اختراع ساختمانی که بدون نیاز به انرژی خنک می‌کند

خنک‌کننده تابشی شفاف این گروه پژوهشی، از لایه‌های نازک دی‌اکسید سیلیکون، نیترید سیلیکون، شفاف یا دی‌اکسید تیتانیوم تشکیل می‌شود که روی یک پایه شیشه‌های قرار دارند و روی پایه شیشه‌های، لایه‌های پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان قرار می‌گیرند.

در پنجره‌های شیشه‌ای معمولی، نور ماوراءبنفش و مادون قرمز خورشید قادر به عبور هستند و باعث گرم شدن اتاق می‌شوند. برای جلوگیری از این امر، پژوهشگران دانشگاه کیونگ هی تصمیم پوششی را برای پنجره ایجاد می‌کنند که می‌تواند جلوی پرتو ماوراءبنفش و مادون قرمز خورشید را بگیرد. همچنین آنها قصد دارند پوششی بسازند که گرما را از سطح پنجره با طول موجی که از فضای بیرونی می‌رود، منعکس کند.

پژوهشگران با استفاده از ماشین‌ها، نوع، ترتیب و ترکیب لایه‌ها را بهینه‌سازی می‌کنند. آنها توضیح دادند: این کار پوششی را ایجاد کرد که پس از ساخت، عملکرد نمونه‌های معمولی را به بهترین شیشه‌های تجاری کاهش‌دهنده حرارت موجود در بازار شکست داد.

پژوهش‌های پیشین تخمین زده‌اند که سیستم‌های سرمایشی، حدود 5 درصد از مصرف انرژی جهانی را می‌دهد.

پژوهشگران کره جنوبی، یک پوشش جدید را برای پنجره ابداع کرده اند که بدون نیاز به انرژی، ساختمان را خنک کند.

این پژوهش اندکی پس از آن انجام شد که مهندسان آمریکایی «سفیدترین رنگ» را ساختند که به گفته آنها به مقابله با گرمایش جهانی کمک کنند. این پوشش فوق‌سفید که در «دانشگاه پردو» (دانشگاه پردو) ساخته شده است، تا ۹۸.۱ درصد نور خورشید را منعکس می‌کند و در عین حال گرمای مادون قرمز را به بیرون می‌فرستد.

رنگ‌های موجود در بازاری که برای دفع گرما طراحی شده‌اند، در حال حاضر فقط بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نور خورشید را منعکس می‌کنند اما ساختمان‌هایی که در آب و هوای گرم با این رنگ‌های جدید پوشانده شده‌اند، به طور خودکار خنک می‌شوند و نیاز به فناوری تهویه دارند. مطبوع را کاهش می‌دهند.

بخوان  درمان سرطان پوست با پوست مصنوعی

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، با افزایش دمای جهانی، برای تهویه مطبوع در ساختمان‌ها در حال افزایش است اما تهویه مطبوع ارزان نیست.

پژوهشگران “دانشگاه کیونگ هی”(دانشگاه کیونگ هی) در سئول معتقدند که ممکن است با ارائه یک پوشش شفاف پنجره، راه حلی برای این مشکل وجود داشته باشد. به گفته محققان، این پوشش می‌تواند فضای داخلی ساختمان‌ها را بدون صرف کاهش حتی یک وات کاهش دهد.

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که در شهرهای گرم و خشک، این پوشش می‌تواند مصرف انرژی خنک‌کننده را تا ۳۱ درصد در مقایسه با پنجره‌های معمولی کاهش دهد.

پوشش پنجره فقط به ساختمان ها محدود نمی شود. به گفته این گروه پژوهشی، این پوشش می‌تواند روی شیشه‌های خودرو و ماشین‌ها اعمال شود تا آنها را خنک نگه دارد.

“یونگکیو لی” (Eungkyu Lee)، سرپرست این گروه پژوهشی گفت: طراحی موادی که می‌توانند این کارها را به طور هم‌زمان ارزیابی کنند و نور مرئی را نیز از خود عبور دهند با دید تداخلی تا اندازه‌ای هستند، آسیب می‌بینند.

رنگ‌ها می‌توانند روش سازگاری با محیط زیست را ارائه دهند که قدرت مورد نیاز برای حفظ آنها در هوای مطبوع را کاهش دهد.

انتهای پیام



منبع