که مرتبط باشد؟ به خصوص که دختر واین با نام «من بوی گوشت گاو» (یکی از ماندگارترین میم های آن) اکنون یک ستاره TikTok (در برگه جدید باز می شود)?
به نظر میرسد احتمال بیشتری وجود دارد که Vine لحظهای در زمان باقی بماند، تصویری از یک نسل اینترنتی بیگناه که اکنون بزرگ شده است و برای ویدیوهای کوتاهش به TikTok منتقل شده است. اما میم های رقص سگ آن همچنان زنده خواهند ماند.