کوادکوپتر دوزیست که هم پرواز می کند و هم می کند

کوادکوپتر دوزیست که هم پرواز می کند و هم می کند

چن و همکارانش، مقاله پژوهش خود را در کنفرانس بین‌المللی «IEEE 2023» در مورد رباتیک و خودکارسازی، ماه مه در لندن ارائه خواهند کرد.

دانشمندان چینی نوعی کوادکوپتر ابداع کرده‌اند که می‌توانند هم در آسمان به پرواز درآید و هم زیر آب شنا کنند.

دانش «دانشگاه اوکلند»(Oakland University) آمریکا نیز پیشتر یک کوادتر پرنده/ شناگر ساخته اند که «لون کوپتر» (Loon Copter) نام دارد. لون کوپتر به صورت افقی روی آب فرود می‌آید، سپس آب را به درون محفظه خود پمپاژ می‌کند تا به سمت پایین متمایل شود. این کوادکوپتر با استفاده از ملخ‌های عمودی خود، در آب حرکت می‌کند و با پمپاژ آب به درون و بیرون از محفظه خود، به سمت پایین و بالا می‌رود.

پروفسور «بن چن» (بن چن)، پژوهشگر دانشگاه چینی هنگ‌کنگ گفت: تی‌جی فلاینگ فیش کاملا مستقل است و در هیچ نقطه‌ای از سفر آبی/خاکی خود به انسان نیاز ندارد. کاربردهای احتمالی این فناوری شامل بررسی‌های هوایی/آبی، سنجش از راه دور و عملیات جستجو و نجات است.

تی‌جی فلاینگ فیش در حال حاضر در نمونه کاربردی، توسط گروهی از پژوهشی «موسسه تحقیقاتی شانگهای برای سیستم‌های قالب‌های خودکار هوشمند» (SRIIAS)، «دانشگاه تونگجی» (دانشگاه تونگجی) و گروه تحقیقاتی سیستم‌های بدون سرنشین در «دانشگاه چینی هنگ‌کنگ»( CUHK) ابداع شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پهپادها می‌توانند مسافت‌های طولانی را به سرعت طی کنند اما فناوری‌های مشابهی که برای محیط زیر آب‌سازی شده‌اند، می‌توانند به کاوش در زیر آب بپردازند. «تی‌جی فلاینگ فیش» (TJ-FlyingFish)، بهترین‌های هر دو فناوری را می‌دهند زیرا یک کوادکوپتر است که می‌تواند به اعماق آب هم راه برسد.

بخوان  مشاهده یک «تاوه» عجیب در قطب شمال خورشید

تی‌جی فلایینگ فیش را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

تی‌جی فلاینگ فیش با وزن 1.63 در شکل خود، می‌تواند به مدت شش در هر بار شارژ باتری شناور دقیقه یا به مدت 40 دقیقه زیر آب حرکت کند. همچنین، این کوادکوپتر می‌تواند تا حجم سه متری فرود بیاید و سرعت آن در زیر آب، دو متر در ثانیه باشد.

زمانی که تی‌جی فلاینگ فیش در حال پرواز است، هر چهار واحد رو به بالا هستند و پایه‌های خود را با سرعت بالاتری می‌چرخانند. زمانی که روی آب فرود بیاید، ها رو به پایین می‌چرخند و سپس سرعت چرخش را کم می‌کنند و په‌پاد را به زیر سطح واحد می‌کشند. تی‌ فلاینگ فیش به منظور مشخص کردن حرکت عمودی و افقی پس از غوطه‌ور شدن کامل، زاویه و نیروی رانش هر واحد پیشران را در تنظیم می‌کند. کوادکوپتر پس از اتمام کار می‌توان با قرار گرفتن در زیر آب، به سطح باز گشت و پرواز کند.

انتهای پیام



منبع

تی‌جی فلایینگ فیش در نگاه نخست، بسیار شبیه به هر کوادکوپتر دیگری به نظر می‌رسد. این کوادکوپتر از یک بدنه گنبدی مرکزی و چهار بازو شامل تشکیل شده است که هر یک دارای یک واحد محرکه یک پروانه در انتهای خود هستند. هر واحد پیشرانه دارای یک جعبه دنده ویژه و بازویی است که روی آن نصب شده و به کوادکوپتر امکان می‌دهد تا به طور مستقل نسبت به همتایان خود بچرخد.