بقایای یک موشک چینی امروز به زمین می‌کند

کش جوی از آن زمان تا کنون در حال پایین کشیدن بدنه موشک به سمت زمین بوده است. آخرین مشاهدات و مدلسازی‌ها می‌دهد که بقایای لانگ مارچ ۵‌بی صبح روز جمعه به وقت محلی شرقی (ظهر به وقت تهران) می‌آید، همیشه احتمال خطای زیادی در این پیش‌بینی وجود دارد.

شرکت اروسپیس در این زمینه توضیح می دهد: قاعده کلی این است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یک جسم بزرگ به زمین می رسد، اما میزان دقیق آن به طراحی جسم است. در این مورد، انتظار می‌رود که حدود 5 تا 9 تن متریک است [۵.۵ تا ۹.۹ تن] به زمین برسد.

وی افزود: واضح است که چین در مورد استفاده از فضای کوتاهی می‌کند. بسیار مهم است که چین و همه دارای فضایی و نهادهای تجاری، فناوری اطلاعات و شفاف در فضا هستند تا امنیت، ثبات، و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضای ماورای جو تضمین شود.

بقایای یک موشک چینی ۲۳ تنی امروز به زمین خواهد رسید، زمان و مکان دقیق برخورد آن هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی‌هایی در این مورد ارائه شده است.

فضای فضایی ذکر شده، ‌بخش هسته‌ ۲۳ تنی موشک لانگ مارس ۵‌بی (Long March 5B) است که در روز دوشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) چین را به مدار زمین برد.

در واقع، می‌توانم این یک مشخصه نامطلوب را از موشک‌های لانگ مارچ ۵‌بی بگویم. سایر موشک‌های مداری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مراحل اولیه آن‌ها انجام شود، پس از بلند شدن در اقیانوس یا روی زمین‌های خالی از سکنه سقوط می‌کنند در حالی که موشک فالکون ۹ و فالکون هوی اسپیس‌ایکس برای استفاده مجدد در آینده به صورت یکپارچه فرود می‌آید. اما مرحله اصلی این موشک چینی به مدار می‌رسد و راهی برای فرود و بازگشت به زمین نیست، بنابراین به کشش جوی اجازه می‌دهد تا آن را به صورت کنترل نشده به زمین بازگرداند.

بخوان  نجات مرد زنده به گور شده با شکستن تابوت + فیلم

چنین حادثه‌هایی به احتمال زیاد در دریا می‌شوند، زیرا دریاها حدود ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشانده‌اند. بارها بقایای موشک‌های مارس 5بی بودند که برای اولین بار در ماه مه سال 2020 پرتاب شدند، در روستایی در آفریقای غربی ساحل عاج اصابت کرد و تا آنجا که می‌دانیم، هیچ کس در آن حادثه یا در هر یک از حمله‌های دیگر در مارس 5‌بی بود. آسیب ندید.

بیل نل، مدیر ناسا در بیانیه‌ای که اندکی قبل از سقوط موشک‌های مارچ‌ ۵‌بی در ماه مه منتشر شد، نوشت: پرتاب‌کننده فضاپیما باید خطر ورود مجدد موشک‌های فضایی را برای افراد و زیرساخت‌های روی زمین به حداقل برسانند.

بخش عمده‌ای از بدنه این موشک هنگام ورود به جو می‌سوزد، اما برخی از قطعات محکم‌تر آن تا سطح زمین جان سالم به در می‌برند و خطری برای مردم و زیرساخت‌ها خواهند داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، انتظار می‌رود توده عظیمی از باغ‌های فضای چینی امروز، ‌جمعه (چهارم نوامبر/ ۱۳ آبان) روی زمین سقوط کند، اما هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند که این بقایا کجا و چه زمانی روی زمین فرود خواهد آمد.

انتهای پیام



منبع

بقایای یک موشک چینی امروز به زمین می‌کند

این شرکت همچنین اعلام کرد: ما پیش از این نیز این رخدادهای دردسرساز را پشت سر گذاشته‌ایم. بخش‌ها موشک لانگ مارس 5 بی در هر سه پرتاب قبلی این موشک‌ها به صورت غیرقابل کنترل به زمین بازگشته است که آخرین مورد آن در ماه ژوئیه، رخ داد.

شرکت هوافضای آمریکایی اروسپیس (The Aerospace Corporation)، ورود مجدد این بقایا به جو را در روز جمعه ساعت ۷:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۴: به وقت تهران) با احتمال خطای سه ساعت پیش‌بینی کرده است. احتمال اخطای سه ساعت به این معناست که بقایای این موشک ممکن است سه ساعت زودتر یا دیرتر از زمان اعلام شده به زمین برخورد کند. این پنجره زمانی بزرگ است، بخشی از آمریکای شمالی، معمولاً تمام آمریکای مرکزی، بیشتر بخش‌های آفریقا و بخشی از جنوب شرقی استرالیا را در میان مناطقی که خطر احتمالی آن‌ها وجود دارد، می‌دهد.

بخوان  پای مد به فضا هم باز می شود!