کمک سیاره فراخورشیدی «نامهربان» به یافتن حیات فرازمینی!

سیاره های بدون جو

ستاره شناسان می‌گویند یک سیاره فراخورشیدی غیر قابل سکونت می‌تواند به ما در جستجوی حیات بیگانه کمک کند و گزینه‌های ما را محدود کند.

استفان کین، اخترفیزیکدان UCR و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: این سیاره می‌تواند ۷۰۰ برابر بیشتر از کربن داشته باشد و با این وجود باز هم نباشد. در واقع جو می‌تواند در این سیاره تشکیل شود، اما به سرعت تخریب می‌شود و فرسایش می‌یابد.

این به این دلیل است که ستاره‌های کوتوله M بسیار رایج و در همه جا حاضر هستند. بسیاری از سیارات که به دور این ستارگان می‌چرخند ممکن است وجود نداشته باشد، به این معنی که ستاره شناسان می‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند و گزینه‌های جستجوی خود را برای سیارات قابل سکونت کاهش دهند.

جو زمین نیز در طول زمان توسط خورشید در حال تخریب است، اما روندهای زمینی از جمله انتشارات آتشفشانی به طور همزمان جو آن را دوباره پر می‌کنند.

بررسی جو یک سیاره فراخورشیدی دور

انتهای پیام



منبع در کمال تعجب به نظر می‌رسد که این سیاره اصلاً جوی ندارد و کاملاً خشن و غیرقابل سکونت است.

پژوهشگران با اندازه‌گیری تشعشعات فروسرخ این سیاره فراخورشیدی در طول گذر آن مقابل ستاره میزبانش به این نتیجه رسیدند که GJ ۱۲۵۲ب بدون اتمسفر است.

میشل هیل افزود: اگر یک سیاره به اندازه کافی از یک کوتوله ام فاصله داشته باشد، به طور بالقوه می‌تواند اتمسفر خود را حفظ کند. ما هنوز نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که تمام سیارات سنگی اطراف این ستاره‌ها به سرنوشت عطارد شده‌اند یا نه، اما من همیشه خوشبین هستم.

بخوان  ویندوز 11 روی رزبری پای؟ به لطف Tiny11 امکان پذیر است

این سیاره به اندازه کافی عجیب است که می‌تواند به ستاره شناسان برای محدود کردن گزینه‌های جستجوی حیات بیگانه کمک کند و یک تغییر پارادایم ایجاد کند.

پژوهشگران با اندازه‌گیری این تشعشع در طول روز سوزان این سیاره را که تقریباً ۱۲۳۰ درجه سانتی‌گراد بود، تخمین بزنند. این معناست که عناصر طلا، نقره و مس همگی روی سطح سیاره به صورت مایعات درخواهند آمد. این گرمای سوزان در کنار این تخمین که این سیاره فشار سطحی پایینی دارد، علم را به این باور می رساند که اتمسفر ندارد.

میشل هیل، اخترفیزیکدان دانشگاه UC Riverside و یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: فشار تابش و تشعشع ستاره بسیار زیاد است، به اندازه‌ای که جو سیاره را منفجر می‌کند.

این سیاره به قدری داغ است که طلا، نقره و مس روی سطح آن به حالت مایع درمی‌آیند.

با این حال، اگر ما خیلی به خورشید خود نزدیک تر بودیم، در اینجا شاهد سناریویی مشابه با سناریوی سیاره GJ 1152b بودیم، زیرا روندهای زمینی در آن جو آن را به سرعت و به اندازه کافی برای نمی‌کردند. این دقیقاً همان چیزی است که برای عطارد اتفاق افتاده است. عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و دارای جو است، اما به دلیل تأثیرات خورشید، جو آن بسیار نازک است.

این سیاره در مدت تقریباً ۲۴ ساعت دو بار به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، به این معنی است که مداری بسیار نزدیک به ستاره خود و سطحی سوزان و غیر قابل سکونت دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان سیاره‌ای شبیه به زمین کشف کرده‌اند که به دور رایج‌ترین نوع استارگان در جهان، یعنی یک کوتوله م می‌چرخد.

بخوان  رونمایی از ۴ دارو با فناوری پیشرفته

گروهی از ستاره شناسان در مقاله‌ای که در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است، یافته‌های خود را در مورد این سیاره موسوم به GJ ۱۲۵۲b شرح داده‌اند.

همه اینها می‌توانند به طور مشخص روشی را برای یافتن حیات بیگانه در سیارات دیگر تغییر دهند. اما مشاهدات بعدی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” از این سیاره و هزاران سیاره دیگر به اختراع کمک می کند تا این کشف را بهتر درک کند.