کنترل صاعقه با لیزر ممکن شد

کنترل صاعقه با لیزر ممکن شد

محققان برای اولین بار از پرتو لیزر برای هدایت صاعقه استفاده کردند و این پرتو لیزر شعاع سطح حفاظتی را از 100 متر به 100 متر افزایش داد.

در این مطالعه جدید، نشان دادند که یک پرتو لیزر قدرتمند که به سمت آسمان هدایت می‌شود، می‌تواند به عنوان یک میله برق مجازی و متحرک عمل کند و جایگزینی برای میله‌های برق سنتی باشد.

ژان پیر ولف (Jean-Pierre Wolf)، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: زمانی که پالسهای لیزری با قدرت بسیار بالا در جو منتشر می‌شود، رشته‌هایی با نور بسیار شدید در داخل پرتو تشکیل می‌شود.

مشاهده کنید که لیزر می‌توان آنها را در مسیر چهار نقطه الکتریکی از شش ساعت فعالیت در طول یک طوفان منحرف کند. این یافته‌ها همچنین با استفاده از الکترومغناطیسی تولید شده توسط صاعقه مکان‌یابی برخودها برای بررسی می‌شود.

به گفته دانشمندان، این دستگاه‌ها از هوای یونیزه را با ذرات باردار تولید می‌کنند که می‌توان از آنها برای هدایت صاعقه استفاده کرد.

تحقیقات می‌گویند که نتایج این مطالعه می‌تواند به توسعه استراتژی‌های جدید برای حفاظت در برابر صاعقه کمک کند.

علاوه بر این موارد، یکی از برخوردها را با استفاده از دوربین‌های پرسرعت ثبت می‌کنند که این برخورد را از ۵۰ متر مسیر لیزر را دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که یک پرتو لیزر قدرتمند که به سمت آسمان هدایت می‌شود می‌تواند یک «میله برق‌گیر مجازی» ایجاد کند که مسیر صاعقه را منحرف می‌کند.

دکتر ولف توضیح داد: ما از اولین صاعقه‌های که با استفاده از لیزر هدایت شد متوجه شدیم که آزمایش می‌تواند به 60 متر قبل از رسیدن به برج پرتو لیزر را دنبال کند، این معنی را نشان می‌دهد که سطح حفاظتی از 100 متر به 100 متر است. افزایش یافته است.

بخوان  یک ربات رهبر ارکستر ملی کره جنوبی شد!

در حالی که آزمایش‌های قبلی در محیط آزمایشگاهی داده می‌شود که پالس‌های لیزری شدید می‌توانند صاعقه را هدایت کنند، می‌گویند هیچ میدانی پیش از این هدایت صاعقه را با استفاده از چنین پرتوهای نور قدرتمندی به‌طور تجربی نشان نمی‌دهد.

این تحقیق که در روز دوشنبه در مجله «Nature Photonics» منتشر شده است، می‌تواند منجر به بهبود روش‌های حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و سکوهای پرتاب فضاپیما در برابر صاعقه شود.

انتهای پیام



منبع

آنها یک دستگاه لیزری به نام میله برق لیزری (LLR) با اندازه‌های مشابه یک ماشین تا هزار پالس را در نزدیکی یک برج بزرگ مخابراتی که حدود ۱۰۰ بار در سال صاعقه به آن می‌کند، نصب کردند.

برای آزمایش این موضوع، آزمایش‌هایی را در تابستان سال ۲۰۲۱ در کوه سنتیس(Säntis) در شمال شرقی سوئیس انجام دادند.

آنها می‌گویند که دستگاه‌های برق‌گیر می‌توانند ارتفاع خود را افزایش دهند و سطح منطقه‌ای را از آن محافظت کنند، گسترش دهند.

جمع آوری داده های جمع آوری شده هنگام تولید رشته لیزری در بالای برج و همچنین برخورد صاعقه به صورت طبیعی به برج را با هم مقایسه می کنند.

این رشته‌ها مولکول‌های نیتروژن و مایع موجود در هوا را یونیزه می‌کنند و الکترون‌هایی آزاد می‌کنند که حرکت آزادانه می‌کنند. دکتر ولف توضیح داد که این هوای یونیزه شده است که «پلاسما» نامیده می‌شود، به یک وسیله الکتریکی تبدیل می‌شود.

دانش، از جمله علم دانشگاه اِکول‌پلی‌تکنیک (Ecole Polytechnique) فرانسه توضیح می‌دهد که، متداول‌ترین وسیله حفاظت در برابر می‌له برق‌ها، این است که یک قطب فلزی انتقال الکتریکی در بالای ساختمان‌ها و سایر زیرساخت‌ها است که الکتریکی را می‌سازد. صحنه و صاعقه را به طور ایمن به سمت زمین هدایت می کند.

بخوان  اولین افزونه Metaverse برای توسعه دهندگان وردپرس ارائه شد